Cătălin Micloș a fost pilot de MiG-21 Lancer la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii. În noiembrie 2014, Constantin Andrei și Cătălin Micloș, pe atunci căpitani-comandori, au devenit primii piloți români care au zburat în simplă comandă cu F-16.
”Cred că am construit un nucleu dur a ce înseamnă F-16 în România . Cu sprijnul a tot ce înseamnă resurse umane din cadrul Forțelor Aeriene, a tot ce înseamnă constructori, pentru finalizarea obiectivelor de infrastructură, cu tot ce înseamnă sprijin logistic, cred că putem dezvolta acest nucleu dur”, spunea comandorul Micloș, în decembrie 2019, într-un interviu pentru Umbrela Strategică.
Fost pilot pe avionul sovietic MiG-21 LanceR, Cătălin Micloş este primul român care a zburat în simplă comandă pe aeronava americană F-16 Fighting Falcon. De atunci s-au „scurs” peste 600 de ore de zbor pe cea mai complexă aeronavă de luptă a Forţelor Aeriene Române şi, cu certitudine, cea mai performantă armă a României.
Când Forţele Aeriene au trecut la avioane F-16 Fighting Falcon, „Miki” a făcut parte din prima serie de trei piloţi români, care au fost trimişi în Portugalia pentru antrenamente. A urmat un stagiu de pregătire riguros, care s-a finalizat, în 2016, cu certificarea de zbor, acreditarea ca instructor pentru aparatele de luptă americane şi, mai ales, cu aterizarea pe pista bazei din Feteşti a primelor avioane F16 din România.
Ulterior, la Forţele Aeriene Române a ajuns o flotă de 17 avioane F-16 MLU. Achiziţionarea acestora şi a pachetului de bunuri şi servicii aferent asigură creşterea securităţii prin apărarea permanentă a spaţiului aerian naţional/NATO, pe timp de pace şi în situaţii de criză.
Escadrila românească de F-16 Fighting Falcon zboară şi luptă sub numele „Warhaks” („Şoimii războiului” - n.r.) şi sub deviza „We prey, they pray” („Noi pustiim, ei se roagă” - n.r.). Până să preia comanda întregii Baze 86 Aeriene Borcea, “Miki” s-a aflat la „manşa” escadrilei „Warhaks”, scrie adevarul.ro.
Piloţii militari de luptă sunt cei mai costisitori profesionişti din sistemul defensiv al unei ţări, din cauza costurilor mari de pregătire. După ce a zburat 1.000 de ore pe MiG-21 LanceR şi alte 600 de ore pe F-16 Fighting Falcon, „Miki” a ajuns o “piesă” de lux a Forţelor Aeriene.
Dacă avem în vedere că o oră de zbor costă 6.500 de dolari cu MiG-21 LanceR şi ajunge la 8.000 de dolari cu F-16 Fighting Falcon, calculul ne arată că „Miki” valorează acum 11,3 milioane de dolari, de două ori şi jumătate greutatea lui în aur.
Cătălin Micloş a trecut printr-o situaţie la limită în martie 2002, când s-a catapultat dintr-un MiG 21 LanceR al cărui motor n-a mai funcţionat. Pilotul se afla deasupra comunei Sănduleşti, lângă Turda, când avionul a început să cadă, practic, din cer.
Deşi primise ordin să-şi salveze viaţa, „Miki” se gândea doar la cei peste care urma să se prăbuşească aeronava. Cu eforturi mari, a reuşit să o ducă departe de comună, evitând totodată şi o benzinărie. Cu numai câteva secunde înainte de impactul cu solul, a tras maneta de catapultare.