Twitter pică primul test major din UE: nu reușește să țină pasul cu propaganda și dezinformarea

17 Dec 2022
Twitter pică primul test major din UE: nu reușește să țină pasul cu propaganda și dezinformarea

Twitter pare să se împiedice în fața primul său test major atunci când vine vorba de combaterea propagandei și a dezinformarii în Uniunea Europeană.

În urmă cu șase luni – cu mult înainte de a fi preluată de Elon Musk – platforma a fost de acord să intensifice astfel de eforturi în cadrul unei mișcări  împotriva dezinformarării în  UE, așa-numitul cod de practică al Comisiei Europene privind dezinformarea, care a început încă de vineri.

Dar rețeaua de socializare a lui Musk pare nepregătită pentru această sarcină, după ce mogulul tehnologiei a ridicat, în câteva săptămâni, interdicția Twitter privind dezinformarea pandemiei de COVID-19, a reintrodus utilizatorii controversați precum fostul președinte al SUA Donald Trump și a concediat o mare parte din personalul său. Acest lucru indică o perspectivă sumbră pentru conformitatea Twitter.

Cu Musk „promovând personal teoriile conspirației și alte forme de dezinformare care au dus la un prejudiciu în trecut, este greu să fii optimist”, a spus Carlos Hernández, șeful de politici publice al organizației de verificare a  rețețelor sociale.

Într-un alt semn al planurilor lui Musk pentru platformă, consiliul de experți al Twitter care consiliază compania cu privire la politica sa de conținut a fost desființat în această săptămână.

Comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, l-a avertizat pe Musk, într-un apel video, la sfârșitul lunii noiembrie despre „munca uriașă pe care o are de făcut  pentru a aborda dezinformarea cu hotărâre”.

Peste 30 de semnatari ai codului de practică etică – inclusiv companii de tehnologie precum Twitter, Meta, TikTok și Google – vor trebui să se asigure că cei care transmit minciuni nu pot face bani pe platformele lor, precum și să eticheteze reclamele politice și să pună mai multe date la dispoziția cercetătorilor. 

Codul nu este obligatoriu, dar dacă companiile se înscriu la el, pot folosi prevederile codului pentru a compensa unele dintre riscurile lor de reglementare în Actul separat privind serviciile digitale (DSA), o lege privind conținutul online care implică amenzi de până la 6% din veniturile globale ale companiei pentru infracțiuni. DSA se va aplica din vara anului 2023 pentru cele mai mari companii și începutul anului 2024 pentru celelalte.

Companiile vor avea termen pe 16 ianuarie să prezinte Comisiei un raport detaliat despre cum au procedat cu privire la unele dintre cele peste 100 de măsuri pe care s-au angajat să le urmeze în luna anterioară. Ulterior, cele mai mari platforme vor trebui să-și depună rapoartele la fiecare șase luni.

Raportul „va fi un prim caz cu privire la cât de greu este gestionat riscul dezinformarii, inclusiv cât de adecvate sunt bugetul și personalul acestor companii pentru a-și respecta angajamentul conform [codul] nostru împotriva dezinformarii”, a declarat vicepreședintele Comisiei Europene Věra Jourová.

În temeiul DSA, platformele online foarte mari se vor confrunta cu noi obligații pentru a stopa potențialele daune, cum ar fi proliferarea dezinformarii și a farselor în timpul crizelor, sau în caz contrar se vor confrunta cu amenzi mari. Încălcările repetate ar putea duce, de asemenea, la interzicerea în UE, deși este puțin probabil ca această amenințare să fie urmată, deoarece, în alte domenii de reglementare, cum ar fi concurența, autoritățile europene de aplicare aproape niciodată nu au folosit toate puterile pe care le aveau la dispoziție.

Prezentat în 2018 ca un instrument pentru a încuraja companiile din tehnologie să abordeze cu mai multă forță dezinformarea, codul de practică al UE privind dezinformarea a fost consolidat în acest an cu obiective mai precise.

De asemenea, a fost înființat un nou grup operativ cu semnatari, inclusiv platforme, organisme de publicitate și organizații nonprofit, precum și autorități de reglementare media europene și departamentul de afaceri externe al UE, pentru a lucra la cartă, a coopera și a face schimb de informații despre campaniile coordonate de manipulare conduse de străini în timpul alegeri.

Potrivit a trei persoane implicate în grup, Camino Rojo, șeful de politici publice al Twitter pentru Spania, vine în continuare la acele întâlniri după ce biroul Twitter din Bruxelles s-a golit.

Cu toate acestea, acest lucru nu a atenuat unele preocupări.

„Oamenii care au negociat acest lucru timp de un an, care au înțeles codul și așteptările precise, au dispărut cu toții”, a spus Hernández. „Este imposibil să înlocuiești aceste cunoștințe în câteva săptămâni.”

Nici Twitter, nici Rojo nu au răspuns la solicitările de comentarii.

Echipele de moderare a conținutului Twitter fie au fost concediate, fie au părăsit compania de la preluarea lui Musk în octombrie. În conformitate cu cartea dezinformarii, compania a fost de acord să „dedice resurse financiare și umane adecvate” pentru a combate dezinformarea și să sublinieze în raportul său echipele care lucrează la cartă în întregul bloc și în diferitele limbi europene. Nu este clar cine, dacă cineva, la Twitter se uită la această problemă legată de codul de practică al UE privind dezinformarea.

Dar o altă persoană implicată în această lucrare, care a vorbit sub condiția anonimatului, a mai subliniat că Twitter și-a încetinit deja activitatea de implementare a codului înainte de sosirea lui Musk.

„Twitter nu a fost foarte implicat în proces de mult timp – chiar înainte ca Musk să preia conducerea”, a spus un membru al grupului de lucru, care a cerut anonimatul.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat: „Ne așteptăm ca Twitter să își respecte angajamentele și să raporteze cu privire la măsurile luate – inclusiv cu privire la combaterea dezinformării [COVID-19] – în primul lor raport, care urmează să aibă loc în ianuarie.”

 

Alte stiri din Externe

Ultima oră