Siegfried Wolf, un membru al consiliului de supraveghere Porsche, s-a oferit într-o scrisoare către Vladimir Putin să ajute cu producția de mașini în Rusia. El i-a oferit șefului Kremlinului o înțelegere cu Volkswagen – pentru 60 de miliarde de ruble (aproximativ 800 de milioane de euro), Wolf ar putea „să salveze industria auto rusă” și să asigure producția a cel puțin 270.000 de mașini pe an în Rusia, după cum relatează cotidianul „Der Spiegel”, care pretinde că accesează scrisoarea lui Wolf.
„În condițiile dificile de astăzi”, scrie austriacul Siegfried Wolf, există un deficit de mașini de înaltă calitate în Rusia. „Noul său proiect de investiții pentru a reporni producția de mașini” ar putea „rezolva această problemă”. Wolf ar dori să o implementeze împreună cu principalul producător rus de mașini GAZ. Pentru asta are nevoie de cei 60 de miliarde, pe care îi cere lui Putin fără ezitare. Pentru proiectul său, el vrea să folosească două fabrici a căror producție a fost parțial inactivă din primăvara anului 2022. Inclusiv o fabrică din Kaluga, la sud-vest de Moscova, deținută de un producător german: VW.
S-a ajuns deja la un „acord fundamental cu conducerea de vârf a Volkswagen, iar cel târziu până în martie decizia va fi „aprobată în final de consiliul de supraveghere al grupului”, se laudă austriacul „investitor", care a făcut multe pentru dezvoltarea industriei auto ruse“.
Austriacul Siegfried Wolf este unul dintre cei mai puternici reprezentanți ai industriei auto europene. El face parte din organele de supraveghere ale furnizorului german Schaeffler și Porsche SE, holdingul de miliarde de dolari al Porsche și Piëch, căruia îi aparține și Volkswagen. El este privit ca un deschizător de uși către cea mai mare țară din lume. Niciun șef de afaceri din lumea vorbitoare de germană nu are contacte atât de bune în Rusia, cu șefii și oligarhii de acolo - și cu președintele Vladimir Putin.
Timp de mulți ani, Wolf a lucrat în diferite funcții de conducere, inclusiv ca șef al consiliului de administrație al Grupului GAZ din Rusia. A lucrat acolo ca membru al consiliului de supraveghere până la sfârșitul anului 2022 și deține încă aproximativ zece la sută din acțiuni. Confidentul său și fostul proprietar GAZ, Deripaska, se află acum pe listele de sancțiuni ale SUA și ale UE. Dar în loc să evite Rusia ca majoritatea companiilor occidentale, Wolf ar dori să meargă și mai adânc acolo în viitor.
Aproape că are o primă afacere în buzunar: afacerile lui Schaeffler în Rusia. În decembrie, grupul german de furnizori de la Herzogenaurach a optat ca cumpărător pentru compania rusă a lui Wolf, PromAvtoKonsalt. Wolf poate prelua de îndată ce ultimele permise rusești restante sunt disponibile
O afacere bună, posibil și pentru Putin: Potrivit informațiilor SPIEGEL, producția modelului de vehicul GAZ Sadko ar putea fi susținută în fosta fabrică Schaeffler de atunci. Transportorul este folosit și de armata rusă pentru a muta trupe și echipamente.
Cu Volkswagen, în schimb, lui Wolf îi este greu. Contrar a ceea ce sugerează el în scrisoarea sa către Putin, Wolfsburg-ul nu îi va vinde. La începutul lunii martie, VW a decis ca uzina din Kaluga să meargă la grupul de dealeri auto Avilon. Câteva zile mai târziu, la cererea Grupului GAZ, o instanță din Nijni Novgorod a confiscat bunurile Volkswagen din Rusia. Un act de răzbunare pentru a face mai dificilă vânzarea?
În orice caz, comportamentul de afaceri al lui Siegfried Wolf ridică întrebări: cum se poate ca un membru multiplu al consiliului de supraveghere și cunoscător intim al industriei germane să mențină legături atât de strânse cu Putin? Și de care parte este omul în conflictul dintre Volkswagen și concernul rus GAZ?
Este ușor să-l subestimezi pe Siegfried Wolf. La raliurile de mașini clasice, marea lui pasiune, arată ca un tip jovial cu geaca lui sport și șapca de baseball.
Însă el a avut o carieră abruptă. Wolf a lucrat în compania sa de mașini GAZ până în 2019. Austriacul face din GAZ un partener important de cooperare pentru companii internaționale precum Volkswagen și Mercedes, dând companiei importanță globală. Și așa a devenit interesant și pentru Putin, care de ani de zile acordă o mare importanță unei puternice industrie auto autohtone. Potrivit ziarului austriac „Kleine Zeitung“ în 2014, Wolf a descris relația sa cu Putin ca „foarte respectuoasă“. După anexarea Crimeei, se spune că el l-a numit pe președintele rus un „om foarte, foarte, foarte corect”, conform „Standardelor”. „Conducerea lui”, spune Wolf, este ceva ce îi lipsește „în mare măsură” în UE. În 2016, Putin a acordat creierului austriac „Ordinul prieteniei”, un prestigios premiu rusesc.
De-a lungul anilor, însă, legătura cu Rusia a devenit din ce în ce mai dificilă pentru Wolf. În 2018, partenerul său de afaceri Deripaska a ajuns pe lista de sancțiuni din SUA. Se spune că oligarhul ar fi spălat bani pentru Putin prin intermediul Grupului GAZ, printre altele, potrivit unei acuzații din partea americanilor.
În februarie, UE a inclus o filială a GAZ pe lista de sancțiuni; se spune că ar fi aprovizionat armata rusă cu vehicule folosite în războiul din Ucraina. Nu este clar cine deține grupul astăzi. Întrebat de SPIEGEL, Deripaska a spus că „a renunțat la controlul companiei”.
În ciuda contactelor sale îndoielnice, Wolf nu dorește să apară îndoieli cu privire la integritatea sa politică. Întrebat de SPIEGEL în martie, acesta a subliniat că „condamnă ferm actualul război Rusia-Ucraina” și că „nu a fost niciodată implicat în producția de armament” și nici „nu a câștigat niciun fel de bani din asta”. El „s-a retras din toate activitățile operaționale anterioare din Rusia”. În plus, el nu lucrează „în niciun caz” cu persoane sau companii care sunt afectate de sancțiunile internaționale.
Cel puțin despre asta ridică serioase îndoieli scrisoarea lui către Putin. În ea, Wolf sugerează că conducătorul Kremlinului să reînvie „legendarul brand rusesc Volga”. Producția vechilor mașini sovietice a fost oprită de grupul GAZ în 2010 din cauza lipsei de cerere. Pentru revenire, austriacul ar dori să folosească facilitățile fabricii și know-how-ul grupului VW, care a oprit producția la propria fabrică din Kaluga după începutul războiului, precum și dintr-un parteneriat de producție într-un parteneriat auto.
Poate fi reînviată industria auto rusă pe jumătate moartă?
Planul lui Wolf prevedea construirea din nou de mașini ale mărcii VW Škoda în cele două fabrici din a doua jumătate a anului 2023: în primul rând, modelul Rapid va fi construit în Kaluga, ulterior modelele Karavia în Nijni Novgorod, Wolf va produce și Kodiaq, potrivit acestuia. scrisoarea lui Putin. Vehiculele urmau să aibă un design rusesc și să fie „complet reproiectate în exterior” pentru a scoate în evidență „trăsăturile caracteristice” legendarelor modele Volga și Pobeda.
Lui Wolf îi place să gândească mare: Datorită inițiativei sale, „nevoile consumatorilor ruși pentru vehicule de înaltă calitate și fiabile sunt satisfăcute”, scrie el și „se creează un total de peste 12.000 de locuri de muncă de înaltă tehnologie”. Toate acestea formează „baza dezvoltării în continuare a unei industrie auto independente și moderne în Federația Rusă”. Potrivit lui Wolf, operatorul proiectului va fi compania rusă PromAvtoKonsalt, „pe care o dețin”. Partener industrial: Grupul GAZ, care este punctul central al autorităților de sancțiuni.
Un plan îndrăzneț. Dar este realist? Poate fi reînviată industria auto rusă pe jumătate moartă, izolată de lanțurile internaționale de aprovizionare, pe o piață în mare măsură izolată? Wolf pare să se bazeze în întregime pe rețeaua sa internațională, probabil și în speranța că sancțiunile împotriva Rusiei vor fi relaxate la un moment dat.
Cu toate acestea, Volkswagen se distanțează în mod clar de propunerea lui Wolf: Consiliul de administrație nu are „nicio cunoștință” despre scrisoarea sa „și conținutul ei iritant”. Da, compania lui Wolf, PromAvtoKonsalt, a fost unul dintre potențialii cumpărători, dar conducerea de vârf nu făcuse nicio promisiune părților interesate individuale înainte de finalizarea procesului de vânzare. „De aceea, nu este de înțeles pentru noi cum ar putea fi făcută referire la terți.”
Putin, în schimb, a părut impresionat: „Având în vedere situația din industria auto, putem susține ideea”, a scris președintele cu cursive aldine pe scrisoare. „Solicităm procesare și raportare”, a cerut el guvernului său. Pentru șeful Kremlinului, orice ajutor pentru a-și reconstrui economia este util. Presiunea publică și pachetul extins de sancțiuni occidentale au dus la exodul în masă al producătorilor auto internaționali din Rusia. Mercedes-Benz și-a vândut filiala din Rusia unui investitor, iar Nissan a vândut-o unei companii de stat ruse pentru un euro. Renault și-a vândut afacerea pentru o rublă.
Și astfel, în 2022, producția de mașini și noile înmatriculări în Rusia s-au prăbușit cu aproximativ 60%. Lipsește totul: piese de schimb și muncitori calificați, multe fabrici au rămas inactiv de luni de zile.
În această situație, Wolf a venit la momentul potrivit. Guvernatorul regiunii Nijni Novgorod și-a susținut inițiativa. „Vârful de netăgăduit al acestui proiect constă în utilizarea unui produs de bază european de înaltă calitate”, i-a scris guvernatorul lui Putin. Reproiectarea externă a mașinilor servește la „evitarea riscului de sancțiuni”. El a cerut ca „proiectul să fie demarat cât mai curând posibil”.
În scrisoarea sa către Putin, Wolf a făcut sugestii foarte specifice cu privire la modul în care regimul rus l-ar putea sprijini. La urma urmei, este un „proiect mare și important din punct de vedere social”. Primul articol de pe lista sa de dorințe: un împrumut preferențial de 60 de miliarde de ruble, cu o dobândă favorabilă de unu la sută. În al doilea rând, Kremlinul ar trebui să plătească cel puțin două treimi din salariile din fabricile Kaluga și Nijni Novgorod timp de nouă luni. În al treilea rând, are nevoie de jumătate de miliard de ruble (aproximativ șapte milioane de euro) pentru cercetare și dezvoltare în 2023 și 2024.
Porsche SE nu a cunoscut și nu a avut cunoștință de scrisoarea domnului Wolf.” Întrebarea dacă părintele VW mai avea încredere în Atrauf Porsche SE nu a răspuns. Grupul GAZ, Kremlinul și compania PromAvtoKonsalt au lăsat fără răspuns întrebările lui SPIEGEL.
Atât cazul VW, cât și al lui Schaeffler arată că nu există o retragere simplă și sigură din Rusia pentru companiile germane. Dacă vrei să vinzi, ai nevoie de aprobarea lui Putin. Și preferă partenerii de afaceri loiali Kremlinului.
This is HUGE.
— Pepe Escobar (@RealPepeEscobar) April 7, 2023
The German auto industry wants to keep doing business in Russia.
Siegfried Wolf, in a 3-page letter to Putin, offered a VW deal - which should be kept secret at least for the moment. pic.twitter.com/e9Jfd02Psf
Austrian mogul Siegfried Wolf (putin’s helper for years) offered his services in organizing car production in RU.
— olexander scherba???????? (@olex_scherba) April 8, 2023
Would be fair to put people like him on sanction list!#SiegfriedWolf #putinspuppet #StandWithUkraine https://t.co/4bW5W28aDR via @puls24news