Asa cum bine spune un proverb, reclama este sufletul comertului. Acest lucru este la fel de adevarat acum, in secolul 21 – vremea vitezei si a conexiunilor – precum era la inceputul erei tehnologice. Progresele facute in materie de comunicare au transferat, insa, dialogul intre companii si publicul lor din zona publica catre zone din ce in ce mai nisate. Internetul a deschis, pentru prima data, oportunitatea unei publicitati adresata in mod direct conumatorului interesat si a unui dialog deschis, cu feedback rapid, intre companie si audienta acesteia. Si totul pentru aproximativ o treime din costurile unei campanii traditionale!
Insa promovarea online, atat de populara in randul companiilor nou-infiintate, nu poate functiona corect decat in conditiile in care ea este coordonata de cineva care intelege felul in care “lucreaza” internetul, motoarele de cautare si retelele de socializare. Tocmai din aceasta cauza, multi dintre cei care lanseaza eforturi de promovare online fara sa stie exact cum sa faca asta, esueaza. Citeste in continuare si vezi cum poti sa eviti capcanele promovarii pe internet.
Site-ul nu este al tau, ci al clientilor carora li te adresezi
Este tentant ca, atunci cand te afli la inceput de drum cu o afacere sau cu un serviciu nou, sa investesti in crearea unui site web care sa reflecte ceea ce ai de oferit potentialilor tai clienti. Aceasta initiativa este absolut naturala si reprezinta un prim pas foarte important pentru promovarea online. In acest stadiu, cea mai periculoasa capcana in care poti cadea este sa crezi ca site-ul trebuie sa respecte intocmai imaginatia ta. Bogdan Dumitrache, specialist SEO si administrator a doua firme care se ocupa cu promovarea online, explica mai multe despre acest fenomen: “Avem adesea de-a face cu oameni care nu stiu aproape nimic despre internet, in afara de Facebook si e-mail. Acestia vin cu idei preconcepute sau invechite despre cum ar trebui sa arate un site sau despre ce ar trebui sa contina, iar asta ingreuneaza din start colaborarea si, evident, si rezultatele pe care le vom obtine in promovare. De obicei ne sfatuim clientii in legatura cu alegerile pe care trebuie sa le faca atunci cand vine vorba despre design sau uzabilitate, insa exista si cazuri cand cei care ne solicita ajutorul pur si simplu nu se lasa ajutati.”
Nu e destul sa ai cont de facebook pentru a face promovare online
Atunci cand oamenii vorbesc despre promovare online, se gandesc aproape instant la pop-up-uri enervante, la pagini de facebook si anunturi platite pe Google. Insa aceste lucruri sunt doar varful aisbergului; procesul de promovare este foarte complex si extreme de minutios. Cecilia Pavel, consultant SEO la Prime Net Solution, spune ca orice campanie de promovare are niste etape clare, peste care nu se poate sari, daca vreti rezultate bune pe termen lung. “In firma la care lucrez exista niste protocoale stabilite pentru fiecare etapa a procesului de promovare. De exemplu: noi, intotdeauna, incepem cu optimizarea on-page si off-page si abia apoi investim in anunturi platite. Astfel asiguram o experienta placuta si de calitate pentru utilizatori, iar acestia au o probabilitate mai mare de a reveni pe site.”
E mai bine sa lucrezi cu experti decat sa faci treaba dupa ureche
Cea mai periculoasa capcana peste care poti sa dai atunci cand incepi sa faci promovare online pentru afacerea ta este sa faci lucrurile fara sa te pricepi cu adevarat la ele. “Eu interactionez zilnic cu foarte multi potentiali clienti si aud foarte des ca nu merge pe net. Adica promovarea online nu functioneaza pentru toata lumea. Eu spun ca e si normal sa fie asa, in situatia data. Daca esti bolnav si te tratezi singur, fara sa ai studii de specialitate, este destul de usor de intuit ca tratamentul va inceta, la un moment dat, sa mai dea roade. La fel si promovarea online: daca nu stii nimic legat de domeniul acesta, este imposibil sa ai rezultate bune pe termen lung. Poti avea noroc o data, dar tocmai asta diferentiaza campaniile de success de campaniile care pur si simplu nu merg”, spune Alex Dumitrache, Account manager la agentia de marketing digital SEO Factory, din Bucuresti.
Pe scurt, promovarea online este, intr-adevar, o unealta ieftina si eficienta de comunicare, insa ea trebuie folosita in mod corespunzator pentru a oferi rezultate bune si foarte bune pe termen lung.