Ne naștem cu abilitatea de a minți sau o dezvoltăm pe parcurs? Chiar dacă de mici li se spune “să nu minți”, copiii deștepți sunt tocmai cei care o fac cel mai bine.
Cercetătorii de la Universitatea Sheffield din Marea Britanie și de la Universitatea North Florida din SUA au analizat dezvoltarea minciunii în rândul copiilor.
Conform rezultatelor publicate în Journal of Experimental Child Psychology, experții au testat 114 copii cu vârsta de 6-7 ani.
Ei au primit cartonașe cu întrebări, pe spatele cărora figurau cu altă culoare răspunsurile corecte.
Deși li s-a cerut expres să nu se uite la răspunsuri, copiii aveau posibilitatea să o facă.
Cu ajutorul unei camere ascunse, cercetătorii au avut ocazia să observe care sunt copiii care s-au uitat la răspunsuri.
Apoi a urmat evaluarea. Copiii au fost întrebați care este răspunsul corect, dacă s-au uitat pe spatele cartonașului și ce culoare are răspunsul corect.
Mincinoșii buni au negat că s-au uitat pe spatele cartonașului și au susținut că nu știu ce culoare are răspunsul corect.
Mincinoșii slabi au recunoscut de la început că s-au uitat la răspuns, sau au negat că s-au uitat la răspuns dar s-au dat de gol prin indicarea corectă a culorii răspunsului.
“De ce se diferențiază abilitatea de a minți în rândul copiilor”, este întrebarea la care au căutat răspunsul cercetătorii.
Primele indicii arată că mincinoșii buni au o memorie verbală și vizuală la fel de bună, în timp ce mincinoșii slabi au deficiențe în ceea ce privește memoria verbală.
“Minciuna și memoria verbală sunt în strânsă legatură. Copiii trebuie să dețină o imagine de ansamblu asupra tuturor informațiilor primite, pentru a putea crea o minciună plauzibilă. Memoria vizuală e la fel în ambele cazuri, fiindcă minciunile nu au legătură cu memorarea imaginilor”, se arată în studiul amintit.
“Chiar dacă părinții nu sunt mândri că odraslele lor sunt buni mincinoși, asta arată de fapt că ei sunt buni în gândire și au o capacitate de memorare foarte bună.
Știm deja că în timpul unei discuții de zece minute, adulții mint în medie cam 20% din timp. E interesant de observat de ce unii copii mint mai mult decât ceilalți.
Studiul arată că procesul de gândire, în special memoria verbală, este foarte importantă pentru interacțiunile sociale. În cazul minciunilor trebuie să colectezi informații, să le manipulezi și să ai mereu în vedere perspectiva celui cu care vorbești”, susține Elena Hoicka, de la Universitatea Sheffield. (I.D)