Analizând oamenii din jurul nostru, putem ajunge cu ușurință la concluzia că nu există doar un singur tip de inteligență, iar fiecare om este înzestrat cu o abilitate de a rezolva problemele cu care se confruntă. Că unele persoane obțin rezultate mai bune ajungând la succes în unul sau mai multe domenii, depunând eforturi mai mici, iar altele obțin rezultate mai puțin performante (chiar eșecuri). Acest lucru înseamnă că oamenii prezintă aptitudini în diferite domenii, iar acele aptitudini care permit realizarea unei activități la nivel superior poartă denumirea de talent.
Inteligența este o aptitudine care contribuie la adaptarea individului la situații noi. Inițial, conceptul de inteligență se referea mai degrabă la aspectele intelectuale și cognitive ale adaptării noastre la diverse situații, iar de-a lungul timpului, teoria inteligenței s-a dezvoltat, apărând conceptul de multiple inteligențe (Gardner), precum și inteligența emoțională (Goleman).
Pentru Gardner (profesor de teoria cunoaşterii, educaţie şi psihologie la Universitatea Harvard, precum şi de neurologie la Facultatea de Medicină din Massachusettes), inteligenţa este „multidimensională şi o defineşte ca o abilitate de a rezolva probleme şi/sau de a crea produse care să fie valorizate la un moment dat de o anumită cultură umană”.
Teoria Inteligențelor Multiple a lui Gardner a pornit de la ideea că mulți dintre copiii care au coeficientul de inteligență ridicat întâmpină dificultăți la școală. El argumenta că nu există un singur tip de inteligență, cea măsurată prin teste, conceptul clasic de până atunci. Teoria sa susține că inteligențele multiple nu sunt nici biologice, nici culturale, ci că sunt în strânsă conexiune cu diferitele stiluri de învățare. Știm că noi oamenii avem stiluri de învățare diferite, aptitudini diferite, iar acestea conduc și către inteligențe diferite.
Cele 9 tipuri de inteligență, după clasificarea făcută de Gardner.
Inteligenţa lingvistică-verbală este specific persoanelor care gândesc cu predilecţie în cuvinte şi folosesc cu uşurinţă limba pentru a exprima şi înţelege realitatea. Pentru aceste persoane, înțelesul și ordinea cuvintelor, precum și ritmurile și sonoritatea limbii sunt importante, de cele mai multe ori ei învață limba maternă mai repede și limbi străine mai ușor și citesc mult mai rapid și mai ușor decât ceilalți.
Inteligența logico-matematică. Persoanele care prezintă o astfel de inteligență se descurcă foarte bine în a calcula, efectua operații logice, a cuantifica, și de cele mai multe ori gândirea critică și abilitatea de a rezolva probleme sunt foarte dezvoltate.
Inteligența vizual-spațială se traduce prin a percepe în detaliu lumea vizuală, prin a naviga foarte ușor printre imagini, culori, linii, forme şi a înțelege relaţiile dintre aceste elemente. Cele mai importante caracteristici ale inteligenței vizuale sunt abilitatea de a gândi și imagina în trei dimensiuni și de a recrea în imaginație aspecte vizuale. Persoanele care posedă inteligența vizual-spațială înțeleg fără efort relațiile dintre obiecte și spațiu.
Inteligența intrapersonală - Inteligența intrapersonală se referă la inteligența care ne permite să ne înțelegem și să ne stăpânim sinele interior în ceea ce privește reglarea emoțiilor și concentrarea atenției. Persoanele care excelează în inteligența intrapersonală sunt capabile să analizeze și să reflecteze asupra sentimentelor și emoțiilor lor. Potrivit lui Gardner, această inteligență ne permite, de asemenea, să pătrundem în noi înșine și să înțelegem motivele pentru care suntem așa cum suntem.
Inteligența interpersonală - Se bazează pe capacitatea de a percepe diferențele dintre ceilalți, în special stările de spirit, motivațiile, intențiile și temperamentul acestora.Inteligența interpersonală se bazează pe două capacități: Capacitatea de a gestiona relațiile interpersonale: atunci când înțelegeți cealaltă persoană, modul său de gândire, motivațiile și sentimentele sale, puteți alege cel mai potrivit mod de a vă prezenta mesajul. Același lucru poate fi spus în multe feluri. Să știi să alegi calea și momentul potrivit este o caracteristică a unui excelent comunicator. (PAC Comunicare). Empatia: este un set de abilități care ne permit să recunoaștem și să înțelegem emoțiile celorlalți, motivațiile și motivele care stau la baza comportamentului lor. Se bazează pe conștiința de sine.
Inteligența corporală și kinestezică - Aceasta este abilitatea de a folosi întregul corp pentru a exprima idei și sentimente. Acesta include abilități de coordonare, dexteritate, echilibru, flexibilitate, forță și viteză. Este, de asemenea, capacitatea de a folosi propriul corp pentru a desfășura activități sau a rezolva probleme.
Inteligența spațială - Cunoscută și sub numele de inteligență vizual-spațială, aceasta reprezintă capacitatea de a observa lumea și obiectele din diferite perspective. Persoanele care excelează în acest tip de inteligență tind să aibă abilități care le permit să conceapă imagini mentale, să deseneze și să observe detalii, precum și un simț personal al esteticii.
Inteligența naturalistă - Potrivit lui Gardner, inteligența naturalistă este capabilă să detecteze, să diferențieze și să clasifice aspecte legate de mediul înconjurător, cum ar fi speciile de animale și plante sau fenomenele legate de climă, geografie sau fenomene naturale. Acest tip de inteligență a fost adăugat mai târziu la studiul original al lui Gardner privind inteligențele multiple, mai exact în 1995. Gardner a considerat necesară includerea acestei categorii deoarece este una dintre inteligențele esențiale pentru supraviețuirea umană. Aceasta include abilitățile de observare, experimentare, reflecție și chestionare a mediului înconjurător.
Inteligența muzicală - Muzica este o artă universală. Toate culturile au un anumit tip de muzică, mai mult sau mai puțin elaborată, ceea ce îi face pe Gardner și pe colaboratorii săi să înțeleagă că există o inteligență muzicală latentă în toți oamenii.
Unele zone ale creierului îndeplinesc funcții legate de interpretarea și compoziția muzicii. Ca orice alt tip de inteligență, poate fi antrenată și perfecționată.