Povestea lui Hubble, omul de știință care a demonstrat existența altor galaxii

08 Dec 2020
Povestea lui Hubble, omul de știință care a demonstrat existența altor galaxii

Omul de știință american Edwin Hubble este cel de al cărui nume se leagă una dintre descoperirile astronomice fundamentale: faptul că galaxia noastră, Calea Lactee, nu este singura din Univers, scrie rfi.ro.

Edwin Powell Hubble s-a născut în 1889 în Missouri, Statele Unite ale Americii. Inițial, a studiat dreptul, apoi s-a reorientat spre astronomie, domeniu în care și-a luat doctoratul în 1917.

A fost astronom și cosmolog și este considerat fondatorul astronomiei extragalactice. Practic, el a schimbat profund înțelegerea universului prin demonstrarea existenței altor galaxii, altele decât cea în care suntem noi, pământenii.

A făcut acest lucru prin cercetări, observații astronomice și calcule realizate pe baza imaginilor surprinse prin telescop. De altfel, a pus la punct un sistem de clasificare a galaxiilor, în funcție de aspectul lor în imagini

Edwin Hubble a fost onorat pentru munca sa, dar, din păcate, nu a fost niciodată considerat un candidat pentru Premiul Nobel. Acest lucru nu a fost din cauza lipsei de realizări științifice. La acea vreme, astronomia nu a fost recunoscută ca o disciplină fizică, de aceea astronomii nu erau eligibili.

Hubble a petrecut o mare parte a carierei sale încercând să convingă comunitatea științifică să considere astronomia ca parte a fizicii, în loc să fie considerată știință separată.

A reușit acest lucru, în mare măsură, astfel încât astronomii, inclusiv el însuși, să poată fi recunoscuți de către Comitetul de decernare a Premiului Nobel pentru contribuțiile lor valoroase la astrofizică.

Aceasta campanie nu a avut succes în timpul vieții lui Hubble, dar la scurt timp după moartea sa, survenită în 1953, Comisia Premiului Nobel a decis că lucrările în domeniul astronomiei ar fi eligibile premiului pentru fizică.

Totuși Hubble nu a mai primit premiul Nobel pentru că acest premiu nu se acordă post-mortem.

A fost, însă onorat, în alte feluri: asteroidul 2068 a primit numele lui Hubble, la fel și un crater de pe Lună. De asemenea, și telescopul spațial lansat în 1990, care și acum se află în spațiu și trimite imagini valoroase oamenilor de știință, a fost botezat tot Hubble.

Practic, Hubble aduce contribuții notabile astrofizicii la 30 de ani de la lansarea sa și la mai bine de 67 de ani de la moartea celui după care fost botezat, Edwin Powell Hubble.

Alte stiri din Reportaj