În urmă cu o săptămână, Oliver Schmidt, fostul manager VW în SUA, se relaxa pe plaja din Florida. În loc să se îmbarce spre Germania, aşa cum planifica sambăta trecută, Schmidt a fost reţinut de FBI, chiar la aeroport, și transferat la Detroit, unde urmează să se desfăşoare procesul.
Fostul manager este acuzat că ar face parte dintr-o conspiraţie care ar fi dus la încălcarea legislaţiei de mediu din SUA, el fiind considerat direct responsabil de manipularea sistemului de verificare a noxelor la automobilele Volkswagen comercializate în Statele Unite, scrie dw.com. Schmidt este pasibl de 169 de ani de închisoare!
Fostul manager de la Volkswagen, în vârstă de 48 de ani, rămâne în închisoare, după ce un judecător american a respins joi, 12 ianuarie, cererea de eliberare pe cauţiune, considerând că există riscul ca Oliver Schmidt să se întoarcă în Germania.
Până în martie 2015, Oliver Schmidt a fost manager pe probleme de mediu în cadrul diviziei VW din Statele Unite ale Americii. El este unul din cei şase actuali şi foşti manageri VW care sunt urmăriţi de justiţia americană în dosarul înșelării sistemului de control al emisiilor.
Ceilalţi acuzaţi nu pot fi însă reținuți, dat fiind că ei se află în Germania şi că nu există motive clare pentru a-i extrăda. Dosarul acuzării, care cuprinde 39 de pagini, se referă la fals în declaraţii ca şi la distrugerea unor dovezi.
Concernul automobilistic german pledează vinovat în acuzaţiile care i se aduc în Statele Unite.
După cum s-a anunţat, de altfel, la mijlocul săptămânii, concernul a acceptat să plătească daune de 4,3 miliarde de dolari pentru a evita alte conflicte penale şi civile. Înţelegerea dintre VW şi Ministerul Justiţiei din SUA trebuie parafată însă de judecătorul Sean Cox din Detroit.
Autorităţile din Statele Unite ale Americii îi acuză de înşelăciune pe şase foşti sau actuali manageri de la Volkswagen.
Pe lângă Oliver Schmidt, reţinut acum, pe lista neagră se mai află Heinz-Jakob Neußer, care a făcut parte din consiliul de conducere responsabil de dezvoltare, între anii 2013 şi 2015, Jens Hadler, care s-a ocupat de dezvoltarea motoarelor VW între 2007 şi 2011, Richard Dorenkamp, însărcinat cu adaptarea emisiilor motoarelor la standardele americane, între 2006 şi 2013, Bernd Gottweis, manager responsabil de calitatea şi siguranţa produselor între 2007 şi 2014 ca şi un manager cu state vechi, Jürgen Peter, care lucrează încă din 1990 în managementul calităţii şi care a asigurat între martie şi iulie 2015 contactul cu autorităţile nord-americane.
Reţinerea lui Oliver Schimdt pe 7 ianuarie, pe aeroportul din Florida, reprezintă o lovitură de imagine pentru autorităţile americane. Inginerul a fost fotografiat ca un criminal, iar imaginea a fost preluată de toate mediile de informare şi, în paralel s-au oferit detalii personale despre acesta şi despre acţiunea prin care a fost reţinut.
Schmidt şi-a petrecut concediul în Florida, decizie pe care juriştii, dar şi presa din Germania o consideră ca fiind "prostească". Dat fiind că nu există un mandat internaţional pe numele lui, FBI s-a folosit de faptul că Schmidt se afla pe teritoriul SUA pentru a-l reţine. De altfel, la sfârşitul anului 2016, Schmidt s-a întâlnit la Londra cu agenţi FBI pe care i-a asigurat că va colabora.
În dosarul acuzării, care se întinde deocamdată pe 18 pagini, se arată că Schmidt era cel care comunica direct cu autorităţile de mediu din SUA, EPA şi CARB, şi că, deşi ştia de software-ul instalat pentru a manipula nivelul noxelor, în toată această perioadă el ar fi minţit.
O conspirație penală pusă la punct cu precizie inginerească și un coșmar pentru avocați - așa poate fi descris mecanismul vizând "păcălirea" testelor de emisii folosit de Volkswagen (VW), potrivit unui document făcut public de Biroul federal de investigații (FBI, poliția federală a SUA)
Cotidianul Bild publică informaţii din dosarul acuzării, printre care şi un e-mail trimis de Schmidt unui coleg în care acesta scria că: "trebuie să decidem, dacă suntem sinceri sau nu. Dacă nu suntem, atunci rămâne ca acum."