"Whitening": în Asia se caută pielea alba cu orice preț

15 Feb 2022
"Whitening": în Asia se caută pielea alba cu orice preț

În Asia, pielea deschisă la culoare simbolizează succesul și frumusețea. În fața acestui ideal, unii sunt gata să facă sacrificii imense. Astăzi se ridică voci pentru a denunța această nebunie a fenomenului de "whitening", scrie magazinul MadameFigaro.

 

Kerwin Octavo își amintește încă cuvintele dureroase ale colegilor săi care îl ironizau pentru pielea lui considerată prea întunecată: „M-au numit ulikba, care înseamnă „negru” în tagalog (limba vorbită în Filipine). Am fost hărțuit. Acesta este ceea ce m-a determinat să iau suplimente alimentare pentru a-mi deschide culoarea pielii”, spune filipinezul de 29 de ani, acum profesor de comunicare la o universitate din Manila. Kerwin a consumat glutation în toate formele sale în fiecare zi de aproape zece ani. Acest antioxidant prezent in mod natural in organism scade productia de melanina. De asemenea, tânărul testează produse noi la fiecare două săptămâni, împărtășind impresiile sale cu abonații la canalul său de YouTube. Videoclipurile sale au atât de mult succes încât plănuiește să renunțe la slujba de profesor pentru a deveni influencer cu normă întreagă.

În Filipine, ca și în multe țări asiatice, a avea cea mai albă piele posibilă este o idee insuflată în mintea copiilor de la o vârstă fragedă. Săpunuri cu papaya, preparate de casă, haine de acoperire și o umbrelă... orice metodă e bună pentru a îi proteja de soare și de judecata socială. „În unele zone, pielea albă a fost de multă vreme sinonimă cu bogăția, clasa socială înaltă”, spune Nikki Khanna, profesor de sociologie la Universitatea din Vermont.

„A avea pielea deschisă era un semn că ai destui bani ca să nu fii nevoit să lucrezi afară. Pentru femei, a devenit un simbol al frumuseții. 

Un val de cosmetice

Și brandurile de cosmetice au înțeles asta. Din India până în Filipine, Coreea, Malaezia și Japonia, rafturile farmaciilor și supermarketurilor sunt pline cu creme, loțiuni, săpunuri, seruri, măști, deodorante și chiar produse intime care vizează deschiderea culorii pielii. O industrie estimată a avea o valoare de 13 miliarde de dolari în 2020, potrivit Future Market Insights. Numai în India, aceste produse reprezintă 50% din industria cosmetică, potrivit OMS.

Succesul acestor produse este vizibil mai ales online. Doar tastați cuvintele magice "albire a pielii" pentru a vă găsi prins într-o multitudine de tutoriale video, fiecare mai fantezist decât altul, cu o popularitate amețitoare. Ca și cel intitulat "Secretul japonez pentru o piele ca a Albei ca Zăpada" văzut de 30 de milioane de ori pe YouTube, care explică cum să albești pielea cu o pungă de orez. Un alt sfat: pasta de dinti Colgate aplicata in straturi generoase pe piele, care a adunat 43 de milioane de vizualizări.

Colorism vs rasism


Fostă jurnalistă, Betty MING Liu este profesor la Universitatea din New York. Născută în Statele Unite, are trăsături asiatice și un ten închis, moștenit de la o mamă chineză și un tată vietnamez. Ea a crescut între New Jersey și Chinatown din New York, unde a experimentat succesiv rasismul și colorismul. Bazându-se pe experiența ei, ea explică diferența: „În New Jersey, am avut probleme la școală pentru că eram singurul copil de culoare. Asta e rasism. Colorismul, pe de altă parte, este o formă de rasism care nu vine din exterior, ci din interiorul propriei tale comunități. Semenii tăi sunt cei care te judecă din cauza culorii pielii tale.” La fel ca femeile din familia ei care o comparau cu sora ei, a cărei piele era puțin mai albă: „Mama spunea că ea era cea care era drăguță și că eu eram cea care era inteligentă. Așa mi-am dat seama că nu eram suficient de albă.

Negrul este frumos


În timp ce piața cosmeticelor pentru iluminare are un viitor strălucit în față, tot mai multe voci se ridică împotriva mesajelor coloriste ale producătorilor săi. Mai multe mișcări care sărbătoresc pielea întunecată au apărut sub hashtag-urile #unfairandlovely, #melaninrocks sau The Dark is Beautiful, lansată în 2009 de ONG-ul indian Women Of Worth, care face în special prevenție în școli. De asemenea, există tot mai multe tutoriale de frumusețe online dedicate tenului închis la culoare.

De asemenea, L'Oréal a anunțat anul trecut că va elimina termenii „albire” și „deschis” din produsele sale cosmetice. Dovada că standardele de frumusețe nu sunt bătute în cuie.

Sursa: MadameFigaro

Alte stiri din Externe

Ultima oră