În Aviație oficial i se spune Cockpit Voice Recorder CVR ( Înregistratorul de voce din cabina de pilotaj) și este poreclit în jargon Codroșul.
Folclorul aviatic spune ca ideea apariției a plecat de la o discuție dintre doi piloți englezi care în timpul Bătăliei Angliei care vorbind în zbor între ei, au folosit din greșeală în locul butonului de intercomunicație din cockpit, pe cel de emisie. Astfel cei doi piloți au constatat ca se iubeau cu aceeași femeie, doar ca tot așa a aflat și controlorul de zbor de la sol ce făcea soția lui în timp ce el dirija zborurile!!
Odată apărut la bordul avionului sub forma uneia dintre cutiile negre (deși ele sunt vopsite în portocaliu), rolul CVR-lui a devenit rapid subiect de controverse și discuții pro și contra. Oficial rolul acestui dispozitiv era de a înregistra audio tot ce se petrecea în cockpit și, în cazul unui incident sau accident, de a contribui la elucidarea cauzelor de producere a acestora.
Ca urmare a dezvoltarii accelerate a aviației civile a crescut traficul aerian și în mod automat și volumul convorbirilor aeriene. Astfel CVR-ul a contribuit major la realizarea unui mod de optimizare și standardizare a limbajului și convorbirilor aeriene precum și la crearea, implementarea și urmărirea unui sistem de luare a deciziilor specific aviației. Tot pe baza lui s-au creat și implementat protocoalele de siguranță a zborului în cadrul anchetelor aeronautice dar și s-au elucidat cauzele multor incidente, accidente și catastrofe aeriene petrecute identificându-se și vinovații.
Un exemplu este cel dat de cazul dat de înregistrarea convorbirilor din cabina unui avion aflat în procedura de aterizare și care s-a prăbușit aparent fără niciun motiv, după acest caz real făcându-se conform tipicului si un film american cu actori celebri. Analizându-se înregistrările s-a identificat cauza reală a catastrofei ca fiind vărsarea accidentală a cafelei solicitate de către unul dintre piloți, peste pupitrul central al unui avion de pasageri, ceea ce a afectat sistemele electrice de avertizare de incendiu și a produs o catastrofă aeriană.
Unde-i lege nu-i tocmeală!
În luna iulie 2017, un avion Airbus 320 al companiei Air Canada era să aterizeze în locul pistei de aterizare, pe o cale de rulaj pe care erau aliniate nu mai puțin de cinci avioane ce așteptau intrarea la pista. Cea mai mare tragedie din istoria aviației a fost evitată în ultimul moment dar Comisia Națională de Transport a Guvernului american - NTSB în urma anchetei efectuate, a cerut Autorității Aeriene Americane FAA, extinderea la minimum 25 de ore a capacității sistemului CVR de înregistrare și redare audio din cockpitul avioanelor.
Doar ca de aici au aparut însă și alte probleme deoarece NTSB a modificat imediat și legislația specifică obligând ca noua capacitate de înregistrare de minim 25 de ore să fie montată pe toate avioanele cu minim 30 de locuri aflate în uz în următorii 6 ani sau imediat pentru cele aflate în faze de proiectare și construcție după data de 16 martie 2024.
Noul sistem însă va costa în plus, vor fi necesare certificări și recertificări ale avioanelor și sistemelor conexe etc
De la înregistrări de siguranță la cele de bârfă este doar un pas!
Cele prezentate mai sus ar fi lucrurile bune ale sistemului dar … pentru ca întotdeauna există un dar, trebuie să vedem și cealaltă față a lui.
Prima problemă ar fi data de limitările de timp ale capacității de înregistrare care inițial au fost de 15, 30 și 60 de minute pentru ca în prezent să fie de 2 ore. Legat de aceasta este binecunoscut cazul unui copilot asupra căruia comandantul cursei a făcut în timpul zborului pe primul tronson al cursei o serie de abuzuri verbale cunoscând faptul ca sunt înregistrate doar ultimele doua ore ceea ce făcea ca până la revenirea la aeroportul inițial să se șteargă urmele acestor abuzuri. La ancheta de după zbor comisia nu a putut folosi datele înregistrate de CVR, ceea ce conduce evident la necesitatea implementării măririi timpului de înregistrare.
O altă față a sistemului este dată de lipsa unei protecții a piloților din cockpit în ceea ce privește unele discuții pe diverse teme mai mult sau mai puțin legate de zborul respectiv de unde i se trage dealtfel și porecla de Codroșul.
Mai mult decât atât accesul la înregistrările acestor convorbiri este discutabil deoarece periodic se scot datele din CVR-aruri, ocazie cu care se scot și aceste înregistrări.
La noi și nu numai, diverși șefi au putut afla, grație acestei veritabile urechi a lui Polichinelle, amănunte picante la adresa lor, modul în care sunt caracterizați de subalterni, bârfe etc adică lucruri care nu au legătură cu aviația dar care s-au repercutat negativ asupra unor piloți când a venit vorba de promovări în special.
Un alt caz este cel în care unul dintre tehnicii însărcinați cu decodificarea înregistrărilor, suspectând ca unul dintre piloții companiei respective ar fi avut o relație extraconjugală cu soția sa a organizat o urmărire a curselor pilotului respectiv și prin modificări ale graficelor rezultate din prelucrarea datelor culese, l-a trimis pe pilotul respectiv în fața unei comisii de evaluare internă.
De aceea situația este puțin confuză din punctul de vedere al prevederilor GDPR de exemplu, iar noua extindere a perioadei de înregistrare de minimum 25 de ore va pune evident și mai mult gaz pe foc, în lipsa unor reglementări adecvate