Într-un sector cu echilibru financiar deja fragil, locul pe care îl va ocupa presa și televiziunea în timpul celui de-al doilea mandat al republicanului ridică semne de întrebare, scrie o analiza Le Figaro
„Jurnaliştii corupţi care refuză să-şi dezvăluie sursele merită închisoare!”
Pentru ultima sa întâlnire de campanie, în inima statului Pennsylvania, Donald Trump a atacat credibilitatea presei în fața activiștilor săi loiali. Cu două zile înainte de victoria sa în alegerile prezidențiale americane, republicanul a descris din nou mass-media tradițională drept „tărâmuri ale știrilor false”.
Dacă discursul lui Donald Trump nuanțat de ură față de profesie a dat dovadă de o formă de consistență încă de la prima sa victorie din 2016, peisajul presei americane a evoluat, în schimb, semnificativ în opt ani. Vedetele de la Fox News, un canal care la acea vreme a jucat un rol cheie în ascensiunea politică a omului de afaceri, au abandonat televiziunea tradițională pentru a-și lansa emisiunile pe o platformă digitală, precum Tucker Carlson .
În timp ce rețeaua de socializare X, deținută acum de mogulul tehnologiei Elon Musk, se mândrește că ocupă un loc mai central în dezbaterea publică americană. „You are the media now” („Voi sunteți mass-media acum”), a scris pe contul său, miercuri, proprietarul Tesla și SpaceX, care nu și-a ascuns niciodată disprețul față de media tradițională.
Spre un efect Trump?
La fel ca cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite, candidata democrată nereușită, Kamala Harris, a ales în timpul unei mari părți a campaniei ei să deznodă ziarele (de orice tip politic) și canalele de televiziune. Vicepreședintele a preferat să acorde interviuri YouTuber-ilor, podcasterilor și influencerilor Instagram pentru a ajunge la un public mai țintit și mai tânăr. O atitudine care ilustrează fragmentarea audiențelor, într-un context financiar deja foarte fragil pentru mass-media.
Este clar că narațiunea tradițională media și-a pierdut influența asupra alegătorilor pe parcursul alegerilor
Michael Levine, consultant și expert media
Potrivit unui sondaj de opinie din mai 2024, încrederea americanilor în mass-media nu a fost niciodată mai scăzută: doar 32% se mai bazează pe ea astăzi. „O victorie a lui Trump înseamnă că mass-media în forma sa actuală este moartă ”, a spus directorul unui canal de televiziune săptămâna trecută în New York Magazine .
„Este clar că narațiunea media tradițională și-a pierdut influența asupra alegătorilor pe parcursul alegerilor”, a declarat consultantul și expertul media Michael Levine pentru Le Figaro . Întrebarea acum este ce loc vor ocupa ei în timpul celui de-al doilea mandat al lui Trump? The New York Times, care este dedicat lui Harris, vrea să continue să fie perceput de americani ca o contra-putere. Ultimele săptămâni ale campaniei prezidențiale îi câștigaseră 200.000 de abonați digitali. Mass-media, cu peste 10 milioane de abonați, speră să recâștige până în 2025 „efectul Trump” pierdut în ultimii ani, în timp ce mandatul președintelui Joe Biden, cu un temperament mai discret, a dus la mai puține vânzări...
La rândul său, Jeff Bezos, proprietarul Washington Post, pare să fi ales să protejeze interesele companiilor sale Amazon și Blue Origin. Alegând în ultimul moment să nu se alăture unui candidat, cotidianul a pierdut peste 250.000 de abonați în câteva zile, sau 10% din total. Ziarul și-a văzut abonamentele digitale declanșând în timpul primei președinții Trump datorită liniei sale editoriale ofensive, întruchipată de motto-ul „Democrația moare în întuneric”.
Acces la Casa Albă
Victoria lui Donald Trump ridică, în orice caz, multe întrebări pentru peisajul media din Statele Unite. În primul rând, grupul său Truth Social, editor al rețelei de socializare cu același nume și a cărui evaluare a sărit cu 10% pe Nasdaq de miercuri, poate spera să câștige influență? La rândul său, canalul Fox News, care a susținut candidatura guvernatorului Floridei Ron DeSantis la momentul nominalizării republicane, va fi din nou un aliat pentru președinte?
„După provocările din timpul campaniei, ce acces vor avea jurnaliştii la Casa Albă odată ce Trump se va întoarce pe scaunul său de preşedinte în ianuarie?” întreabă Antoine Yoshinaka, membru asociat al Observatorului pentru Statele Unite și profesor asociat de științe politice la Universitatea din Buffalo.
În timpul primului său mandat, Donald Trump a luat obiceiul de a scrie pe Twitter fraze șocante și idei politice pentru a comunica direct cu americanii. „ Acoperirea zilnică de către mass-media a Administrației Trump nu ar trebui să fie împiedicată”, anticipează el. Acest lucru ar avea ca efect împingerea în continuare a publicului să treacă la alte canale de informare."
Alți observatori americani se tem, de altfel, că președintele ar putea pune sub semnul întrebării arsenalul juridic național în jurul protecției jurnaliștilor și a secretului surselor. În cadrul întâlnirilor, Donald Trump și susținătorii săi au cerut și revocarea licențelor de difuzare ale canalelor de televiziune NBC, ABC și CBS.