Ucraina spune că porturile dunărene sunt „critice” pentru exporturile agricole în fața exploatării limitate a porturilor de la Marea Neagră și că „reînvie Canalul Bâstroe ca o rută alternativă pentru exporturile agricole ucrainene”, scrie Reuters.
Porturile fluviale Dunărea sunt esențiale pentru exporturile ucrainene de produse agricole, deoarece un acord de război care garantează transporturi sigure de cereale prin Marea Neagră atârnă în balanță, a declarat vineri un înalt oficial ucrainean.
Trei porturi de la Marea Neagră care au fost blocate inițial după invazia Rusiei a Ucrainei de anul trecut au exportat cereale din iulie anul trecut în cadrul Inițiativei pentru cereale la Marea Neagră, intermediată de Turcia și Națiunile Unite.
Rusia spune că acordul urmează să expire pe 18 mai și nu a dat niciun semn că intenționează să-l prelungească. Ea dorește ca puterile occidentale să fie de acord să ridice restricțiile privind plățile, logistica și asigurările despre care spune că îi împiedică propriile exporturi agricole.
Pe măsură ce preocupările Ucrainei cu privire la viitorul acordului cresc, viceprim-ministrul Oleksandr Kubrakov a spus că ceea ce este cunoscut sub numele de Clusterul Dunării oferă o rută alternativă viabilă de export.
„Fără îndoială, Clusterul Dunării a devenit un element critic al securității alimentare globale în fața funcționării limitate a porturilor de la Marea Neagră”, a spus Kubrakov pe Facebook
Ucraina a crescut exporturile prin cele trei porturi dunărene la 1,5 milioane de tone de cereale pe lună de la invazia Rusiei din februarie anul trecut.
De asemenea, adâncește "estuarul Canalului Bâstroe" de pe Dunăre cu scopul de a crește exporturile de alimente din porturile sale fluviale și sperând că un canal mai adânc va permite exportul lunar a încă 500.000 de tone.
Kubrakov a spus că lucrările de săpat pe canal sunt „operaționale” și că Ucraina „reînvie Canalul Bâstroe ca o rută alternativă pentru exporturile agricole ucrainene”.
„Vedem perspectiva cooperării în dezvoltarea Clusterului Portului Dunărean. Ne-am început munca anul trecut. Royal HaskoningDHV, o companie internațională de consultanță de inginerie, a elaborat o listă de măsuri pentru creșterea capacității porturilor dunărene, ca parte a unui proiect comun pilot între Minister și BERD, care se referă la investiții, schimbări operaționale și de reglementare în Ucraina, Moldova și România.
Fără îndoială, Clusterul Dunării a devenit un element critic al securității alimentare globale în fața exploatării limitate a porturilor de la Marea Neagră, în special, prin dragarea operațională în porturile regiunii Dunării pentru a le reface caracteristicile de pașaport. În acest fel, revigorăm estuarul canalului Bâstroe ca o rută alternativă pentru exporturile agricole ucrainene, spune el pe siteul guvernului ucrainean
"Discutăm deja cu partenerii noștri proiecte de refacere a infrastructurii de bază: energie electrică, alimentare cu apă și canalizare, infrastructură de transport și locuințe în zonele eliberate.
Apreciem foarte mult cooperarea cu echipa BERD și suntem recunoscători pentru sprijinul oferit Ucrainei”, a comentat Oleksandr Kubrakov.
Ucraina este, de asemenea, îngrijorată de interdicțiile de import impuse asupra tranzitului produselor sale alimentare prin țările din estul Europei, care se tem că aprovizionarea cu alimente ucrainene ar putea avea un impact negativ asupra fermierilor locali.