"Rămâne problema strategică, faptul că am deschis "cutia Pandorei". Pentru prima dată, am acceptat că ar fi posibilă o intervenție a statului să se plafoneze prețurile. Este foarte posibil ca, la RCA, să se ajungă la o plafonare pentru șase luni, lucru permis de Legea concurenței, dar, repet, pentru situații excepționale. Până acum această clauză nu a mai fost folosită decât o singură dată, în 1997, pentru un subiect relativ minor", a spus Chirițoiu, în cadrul unui seminar organizat de Consiliul Concurenței la Sinaia.
El a amintit că, în perioada de boom al cotației petrolului, s-a încercat plafonarea prețului carburanților, însă până la urmă acest lucru nu s-a făcut. Între timp, prețul petrolului a scăzut foarte mult și prețurile la pompă s-au diminuat și ele.
"Nu am vrea să devină o practică (plafonarea prețurilor — n.r.), de-asta spun că este un risc strategic. Odată deschisă această posibilitate, poate să crească apetitul și altor grupuri de interese din alte sectoare economice, să vină cu acest gen de propuneri. Este periculos, întrucât cea mai bună protecție este concurența între actorii din piață. Dacă vine statul și stabilește el un preț, e un risc ca statul să cartelizeze piața. În loc ca acest lucru fie făcut de companii, întâlnindu-se pe la colțuri, vine statul și îi cartelizează el și, pe termen mediu, este mai rău pentru consumatori", a subliniat Chirițoiu, potrivit agerpres.ro.
Potrivit acestuia, Consiliul Concurenței a finalizat în decembrie anul trecut o analiză sectorială pe acest domeniu și a emis opt recomandări, din care șapte vor fi preluate în legislația națională. "Scopul nu este să fie preluate recomandările noastre, ci să facem lucrurile să meargă mai bine. Sperăm ca, odată apărută noua legislație, lucrurile să se normalizeze treptat", a susținut oficialul Concurenței.
Președintele Consiliului Concurenței crede că cea mai mare problemă a acestei piețe este faptul că cineva plătește polița RCA și altcineva este beneficiarul.
"Problema cea mai mare la RCA este faptul că interesele cumpărătorului și interesele beneficiarului de poliță RCA nu sunt aliniate. Aceasta este o rețetă de eșec, de ineficiență economică. Unul plătește și altul beneficiază. Deci faptul că pe polița RCA eu nu-mi repar mașina mea, ci își repară un terț mașina, mă face pe mine să vreau să am un RCA cât mai ieftin, ca să bifez că îl am, să spun că mi-am făcut datoria, dar în același timp nu mă interesează dacă firma de asigurări își face bine treaba, îl despăgubește pe celălalt la timp sau îi repară mașina bine. Aceasta creează cea mai mare disfuncționalitate în piața de RCA. Din acest motiv, o recomandare era să încercăm să unim interesele clienților și ale beneficiarilor", a afirmat Chirițoiu.
Potrivit acestuia, Guvernul a introdus, în noua ordonanță de urgență din acest domeniu, un mecanism de compensare directă.
"Adică, dacă sunt victimă a accidentului, mă duc și îmi repar mașina pe RCA-ul meu, urmând ca firma mea de RCA să se despăgubească ulterior de la firma de asigurări a celui care m-a lovit. În acest fel, credem noi, oamenii vor avea interesul să cumpere produse mai bune de RCA, pentru că știu că vor beneficia ei de aceste polițe", a adăugat Chirițoiu.
O altă recomandare a Consiliului Concurenței a fost să se țintă cont nu doar de mașină, ci și de șoferi și de experiențele lor, însă acest lucru nu a fost deocamdată legiferat.
"Ce nu am reușit a fost să dăm acces industriei de asigurări la baza de date a Ministerului de Interne privind accidentele și amenzile. Ministerul de Interne în principiu este de acord, însă susține că baza de date cuprinde acum elemente de confidențialitate pe care nu poate să le dezvăluie altora și nu are o soluție tehnică în momentul de față pentru a separa ce este confidențial din baza lor de date de ceea ce ar putea fi transmis industriei. Aceasta a rămas să o rezolvăm ulterior OUG-ului. Ca în alte țări, ar avea sens ca, atunci când emiți o poliță RCA, să știi cât de bun sau de disciplinat este acel conducător auto și este important să știe și poliția. Acest lucru va ajuta și poliția, pentru că, dacă faptul că va parca ilegal îl va face să plătească anul viitor un RCA mai mare, atunci disciplinarea în trafic ar crește. Este un interes care ar trebui să fie comun al ASF-ului și al Ministerului de Interne", a completat Chirițoiu.
El a adăugat și faptul că posibilitatea încheierii unor polițe RCA pe o lună ar putea duce la creșterea prețurilor în piață.
"Ce aș pune ca minus este faptul că se merge pe contracte pe durată foarte scurtă la persoane fizice, deci ideea de a reduce de la minimum de șase luni, cum era înainte, la o lună. Acest lucru, pentru noi, înseamnă un risc să scadă gradul de cuprindere, să fie mai puține polițe RCA și să crească prețurile. După un an vom evolua impactul acestei măsuri, în ideea că, dacă într-adevăr vedem că a scăzut gradul de cuprindere, atunci putem reveni la minimum șase luni", a mai afirmat oficialul Concurenței.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a precizat, joi, că ia în calcul stabilirea unui tarif țintă pentru polițele RCA de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0.