Parlamentul European și Consiliul au aprobat decizia de a autoriza doar vânzarea de mașini și autoutilitare electrice noi din 2035. O decizie necugetată și nerealistă ale cărei consecințe asupra populațiilor, stilului de viață, industriei, economiei și chiar emisiilor de gaze cu efect de seră sunt foarte prost măsurate, scrie TransitionEnergies.
Europa va deveni astfel singurul continent ale cărui străzi vor fi, la fel ca cele din Havana din Cuba, pline de mașini vechi peticite pentru că mașinile noi nu vor fi disponibile în cantități suficiente sau nu vor fi accesibile...
Legislația europeană, rezultată dintr-un acord încheiat între europarlamentari și Consiliu, are meritul de a fi clară. Mașinile și autoutilitarele noi vândute în Uniunea Europeană nu vor mai trebui să emită CO2 până în 2035. Aceasta înseamnă sfârșitul în puțin peste 12 ani de comercializare a vehiculelor noi cu motor cu combustie, inclusiv a mașinilor hibride. Vehiculele electrice cu baterie vor fi singurele de pe piață. Instituțiile europene impun producătorilor și consumatorilor o tehnologie. Dar nu este deloc sigur că au măsurat în mod corespunzător consecințele deciziei pe care tocmai au luat-o asupra populațiilor, stilului de viață, industriei, economiei și chiar emisiilor de gaze cu efect de seră.
Este imposibil astăzi să produci o mașină electrică în Europa care să coste mai puțin de 25.000 de euro pentru cumpărător. Și la acest preț, producătorul are și toate șansele să piardă bani. Cea mai ieftină mașină electrică de pe piață, Dacia Spring, este fabricată în China.
„Efectul Havana”
Chiar și în cadrul Parlamentului European, multe voci denunță o decizie necugetată și nerealistă. De partea PPE (grupul creștin-democraților), raportorul alternativ al CDU, Jens Gieseke, a glumit despre „efectul Havana” al legislației. „După 2035, străzile noastre ar putea deveni pline de mașini vechi, deoarece mașinile noi nu vor fi disponibile sau accesibile. Acordul de astăzi a închis poarta noilor dezvoltări tehnologice și a pus toate ouăle într-un singur coș. Este o greșeală”, a spus el.
PPE a militat pentru conservarea unui sector de motoare cu ardere în Europa, pentru perfecţionarea cercetării asupra motoarelor cu emisii foarte scăzute şi pentru susţinerea competitivităţii industriei europene pe numeroasele pieţe din lume care nu sunt pregătite să treacă la motorul electric. Această abordare a avut sprijin și în cadrul Comisiei, inclusiv pe cel al lui Thierry Breton, comisarul francez responsabil pentru piața internă. Ce va câștiga Europa prin blocarea în tehnologia vehiculelor electrice, care ar putea fi doar o tehnologie de tranziție?
Carlos Tavares și Luca de Meo, cei doi șefi respectiv ai Stellantis și Renault, au acordat împreună în urmă cu o lună, înainte de Salonul Auto de la Paris, un interviu cu Le Parisien. Ceea ce este neobișnuit. Acest lucru le-a permis să transmită două mesaje împreună. Primul este că cei doi producători francezi s-au îmbarcat hotărât pe vehiculul electric, oricum nu au de ales și, implicit, că e o nebunie. Pentru că Europa a inventat motorul cu ardere, pentru că l-a stăpânit perfect și este în fruntea tehnologiei în acest domeniu, pentru că nu are componentele bateriilor electrice, în special materiile prime, și pentru că bilantul carbon e bun pentru mașinile mai mici, cu baterii mici, și ar fi fost mult mai eficient de a cauta alte soluții în ceea ce privește emisiile.
Lipsa accesului la materii prime, lipsa energiei electrice fără carbon și rețele insuficiente de stații de încărcare
După anunțul acordului dintre instituțiile europene, comentariul lui Oliver Zipse, Președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile și Director General al BMW, rezumă bine situația. „Vrem acum să vedem îndeplinite condițiile necesare pentru atingerea acestui obiectiv stabilit de politicile UE. Acestea includ o abundență de energie din surse regenerabile, o rețea fără întreruperi de infrastructură de încărcare privată și publică și acces la materii prime.”
În primul rând, să ne amintim că mașinile și utilitățile ușoare reprezintă 16% din emisiile europene de CO2 și că amprenta de carbon a producției de vehicule electrice este de 2 până la 3 ori mai mare decât cea a vehiculelor cu ardere internă, în primul rând din cauza bateriilor cu litiu. .
Ca să vă faceți o idee, iată din ce este făcută o baterie litiu-ion de 400 de kilograme prin tehnologie clasică pe un vehicul electric la fel de clasic. Conține 15 kilograme de litiu, 30 de kilograme de cobalt, 60 de kilograme de nichel, 90 de kilograme de grafit și 40 de kilograme de cupru. Și mai mult, pentru a dispune de cele 15 kilograme necesare de litiu, trebuie procesate 10 tone de saramură cu litiu. Pentru a obține cele 30 de kilograme de cobalt, este vorba de 30 de tone de minereu. Pentru cele 60 de kilograme de nichel suntem la 5 tone de minereu. Este nevoie de 6 tone pentru cele 40 de kilograme de cupru și o tonă pentru cele 90 de kilograme de grafit. După cum arată numeroase studii, capacitățile de producție ale acestor metale și materiale strategice nu vor fi suficiente pentru a satisface nevoile în următorii ani.
Iar câștigul în ceea ce privește emisiile se realizează în timp cu utilizarea vehiculelor electrice. Pentru ca amprenta de carbon a vehiculului electric să devină relativ rapid mai mică decât cea a vehiculului termic, aceasta depinde în special de modul în care este produsă electricitatea pentru reîncărcarea bateriilor, fără carbon sau nu.
Combustibilii sintetici și hidrogenul verde nu sunt o alternativă reală
Acest lucru nu l-a împiedicat pe Pascal Canfin (grupul Renew), președintele Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară a Parlamentului European, să salute acordul la care s-a ajuns. Fostul ministru delegat pentru Dezvoltare Durabilă francez a salutat o „decizie istorică... Poate că ar trebui să i se reamintească faptul că mașina electrică alimentată cu baterii nu este neutră în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră. În plus, este foarte ușor de anticipat faptul că durata medie de viață a mașinilor va crește considerabil până în 2035...
Singurul indiciu de luciditate al instituțiilor europene, un mic pasaj al acordului permite viitoarelor reglementări privind emisiile de CO2 să nu fie 100% electrice, ci să rămână deschise la combustibili neutri din carbon după 2035. Dar nu trebuie să ne facem iluzii, costul economic și energetic al producerii de combustibili sintetici sau hidrogen verde face ca fabricarea și utilizarea lor pe scară largă în decurs de 12 ani să fie aproape imposibilă.