Vor ridica moralul, dar nu vor schimba prea mult în cursul războiului, scrie Asia Times
Acum că președintele Biden a fost de acord că membrii NATO pot antrena piloți ucraineni pe F-16, este probabil că Ucraina va primi avioane vechi F-16A/B. Deși au fost îmbunătățite într-o anumită măsură, aceste avioane datează din anii 1970 sau 1980. Ele nu schimbă jocul. Poate că vor ridica moralul, dar odată ce vor ajunge (în trei-șase luni sau mai mult), nu vor schimba războiul din Ucraina.
Avioanele F-16 ale Ucrainei vor proveni probabil din inventare norvegiene, daneze sau olandeze, cel mai probabil cele din urmă. Olanda a raportat că sunt în desfășurare negocieri între ea și Ucraina privind donarea avioanelor.
Acestea sunt versiuni vechi ale F-16 (F-16A/B) care au fost parțial modernizate la începutul anilor 2000. Spre deosebire de versiunea mai nouă și spre deosebire de chiar și de upgrade-ul F-16 din Taiwan, F-16 pentru Ucraina nu va dispune de un radar AESA avansat .
Avioanele vor putea transporta arme aer-aer și aer-sol, inclusiv racheta aer-aer ghidată de radar cu rază medie de acțiune AIM 120. Avioanele sunt mai bune decât Mig-29 ucrainene pe care sunt menite să le înlocuiască și mult mai ușor de operat. Dar pentru ca Ucraina să poată lansa aceste avioane, vor fi necesare facilități de reparații.
Construirea unei instalații de reparații în Ucraina ar putea dura mai mult de un an, iar instruirea personalului ar putea dura și mai mult. Menținerea acestor avioane în aer implică capacitatea de a repara componente sofisticate, cum ar fi radarul, sau de a trage și înlocui piesele defecte. Software-ul pentru radarul aeronavei, calculatoare și alte sisteme va trebui întreținut și, acolo unde este necesar, actualizat pe măsură ce amenințările evoluează.
Numai cele mai rapide și mai ușoare înlocuiri ale componentelor sunt susceptibile de a fi încercate în interiorul Ucrainei. În caz contrar, service-ul va trebui făcut în Europa, probabil în țara de origine.
Alături de componentele electronice, aceste F-16 au un motor General Electric F-110 care va trebui să fie întreținut în străinătate.
F-16 necesită piste lungi impecabile, care este posibil să nu fie întotdeauna disponibile în Ucraina. Este posibil ca avioanele să fie nevoite să opereze cu jumătate de sarcină pentru a coborî de pe piste mai scurte, iar pistele accidentate existente pot deteriora fie corpul aeronavei, fie echipamentele de bord.
O componentă a modernizării la mijlocul perioadei de viață a fost repararea fisurilor din fuzelajul avionului, în special a pereților etanși critici. Aceste reparații păreau suficient de bune pentru a aduce avioanele la termenul de sfârșit de viață, pe care forțele aeriene olandeze au pus-o în jurul anului 2023. Dar calculul pentru reparație se bazează în principal pe piste foarte bune și pe inspecție și întreținere constantă. Avioanele scoase din uz nu sunt cele mai bune platforme pentru operațiuni de luptă critice și susținute, mai ales la un ritm ridicat.
Cea mai mare îmbunătățire pentru Ucraina este să aibă o platformă bună pentru lansarea rachetei aer-aer AIM-120. AIM-120 este o rachetă dincolo de raza vizuală care combină actualizările de la aeronava de lansare cu operarea autonomă. În practică, aceasta înseamnă că aeronavele inamice și instalațiile terestre ar putea bloca radarul AIM-120 sau comunicațiile sale legate. O caracteristică a războiului din Ucraina sunt sistemele puternice și eficiente de război electronic puse în aplicare de Rusia. Este prima dată când o putere europeană operează efectiv într-un mediu atât de dens de EW.
O problemă mai serioasă pentru toate aeronavele ucrainene este reprezentată de sistemele de apărare aeriană stratificată ale Rusiei. Acestea pot limita capacitatea F-16 de a se apropia suficient de anumite instalații rusești sensibile – în special Crimeea, unde este instalat sistemul de apărare aeriană S-400.
Luând în considerare toate acestea, Ucraina are mare nevoie de F-16, deoarece forțele sale aeriene sunt epuizate, iar inventarul său existent de avioane de luptă, dacă încă zboară, utilizează echipamente degradate care au fost afectate de cerințele conflictului. Există doar câteva aeronave folosite și capabile. Ucraina probabil nu va mai primi Mig-29 sau Su-27, deoarece niciunul nu este disponibil pentru cumpărare sau transfer.
Alături de F-16-urile potențial disponibile din Norvegia, Danemarca și Olanda, celălalt candidat este Panavia Tornado. Germania are unele, la fel ca Italia și Marea Britanie. Ucrainenii nu le-au cerut și, de fapt, nu se mai potrivesc cu majoritatea aeronavelor rusești de vârf.
F-16-urile folosite la sfârșitul vieții lor nu vor schimba cu adevărat tabla de șah de război. Cu toate acestea, sosirea acestor avioane ar trebui să întărească moralul pentru Ucraina.
Stephen Bryen este cercetător senior la Centrul pentru Politică de Securitate și Institutul Yorktown .