Oraşele germane pot să interzică de acum înainte autoturismele diesel în zonele poluate, ca urmare a unei decizii istorice a justiţiei, relatează Clean Energy Wire (CLEW).
Este o lovitură puternică pentru industria auto germană, care depinde încă de vânzările de maşini diesel, dar şi o victorie pentru apărătorii mediului,comentează CLEW.
Un tribunal din oraşul german Leipzig a decis că interzicerea accesului autovehiculelor diesel în centrul oraşelor este legală, în anumite condiţii.
Deşi decizia Tribunalului administrativ federal din Leipzig vizează în mod direct doar două oraşe (Dusseldorf şi Stuttgart), care de acum vor putea pune în practică astfel de interdicţii, hotărârea curţii deschide calea pentru ca şi alte oraşe din Germania să introducă restricţii pentru utilizarea automobilelor diesel. Acest lucru ar putea avea consecinţe pentru industria auto din Germania, care până acum s-a bazat pe vehiculele cu motoare diesel.
Sunt vizate în principal aproximativ 9,4 milioane vehicule diesel care respectă normele mai vechi, Euro 5 şi Euro 4, care sunt înmatriculate în Germania.
Chiar dacă şi alte ţări analizează posibilitatea introducerii unor restricţii pentru automobilele diesel, hotărârea Tribunalului administrativ federal din Leipzig este o lovitură serioasă pentru industria auto germană. Numai posibilitatea unei astfel de interdicţii a dus la scăderea vânzărilor de automobile diesel în ţara care a inventat această tehnologie. Cota de piaţă a automobilelor diesel a coborât de la 48% în 2015 la aproximativ 39% în 2017.
Acest dosar are implicaţii şi dincolo de Germania. Autorităţile din Paris, Madrid, Mexico City şi Atena au anunţat că intenţionează să interzică accesul automobilelor diesel în centrul oraşelor începând din 2025, în timp ce primarul din Copenhaga ar vrea să interzică accesul automobilelor diesel încă de anul viitor.
Cum ar fi afectată Europa de Est de moartea dieselului în Germania
Hotărârea istorică a unei instanţe de judecată germane că oraşele pot fi obligate să interzică circulaţia maşinilor diesel poluante va avea consecinţe în afara Germaniei, inclusiv în Europa de Est.
În primul rând va fi puterea exemplului. Apoi, pentru că eventualele interdicţii vor eroda cererea şi aşa slabă pentru maşini diesel rulate pe piaţa germană, acestea vor deveni mai ieftine şi mai atractive pentru cumpărătorii deja tradiţionali din Europa de Est.
În Ungaria există deja avertismente că această ţară riscă să devină cimitirul de maşini al Europei. Anul trecut, Ungaria a importat aproape 37.000 de maşini rulate mai vechi de 15 ani. Cele mai multe sunt maşini nemţeşti. Avertismente similare vin şi din Bucureşti.
Apoi, vor fi probabil perturbate planurile de producţie de motoare diesel germane în Europa de Est. Când cererea de maşini rulate creşte, scade cea de automobile noi. O parte importantă din motoarele produse de Audi la fabrica sa din Ungaria, de la Gyor, sunt diesel. De asemenea, Mercedes intenţionează ca la fabrica pe care şi-o construieşte în oraşul polonez Jawor să producă şi motoare diesel.
Pentru unii, hotărârea celei mai înalte instanţe administrative din Leipzig înseamnă moartea lentă a motoarelor pe motorină.
Decizia va avea consecinţe profunde pentru milioane de şoferi şi mii de afaceri din Germania şi pentru întreaga industrie auto germană, esenţială pentru cea mai mare economie a Europei, scrie Deutsche Welle.
Producătorii auto germani au trecut deja în defensivă. O treime din cele peste 45 de milioane de maşini care circulă în Germania au motoare diesel. Producătorii au un as în mânecă: industria lor aduce 500 de miliarde de euro economiei germane anual şi asigură direct sau indirect un milion de locuri de muncă.
Producătorii spun că interdicţiile pot reduce valoarea de revânzare a până la 15 milioane de autovehicule pe cea mai mare piaţă auto europeană. Dealerii de maşini rulate sunt cei mai nefericiţi. „În ultimul an, preţurile au scăzut odată cu cererea, iar în unele cazuri cererea s-a diminuat şi cu 90%. Preţurile s-au prăbuşit. Cam cu 25% pentru o maşină. Cu ce s-a întâmplat zilele acestea, preţurile se vor duce în jos şi mai mult“, s-a plâns pentru Deutsche Welle un astfel de dealer.