F-22 Raptor a fost folosit pentru a doborî un balon care a străbătut continentul Statelor Unite din China, scrie Jerusalem Post.
Un F-22 Raptor a doborât un presupus balon spion gigant chinez în largul coastei Carolinei de Sud. Potrivit US Space Force News, „un avion de luptă F-22 Raptor de la 1st Fighter Wing din Langley Air Force Base, Virginia, a tras o rachetă AIM-9X Sidewinder asupra balonului”. Raportul spunea că „balonul a căzut la aproximativ șase mile de coastă în aproximativ 15m adâncime în apă. Nimeni nu a fost rănit."
Site-ul The Drive a spus că „saga care a început cu apariția balonului deasupra Billings, Montana, pe 1 februarie, a atins punctul culminant sâmbătă, cu o explozie și căderea ulterioară a balonului de la mare altitudine. Videoclipurile de la doborâre au arătat un F-22 Raptor lansând o rachetă aer-aer spre balon pentru ucidere. Aceasta ar fi prima misiune "kill" aer-aer a F-22.”
Faptul că aceasta este prima misiune de "ucidere" aer-aer a F-22 este o piatră de hotar pentru aeronavă. Două avioane F-22 implicate în misiune aveau indicative de apel care aminteau de primul locotenent american Frank Luke Jr, care a primit o medalie de onoare pentru serviciul aerian al armatei americane pentru rolul său în Primul Război Mondial. A doborât 14 baloane militare germane în 1918.
Indicativele de apel pentru F-22 au fost FRANK01 și FRANK02. FAA ordonase oprirea la sol a aeronavelor în zonă. Nu era clar dacă a existat o avertizare similară pentru navele din zonă.
Drive a raportat că „F-22 folosește în principal AIM-9X acum, dar poate transporta și AIM-9L/M așa cum a făcut-o de ani de zile. Rachetele pot fi semnalate de radarul AN/APG-77 al F-22, iar AIM-9X Block II își poate folosi legătura de date pentru a fi blocat și pentru a-și urmări ținta cu ajutorul radarului puternic al F-22 după lansare. Nu este clar dacă racheta avea un focos sau nu.”
F-22 a zburat pentru prima dată în 1997 și a intrat în serviciu în 2005. A fost dezvoltat de Lockheed Martin și este o aeronavă cu un singur loc și bimotor. A luat naștere dintr-o competiție care datează din anii 1980 pentru a dezvolta un nou avion de luptă tactic avansat care să ofere superiorității aeriene americane. A fost conceput pentru a avea abilități ascunse și pentru a putea domina orice făceau sovieticii la acea vreme.
O competiție între Lockheed, care a colaborat cu Boeing, și General dynamics, a pus YF-22 experimental față în față cu o aeronavă similară, numită YF-23, dezvoltată de Northrop și McDonnell Douglas. Demonstrațiile au avut loc în 1990. YF-22 a câștigat și a devenit F-22.
În 2007, 12 F-22 au fost trimise pentru prima lor desfășurare operațională în străinătate în Japonia. Forțele Aeriene au declarat la acea vreme că „aeronava și peste 250 de piloți din Escadrila 27 de Luptă din Langley AFB, Virginia, susțin pachetul de securitate al Comandamentului Pacific al SUA în Pacificul de Vest”.
„Air Force F-22 Raptors au sosit la Baza Aeriană Al Dhafra, din Emiratele Arabe Unite, 12 februarie, ca parte a unei demonstrații cu mai multe fațete a sprijinului SUA, după ce o serie de atacuri pe parcursul lunii ianuarie au amenințat forțele armate americane și emirate staționate la instalația gazdă. .”
Forțele Aeriene ale SUA
În ciuda desfășurărilor în străinătate, mulți s-au întrebat când aeronava va fi oficial acțiune. Între timp, a cincea generație de F-35 a fost dezvoltată și a început să fie desfășurată operațional în străinătate, în Europa în 2017 și de către britanici în 2019. F-35 a văzut prima operațiune de luptă folosită de Israel în 2018.
În aprilie 2018, Military.com a declarat că „F-22 Raptors din US Air Force au jucat un rol esențial în protejarea forțelor terestre în timpul și după atacurile multinaționale împotriva instalațiilor de producere a armelor chimice din Siria în dimineața zilei de 14 aprilie”, a declarat purtătorul de cuvânt al AFCENT, Mark Graff. Raportul spunea că „F-22 Raptor își dezvoltă rapid reputația ca aeronava care este lăsată în urmă în timpul operațiunilor de luptă... Avionul de luptă furtiv din a cincea generație a Forțelor Aeriene nu zbura alături de o pereche de bombardiere B-1B Lancer care au aruncat rachete asupra țintelor siriene.”
Cu toate acestea, aeronavele au fost trimise în Orientul Mijlociu ca o dovadă de sprijin pentru regiune din partea SUA. Forțele aeriene americane au declarat în februarie 2022 că „F-22 Raptors ai forțelor aeriene au sosit la Baza Aeriană Al Dhafra, în Emiratele Arabe Unite, pe 12 februarie, ca parte a unei demonstrații a sprijinului SUA, după ce o serie de atacuri pe parcursul lunii ianuarie au amenințat SUA și forțele armate emirate staționate la instalația gazdă.”
F-22-urile și-au arătat puterea și în Pacific. Au fost trimise acolo în 2021 și, de asemenea, în iunie, august și noiembrie 2022, în diferite roluri. În noiembrie 2022, Defense Post a remarcat că Forțele Aeriene ale SUA au început să desfășoare avioane de luptă F-22A la Baza Aeriană Kadena, Japonia, ca parte a retragerii treptate a flotei F-15C/D care se retrage.
Utilizarea F-22 împotriva balonului chinez i-a oferit șansa de a îndeplini o versiune foarte limitată a rolului său preconizat în cele din urmă pe cer. La câteva decenii după dezvoltare a fost folosit în această misiune importantă. Cu toate acestea, motivul pentru care nu s-au înregistrat mai multe misiuni de ucidere aer-aer sau alte misiuni nu se datorează aeronavei, ci pentru că SUA au avut hegemonia globală de la sfârșitul Războiului Rece și majoritatea spațiului aerian în care operează SUA nu a fost contestat: pur și simplu nu au existat lucruri de doborât.
Odată cu creșterea tensiunilor cu China și Rusia, acest lucru se poate schimba. F-22 este o moștenire interesantă a Războiului Rece, dominând în continuare cerul, în esență, arătându-și rolul de superioritate aeriană, în parte pentru că SUA nu a avut concurenți recenți.
@Roaastudieshttps://t.co/t6TQVSpTHG
— Efeu_Tree (@Efeu62112443) February 5, 2023
????⚘️
-AIM-9X
-F22
-Spyware balloon at 18.3-19.8km attiude
-Balloon shot down to 14m water deepth pic.twitter.com/sVMR8V2mq8