Unele restaurante își închid porțile copiilor mici de câțiva ani, creând critici în presă și pe web, și totusi tot mai multe restaurante fac acest pas. Ziarul Le soir decodifică un nou fenomen.
Nepoliticos ?
A fost o premieră în urmă cu trei ani, când Noël Brosse, proprietarul Sir Charles din Nieuport, Belgia, a făcut din braseria de pe dig un spațiu interzis copiilor sub 12 ani. De ce ? Să-și lase clienții să mănânce linistit, pur și simplu. Propietarul și-a asumat alegerea cu vigoare și chiar a spus la televiziunea locală că copiii nu se comportă la fel de bine ca în trecut, că nu respectă echipamentele sau mesele învecinate. „Este și mai rău”, explică Frederik Berna, un proprietar de restaurant din Bruxelles: „Unii părinți cred că personalul nostru este în cele din urmă personal de la grădiniță pentru descendenții lor și sunt jigniți dacă li se cere să-i calmeze. Acest lucru provoacă întreruperi majore în servicii. »
Unele restaurante care au făcut pasul nu preiau argumentul liniștii, dar vorbesc despre probleme de securitate, când anumite feluri de carne la grătar sunt flambate în sala de mese, de exemplu, dar nimeni nu se lasă păcălit. Astăzi există o adevărată clientelă pentru aceste adrese unde o anumită liniște este garantată.
Frederik Berna,șeful restaurantului Canard la Boitsfort, ne explică că comportamentul copiilor este în discuție, dar că rămâne în responsabilitatea părinților: „Problemele de educație observate în școli se mută în alte zone și este mai flagrant în unele cartiere. Educația hiperpermisivă pune probleme de comportament în public, ceea ce strică experiența altor clienți fără ca părinții să intervină. In consecința, pot sa inteleg ca unele restaurante decid sa schimbe formula sau uneori sa monteze un sistem dublu de serviciu, să primească copiii seara devreme și să ofere un al doilea serviciu, mai liniștit, fără copii. »
O problemă de model de afaceri
„Dar asta nu este tot”, explică Frederic Berna, „Știm că un meniu pentru copii aduce aproape jumătate din meniul unui adult pentru majoritatea restaurantelor. Acesta este motivul pentru care clientul adult este privilegiat, mai ales în contextul actual, după doi ani de închidere pentru o pandemie și creșterea tarifelor pentru majoritatea celor din industria de catering. Un restaurant de familie poate fi extrem de profitabil deoarece spațiul este suficient de mare pentru a găzdui multe mese și un loc de joacă frumos. Unele restaurante au redus zona de joacă a copiilor pentru a adaugă mese, pentru că mesele de familie consumă mai puțin și stau mult timp în acest gen de restaurant, modelul de business trebuie adaptat. Cred sincer că, chiar dacă o familie ar trebui să poată merge la restaurant când dorește, anumite adrese mai selecte pot funcționa pentru că își găsesc publicul, care consideră că experiența trăită poate fi pătată de copii nestăpâniți sau de părinți excesiv de permisivi» ; o convingere întărită de cifre: pentru că, în ciuda controverselor care năvălesc pe Tripadvisor și pe rețelele de socializare, această alegere ar fi dat până la urmă roade pentru restaurntele care au făcut pasul, odată ce furtuna media s-a domolit.