Podul Crimeei, cine se află în spatele atacului: rețeaua secretă a liniei dure ucrainene care riscă să provoace escaladare

09 Oct 2022
Podul Crimeei, cine se află în spatele atacului: rețeaua secretă a liniei dure ucrainene care riscă să provoace escaladare

Operațiunea ar fi fost condusă de o grupare „Stay behind” care acționează în spatele liniilor rusești fără a informa măcar SUA. Sabotori pricepuți și hotărâți, în slujba unor lideri misterioși, care riscă să provoace escaladare, scrie corespondentul La Repubblica.

„Călăreții Apocalipsei” au lansat o provocare mortală în inima puterii lui Vladimir Putin. Rețeaua ucraineană „Stay behind” care operează în spatele liniilor rusești a reușit să obțină un rezultat senzațional de devastator cu un efort minim: un singur camion bombă explodat pe podul Kerci.

O acțiune foarte simplă de realizat care necesită totuși prezența unor planificatori pricepuți, cu expertiză tehnică și o viziune strategică superioară celei a ultimei generații de teroriști jihadiști. Ei par să fi aplicat canoanele războiului hibrid, urmărind să obțină un triplu efect: militar, politic și propagandistic. Și au reușit: pe toate cele trei fronturi atacul asupra podului ar putea schimba valul conflictului. 

Anatomia unui atac

Încărcarea la bordul vehiculului a fost calibrată cu atenție pentru a sparge pasajul superior din beton. Nu este ușor să planificați demolarea unei infrastructuri masive și flexibile precum viaductele: în trecut, echipele de bombe ale Al Qaeda și Isis au eșuat în atacuri similare efectuate în Irak cu vehicule cu bombă, prea slabe pentru a provoca un colaps. Cine a planificat atacul trebuie să fi calculat cantitatea de explozive necesară și mai ales punctul exact în care să lovească: explozia din apropierea unuia dintre stâlpii de susținere probabil că nu ar fi provocat pagube atât de enorme.

A fost planificată sincronizarea dintre explozia camionului-bombă și sosirea trenului? În acest caz, comandourile trebuiau să aibă informații culese în teren de către observatori ascunși în noapte, amplasate în așa fel încât să semnaleze cu mult timp în avans sosirea vagoanelor cisternă și viteza acestora. Și a tehnicienilor conectați prin radio capabili să coordoneze mișcările vehiculului exploziv pe baza marșului convoiului de tancuri. Pe scurt, ar fi un alt indiciu al muncii unei rețele de sabotori de cel mai înalt nivel, capabili să ascundă agenți și arme în adâncul teritoriului rus.

Un Kamikaze european

Mai este o întrebare. Imaginile exploziei surprinse de camerele de securitate arată că șoferul camionului cu bombă nu a avut nicio șansă de supraviețuire. A fost un atentat sinucigaș? Dacă ar fi așa, ne-am confrunta cu o circumstanță absolut extraordinară pentru conflictele europene, în care atacatorii sinucigași nu au fost niciodată regula. Și dacă da, ce impuls de ură ar fi putut inspira o decizie atât de drastică? Dorința de a răzbuna membrii familiei sau camarazii care au murit în război? O ideologie extremistă, precum cea nazistă a unora dintre cei mai duri exponenți ai brigăzilor Azov?

Alternativa este că șoferul nu era conștient de natura încărcăturii, declanșată cu o telecomandă dintr-o alta mașină: o ipoteză minoritară, deoarece probabil că trebuia să se coordoneze cu deplasarea trenului. A treia posibilitate este ca bărbatul din spatele volanului să fi fost forțat să efectueze acțiunea, având familia ostatică: o tehnică de jefuire a băncilor folosită pentru un atac terorist mai mult decât militar.

Gruparea „Stay behind” a celor duri

Cine ar fi putut să o conceapă și să o conducă? Gândurile se îndreaptă către rețeaua „Stay behind” care a ucis-o pe Daria Dughina, fiica ideologului care a inspirat imperialismul suveran al lui Putin ucis de o mașină-bombă nu departe de Moscova. Probabil că ținta acțiunii a fost tatăl: o figură de frunte din grupul „șoimilor” care cer Kremlinului să folosească toată puterea rusă împotriva Kievului, inclusiv bombele nucleare, și care a transformat înmormântarea într-un manifest extremist. La început, matricea atacului a rămas confuză, în așteptare în zona gri a acțiunilor clandestine. În schimbul obișnuit de acuzații între propaganda rivală, s-a considerat chiar că ar putea fi opera noului țar, pentru a transmite un mesaj celui mai influent nucleu al criticilor interni.

În urmă cu câteva zile însă, New York Times a dezvăluit că Daria Dughina a fost ucisă de ucraineni: o operațiune ascunsă americanilor, care ar fi interzis-o și condamnat-o. De ce? Pentru că ar fi „o escaladare inutilă”: o provocare în inima puterii ruse. Articolul din New York Times a scos la lumină diviziunile din cadrul instituțiilor Kievului, cu o îndoială: în ce măsură președintele Zelensky controlează activitățile luptătorilor din umbră? Căror oameni și la ce planuri răspund acești luptători care s-au infiltrat adânc în teritoriul Rusiei? Vorbim de 007 atât de pricepuți încât să scape nu doar de serviciile secrete ale Moscovei, ci și de serviciile secrete americane care sprijină rezistența ucraineană: adevărați maeștri ai acțiunilor secrete. Odată cu atacul asupra podului a crescut și mai mult riscul de escaladare: nu pentru că ținta era lipsită de valoare militară, ci pentru că a fost lovită de ziua lui Putin. Pentru că acum va trebui să reacționeze decisiv sau să piardă fața în fața poporului său: ceea ce țările occidentale, susținând Kievul, au vrut să evite cu orice preț.

Colapsul logistic

Vor fi și eșecuri pe câmpul de luptă. În Ucraina, soarta luptei este legată de geografie: soarta luptei depinde nu numai de calitatea soldaților și a armamentului, ci mai ales de capacitatea de a obține întăriri și provizii. Importanța rețelelor logistice a fost clară încă de la începutul invaziei ruse, când rezistența a concentrat atacurile asupra coloanelor de camioane cu alimente, benzină și muniție, decimându-le literalmente. Generalii de la Moscova au schimbat apoi tactica și au reorganizat logistica în jurul trenurilor, adesea escortate pentru a evita atacurile partizane, minimizând transferurile rutiere. Un moment de cotitură care, deși fără a rezolva toate problemele, le-a permis rușilor să se îmbunătățească.

Concentrarea pe Herson

Cu podul interzis trenurilor de cale ferată, întregul front de sud al operațiunii militare speciale este acum în criză. Trupele desfășurate pe linia foarte fierbinte dintre râul Nipru și Marea Azov nu mai pot primi trenuri directe din Crimeea. Singura pistă capabilă să ajungă din Rusia la Herson, marele obiectiv strategic al ofensivei ucrainene, este cea care merge dinspre nord până la Mariupol și merge spre Melitopol. Aceste două orașe sunt însă în vizorul asaltului Kievului: avangardele sunt prea departe pentru a le cuceri, dar au ajuns la câțiva kilometri de raza de acțiune a rachetelor Himars.

Dacă aceste bombe de precizie ar începe să plouă pe nodurile de cale ferată Mariupol și Melitopol, Moscova și-ar pierde capacitatea de a aduce rapid întăriri și escorte. Ba mai mult: întreaga redistribuire a recruților înrolați cu mobilizarea lui Putin ar suferi întârzieri enorme. Iar în urma devastării podului, mai mulți analiști cred că generalii de la Kiev vor încerca imediat să exploateze situația: încărcarea tancurilor și Mlrs-urilor autopropulsate, pentru a putea sugruma lanțul logistic rusesc. În ochii lor, există acum o oportunitate unică de a smulge regiunile sudice de la invadatori. În hărțile Kremlinului, pe de altă parte, se materializează perspectiva unei înfrângeri totale.

Alte stiri din Externe

Ultima oră