Un cetăţean român a fost identificat printre persoanele decedate în urma prăbuşirii marţi a unei porţiuni din viaductul Morandi al autostrăzii A10, în apropiere de Genova, precizează Ministerul Afacerilor Externe (MAE), care adaugă că, având în vedere gravitatea incidentului, operaţiunile complexe de salvare şi de scoatere a victimelor de sub dărâmături sunt în derulare.
În total, 38 de oameni şi-au pierdut viaţa în această tragedie, potrivit unui bilanţ provizoriu furnizat de autorităţile italiene. Presa franceză a anunţat că printre victime se numără şi patru cetăţeni francezi.
UPDATE
Un al doilea român se numără printre persoanele decedate în urma prăbuşirii unei porţiuni din viaductul Morandi, în apropiere de Genova, anunţă MAE.
"În continuarea informaţiilor referitoare la incidentul produs la data de 14 august 2018, pe autostrada A10, în apropiere de Genova, ca urmare a prăbuşirii unei porţiuni din viaductul Morandi, Ministerul Afacerilor Externe face următoarele precizări: În urma demersurilor echipei consulare mobile aflată la faţa locului, un alt cetăţean român, cu dublă cetăţenie, a fost identificat printre persoanele decedate", anunţă MAE.
Anterior anunţului făcut de MAE român, publicaţia italiană Leggo a dat publicităţii lista cu numele celor 37 de persoane decedate care fuseseră găsite de echipele de intervenţie până la difuzarea ştirii. Printre acestea se află şi numele românului Marian Roşca (36 de ani).
Lista poate fi găsită AICI.
UPDATE
Potrivut publicatiei Pandurul, victima este Marian Roșca, un șofer de 36 de ani din Curtișoara, județul Gorj. Potrivit Impactingorj.ro, barbatul lucra in Franta si era plecat de mai multi ani din Romania. El se intorcea acasa, in concediu. Marian Rosca nu era casatorit si nici nu avea copii.
Prieteni și foști colegi ai lui Marian Roșca l-au plâns pe tânărul gorjean decedat la numai 36 de ani. “Odihnește-te în pace prieten drag. Ai plecat azi dintre noi, dar în gândul și în inima mea vei rămâne mereu viu. Fie ca Dumnezeu să te așeze de-a dreapta lui pentru a putea veghea de sus asupra familiei și pentru a le da putere de a trece peste această durere. Dumnezeu să te odihnească în pace”, a scris un prieten pe pagina de socializare. ”Șoferii nu mor niciodată, pleacă în ultima cursă”, a scris un altul. Mulți prieteni au aflat vestea morții lui Marian Roșca pe 15 august, când ar fi vrut să îi transmită un mesaj de Sf. Maria. “Azi te sunam să îți urez o zi frumoasă, dar acum nu îmi rămâne decât să plâng”, a scris un prieten.
Echipa consulară mobilă îşi va continua activitatea de asistenţă şi va menţine în permanenţă legătura atât cu Celula de Criză instituită la nivelul autorităţilor locale, cât şi cu unităţile medicale la care au fost transportate victimele.
Ministerul Afacerilor Externe transmite condoleanţe familiilor victimelor tragicului incident produs în Genova, soldat cu decesul a numeroase persoane, şi le doreşte celor răniţi însănătoşire grabnică.
MAE reaminteşte că cetăţenii români afectaţi pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale oficiului consular:+39 011 249 57 75; +39 011 249 52 64; +39 011 249 50 64; +39 011 235 90 53, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanenţă sau la numărul de urgenţă al oficiului consular: +39 338 756 8134.
"Consulatul General al României la Torino monitorizează cu prioritate situaţia şi menţine legătura cu autorităţile locale, acordând asistenţa consulară necesară în astfel de situaţii, inclusiv prin eliberarea documentelor necesare repatrierii trupului neînsufleţit şi eliberarea certificatului de deces", mai arată MAE.
Pe lângă cei circa 38 de morţi confirmaţi, numeroase persoane au fost grav rănite, a menţionat vicepremierul Matteo Salvini într-o conferinţă de presă în Sicilia.
Salvini s-a angajat "în faţa italienilor să meargă până la capăt pentru a stabili responsabilităţile acestui dezastru inacceptabil, pentru că nu este posibil să se lucreze şi să se moară aşa în 2018".
Salvini - liderul formaţiunii eurosceptice de extremă dreapta Liga - a adăugat că este nevoie de investiţii pentru a face faţă îmbătrânirii generale a unei bune părţi a infrastructurii italiene. "Dacă sunt angajamente externe care ne împiedică să cheltuim banii pe care trebuie să-i cheltuim pe securitatea şcolilor şi autostrăzilor, va trebui să ne punem întrebarea dacă să continuăm să respectăm aceste angajamente sau să punem securitatea italienilor înainte de orice. Evident că aş alege a doua variantă", a punctat Salvini.
Podul Morandi, cunoscut şi ca "Podul Brooklyn" al Genovei, trece peste un curs de apă, peste calea ferată şi o serie de blocuri de locuinţe şi depozite, la o înălţime de circa 45 de metri, constituind o legătură-cheie între autostrada Milano-Genova şi autostrada care leagă Genova de Franţa. De regulă este intens circulat. Prăbuşirea s-a produs cu puţin înainte de ora prânzului, pe timp de furtună, iar unii martori au afirmat că s-a fisurat după ce a fost lovit de fulger, informaţie ce nu a fost confirmată de şeful agenţiei italiene pentru protecţia civilă, Angelo Borrelli.
Acesta a menţionat că pe pod se aflau în momentul accidentului 30-35 de maşini şi trei camioane, dar podul nu a căzut peste clădiri locuite.
Acum doi ani, un profesor de inginerie de la universitatea Genova, Antonio Brencich, a spus despre acest pod că este un "eşec al ingineriei", cu "foarte mari costuri de întreţinere", a menţionat dpa.
Până la finele anilor 90, podul inaugurat în 1967 a costat în termeni de lucrări de întreţinere circa 80% din costurile totale de construcţie, a declarat Brencich pe postul local Primocanale.
Autorităţile au în vedere în prezent construirea unei noi secţiuni de autostradă, cunoscută ca "Gronda" şi care ar face redundant podul Morandi, dar care întâmpină opoziţia militanţilor pentru protecţia mediului şi a altor activişti locali.
Tragedia de marţi ar putea adânci tensiunile din guvernul populist italian legate de investiţiile de miliarde de euro necesare pentru "Gronda" şi alte proiecte majore de infrastructură. Mişcarea 5 Stele a ministrului italian al transporturilor, Danilo Toninelli, a calificat construirea de linii de tren de mare viteză şi de autostrăzi drept o risipă de bani, în schimb Liga consideră esenţiale aceste cheltuieli