Unele incidente recente din cadrul Bisericii Ortodoxe din România au atras atenția jurnaliștilor din Germania. Pe jurnaliștii germani i-a marcat opoziția din rândul monahilor din nordul Moldovei la adresa Sfântului și Marelui Sinod din Creta, salutat de Biserica Ordodoxă Română (BOR).
“Ortodoxia înseamnă gândirea și dreapta credință, însă ultraconservatorii ortodocși din România iau asta ad-litteram. Ei încearcă să răspundă cu blesteme și amenințări inițiativei liderilor spre o deschidere a Bisericii.
Patriarhul Daniel și întreaga conducere a Bisericii Ortodoxe Române sunt criticați pentru semnarea unor acord la Marele Sinod panortodox din Creta, considerat de credincioșii și clericii ultraconservatori ca fiind multe prea tolerant față de alte confesiuni religioase”, scrie domradio.de, citând un material publicat de agenția germană de presă dpa.
CITIȚI AICI DESPRE CRITICILE ADUSE BOR:
Ierarhi, preoți, monahi și mireni se dezic de hotărârile sinodului panortodox din Creta
“Textul de la Creta este o erezie, o lucrare a diavolului, iar tot consiliul este o adunătură de bandiți, sună acuzațiile în predici, scrisori deschise și mesaje video. 4500 de clerici, călugări și creștini din regiunea ultraconservatoare Moldova, care se tem pentru viitorul ortodoxiei, au adresat o petiție către Mitropolitul Teofan.
Ei amenință că Teofan nu va mai fi amintit în liturghii, dacă nu își retrage semnătura de la Creta. O astfel de inițiativă se plănuiește și în vestul României, în Bihor. De curând, Teofan a fost acuzat de un grup de credincioși, în cadrul unei slujbe de la mănăstirea Văratec, că i-a vândut Satanei la Creta”, mai scrie sursa citată.
“Ceilalți creștini s-au îndepărtat de gândirea dreaptă prin răspândirea unor învățăminte false. Doar din acest motiv mai putem spune că stăm de vorbă cu protestanții și catolicii”, a reacționat Teofan.
Patriarhia din București a remis un comunicat prin care atrage atenția că sunt acceptate denumirile istorice ale altor confesiuni, însă acestea nu sunt recunoscute ca biserici.
Mai mult, Consiliul de la Creta nu ar fi avut legitimitate, fiindcă au lipsit patru biserici ortodoxe naționale. Având în vedere rivalitatea istorică față de Patriarhia greacă, ortodocșii din Rusia și din alte trei țări au boicotat întâlnirea.
“Catolicii și protestanții, denumirile care incită atât de tare, nici măcar nu apar în cele 24 de puncte ale acordului de la Creta. Se vorbește doar despre ceilalți creștini și heterortodocșii (non-ortodocșii). Mai mult, la punctul 18 se subliniază că Biserica Ortodoxă, ca și până acum, nu acceptă absolut deloc ideea de egalitate între confesiuni.
În schimb, în documentul de la Creta se folosește des cuvântul Dialog, iar asta i-a infuriat pe ultrași, care consideră că asta deschide drumul către negocieri. Ei citează des spusele Apostolului Pavel: să te distanțezi de un ateu dupa două tentative de convertire.
Toate acestea în condițiile în care viața ortodoxă din România este deosebit de tolerantă și apropiată de viața reală. Persoanele divorțate au dreptul să se recăsătorească. Evlavia populară, chiar la limita superstiției, este întreținută cu consecvență. Preotul are un statut aparte: autoritatea sa teologica este incontestabila.
Chiar dacă păcătuiește grav, el este considerat purtătorul de cuvânt al lui Dumnezeu. Chiar dacă în interpretarea populară asta înseamnă: fă ce zice popa, nu ce face popa. Dintr-o dată nucleul untraconservator vede asta altfel. Iar complet neortodox”, este concluzia jurnaliștilor germani.