Mozart al matematicii: la 2 ani învăța copiii să numere și la 10 ani a luat cel mai important premiu din istorie

05 Ian 2023

Terence Tao, cunoscut sub numele de Terry Tao, a fost numit cel mai mare matematician al generației sale și, probabil, cel mai important matematician în viață. Tao, un copil minune din Australia de Sud, a fost în vârstă de 10 ani câștigătorul celei mai tinere medalii din istoria Olimpiadei Internaționale de Matematică. De atunci, a primit numeroase premii, inclusiv medalia Field, cunoscută sub numele de Premiul Nobel pentru matematică. În cei 70 de ani, Uniunea Internațională de Matematică a acordat medalia, doar 48 de cercetători au primit-o vreodată. Tao a primit onoarea „pentru contribuțiile sale la ecuații cu diferențe parțiale, combinatorie, analiză armonică și teoria numerelor aditive” în anul 2006.

Terence s-a născut pe 17 iulie 1975, în Adelaide, Australia, fiu a doi imigranţi din Hong Kong. Tatăl său, medicul Billy Tao, absolvise facultatea de medicină în 1969 şi s-a mutat în Australia, pentru a lucra ca medic pediatru. Mama lui, Grace, era licenţiată în astrofizică şi matematică, tot în Hong Kong.

Tao a excelat la matematică de la o vârstă fragedă. Talentatul matematician australian Terence Tao și-a arătat pentru prima dată talentul său precoce la vârsta de 2 ani, când a început să-i învețe pe alți copii să numere. La 7 ani a început liceul, iar la 9 ani a luat calcul la nivel universitar! Când a concurat la Olimpiada Internațională de Matematică (IMO), la vârsta de 10 ani, a devenit cel mai tânăr student care a primit trei medalii, conform bjschool.com

Pasionat de la o vârstă fragedă de matematică şi numere, Tao îşi aminteşte că şi-a exasperat bunica. Obişnuia să scrie numere pe ferestre cu săpun lichid. "Aveam 2-3 ani şi îmi plăcea matematica încă de atunci. Îmi plac jocurile care îţi oferă două variante: câştigi sau pierzi, corect sau greşit. Acum, am o viaţă normală: muncă, soţie şi doi copii. Hobby-uri? Îmi plac jocurile pe calculator, chiar dacă le-am lăsat deoparte de ceva vreme. Ce nu-mi place? Fizica este grea. Am şi picat câteva examene. Unul a fost la fizică. Partea de matematică a fost uşoară, dar apoi am fost pus să explic fenomenele şi m-au întrebat noţiuni ce ţin de istorie. Nu am studiat aşa ceva, nu am nimic de-a face cu asta", a mai declarat Tao.

La vârsta de 14 ani, Tao a participat la Research Science Institute, un program de vară oferit de Massachusetts Institute of Technology (MIT) pentru elevii superdotați de liceu. A absolvit Universitatea Princeton cu diplomele de licență și masterat în matematică la vârsta de 16 ani. La 20 de ani și-a câștigat doctoratul. din Princeton. Când sa alăturat Universității din California Los Angeles (UCLA), la 24 de ani, a fost cel mai tânăr profesor al instituției.

Pe lângă faptul că este un copil minune, Terence Tao este un matematician extrem de competent a cărui activitate se distinge printr-un nivel ridicat de originalitate. Având o aptitudine naturală de a colabora cu experți din multe domenii, munca sa depășește frecvent mai multe granițe de studiu, ceea ce duce la contribuții substanțiale și de lungă durată într-o gamă largă de domenii.

Lucrarea principală a lui Tao se concentrează pe teoria ecuațiilor diferențiale parțiale, o ramură a calculului care se ocupă de probleme neliniare sau de matematica schimbării. Oamenii care sunt familiarizați cu el sunt, fără îndoială, conștienți că are o stăpânire excelentă aparent a tuturor conceptelor matematice, ceea ce este o realizare neobișnuită, mai ales în această zi și epocă de specializare. În afară de aceasta, a adus contribuții substanțiale și la alte materii. Unele dintre acestea includ: teoria probabilității, teoria numerelor, informatica și analiza statistică.

Tao a adus contribuții semnificative la subiectul teoriei numerelor, descoperind secvențe de numere prime și arătând că acestea pot fi localizate în progresii uniform distanțate de fiecare lungime finită. Una dintre puținele probleme nerezolvate ale mileniului Clay, ecuația Navier-Stokes, a fost abordată în ultima vreme de el într-un mod inedit.

Acestea sunt doar câteva dintre cele mai importante contribuții ale sale la matematică, pe lângă inegalitatea lui Tao, Teorema Green-Tao, Conjectura Kakeya și Conjectura Horn. Tao este, de asemenea, un autor recunoscut și a câștigat numeroase onoruri pentru munca sa de-a lungul carierei sale.

Tao spune în declarațiile oferite jurnaliștilor că nu se consideră deloc o persoană specială şi nu e de acord cu generalizările şi stereotipurile. "Definiţiile absolute sunt periculoase. Sunt doar un matematician care se bucură de job-ul pe care îl are. În lumea noastră, nu facem comparaţii de acest gen, nu există niciun motiv pentru asta. Matematica este limbajul cu care dezbraci un gând, o idee, în compomentele centrale. O eventuală rasă extraterestră nu ar folosi cuvinte pentru a comunica cu noi, ci numere şi matrice"