Un program de știri aprobat de guvern menit să contracareze dezinformarea rusă și să ridice moralul este criticat pentru că a dat o imagine roz a războiului, scrie New York Times. Reporterii americani au intervievat o duzină de jurnalişti ucraineni şi experţi în mass-media de ştiri la Kiev.
Încă din primele zile ale invaziei pe scară largă a Rusiei din 2022, poporul ucrainean a avut acces la o singură sursă de știri de televiziune - o emisiune de stiri continue plină de imagini cu tancuri ucrainene explodând pozițiile rusești, medici care operează în apropierea primei linii și lideri politici care adună sprijin în străinătate.
Emisiunea, Telemarathon United News, a fost un instrument major al războiului informațional al Ucrainei, lăudat de oficialii guvernamentali care apar în mod regulat în ea pentru rolul său în contracararea dezinformării rusești și menținerea moralului.
„Este o armă”, a declarat președintele ucrainean Volodymyr Zelensky în ianuarie anul trecut despre programul este produs și difuzat în comun 24/7 de către cele mai mari canale de televiziune ale țării.
Dar după aproape doi ani de război, ucrainenii s-au săturat de Telemaraton. Ceea ce odată a fost văzut ca un instrument crucial pentru menținerea unită a țării este acum din ce în ce mai luat în râs ca fiind puțin mai mult decât un purtător de cuvânt al guvernului.
Telespectatorii s-au plâns că programul prezintă adesea o imagine prea roz a războiului, ascunzând evoluții îngrijorătoare în prima linie și sprijinul slăbit al Occidentului pentru Ucraina și, în cele din urmă, eșuând să pregătească cetățenii pentru un război lung.
De-a lungul timpului, spectatorii și încrederea în Telemarathon au scăzut, ceea ce experții îl văd ca un semn de dezamăgire populară mai largă față de guvern, pe măsură ce victoria pe câmpul de luptă devine incertă. În schimb, mulți spectatori își petrec timpul urmărind reality show-uri și programe de divertisment populare.
„Toată lumea s-a săturat de această imagine care spune: „Învingem, toată lumea ne place și ne oferă bani”, a spus Oksana Romaniuk, șeful Institutului de Informații de Masă din Kiev, o organizație de monitorizare a mass-media. „Este propagandă de stat”.
Lansat la scurt timp după invadarea Rusiei, Telemarathon include șase rețele reprezentând aproximativ 60% din audiența totală a Ucrainei de dinainte de război. Fiecare rețea are intervale de mai multe ore pentru a fi umplute cu știri și comentarii, care sunt apoi difuzate de toți participanții pe canalele lor de știri.
Programul a fost adoptat oficial prin decret prezidențial și aproximativ 40% din finanțarea sa provine de la guvern, potrivit Oleksandr Bogutsky, directorul executiv al StarLight Media, un grup media important care participă la proiect.
Dar rămâne neclar cât de mult control au autoritățile ucrainene asupra liniei editoriale a Telemaratonului.
Mai mulți experți în mass-media și jurnaliști care au participat la emisiunea de știri au declarat că Oleksandr Tkachenko, ministrul ucrainean al culturii și informațiilor până în iulie, obișnuia să ia parte la întâlniri pentru a coordona acoperirea știrilor. Ministerul nu a răspuns la mai multe solicitări de comentarii.
Îngrijorări cu privire la influența guvernului au fost, de asemenea, ridicate după ce mai multe canale conduse de oponenții politici ai lui Zelensky au fost interzise să se alăture Telemaratonului.
La începutul războiului, majoritatea ucrainenilor au văzut proiectul ca fiind vital. Pe măsură ce trupele ruse s-au apropiat de orașele și satele ucrainene, Telemarathon a informat telespectatorii despre lupte, sfătuindu-i unde să găsească adăpost și când să evacueze. „A fost conținut care a salvat vieți”, a spus Khrystyna Havryliuk, șefa de știri la Suspilne, postul public al Ucrainei, care participă la Telemaraton.
De asemenea, emisiunea a ridicat moralul oamenilor într-un moment critic, difuzând mesajele inspiraționale ale lui Zelensky în milioane de gospodării. „Dispoziția pe care le-a dat-o oamenilor, spiritul, speranța”, a spus Romaniuk. „A fost cu adevărat impresionant.”
În martie 2022, programul a reprezentat 40% din audiența totală a Ucrainei, potrivit Svitlana Ostapa, redactorul șef adjunct al Detector Media, un organ de supraveghere a presei ucrainene.
De-a lungul lunilor, Telemarathon s-a instalat într-un program de știri bine uns, non-stop, fiecare canal umplându-și intervalele de timp cu raportaje din prima linie, interviuri cu comandanți și discuții cu oficiali guvernamentali.
De atunci evaluările au început să scadă.
Până la sfârșitul anului 2022, audiența programului de știri s-a redus la 14% din audiența televiziunii, a spus doamna Ostapa. Astăzi, a scăzut la 10 la sută.
Mulți telespectatori au spus că, pe măsură ce amenințarea unei preluări rusești s-a retras, tensiunile patriotice ale programului au devenit din ce în ce mai exagerate. „Ei descriu evenimentele din Ucraina ca și cum totul ar fi bine, ca și cum victoria este chiar după colț”, a spus Bohdan Chupryna, 20 de ani, din Kiev, capitala Ucrainei.
La fel ca alți ucraineni, Chupryna a spus că acoperirea contraofensivei Ucrainei din această vară a fost prea optimistă, dând impresia că armata va trece rapid prin liniile inamice. Contraofensiva s-a confruntat cu eșecuri de la început și în cele din urmă a eșuat în mare parte.
Ihor Kulias, un expert media care monitorizează Telemaratonul pentru Detector Media, a spus că, în cea mai mare parte a anului 2023, participanții la spectacol au folosit un limbaj care a subliniat „eficacitatea și priceperea forțelor ucrainene”, în timp ce forțele ruse au fost „descrise ca fiind într-o stare de panica, suferind pierderi semnificative si predarea in masa.”
A fost „o realitate complet diferită” de situația reală de pe teren, a spus dl Kulias.
Olena Frolyak, o prezentatoare TV ucraineană care lucrează pentru StarLight Media, a negat că programul a privit situația prin „ochelari de culoare trandafir”. Dar ea a adăugat că bombardamentele și evoluțiile din prima linie nu sunt raportate până când guvernul nu comunică despre acestea. „Trebuie să așteptăm poziția oficială”, a spus ea.
Kulias a spus că unele canale au adoptat o formă de „autocenzură” în acoperirea lor. El a adăugat, totuși, că Suspilne este un exemplu rar de canal care și-a menținut în mare măsură o linie editorială independentă, invitând criticii lui Zelensky ca invitați și contestând declarațiile oficiale.
Totuși, numărul ucrainenilor care spun că au încredere în Telemaraton a scăzut brusc de-a lungul timpului, de la 69% în mai 2022 la 43% luna trecută, potrivit unui sondaj recent al Institutului Internațional de Sociologie de la Kiev. Un alt studiu a arătat că mai mult de două cincimi dintre ucraineni spun că susțin încheierea programului.
Mulți critici spun că Telemaratonul face acum mai mult rău decât bine.
„Are o latură periculoasă, creează o viziune optimistă asupra situației și apoi duce la dezamăgire”, a declarat Yaroslav Yurchyshyn, șeful comisiei pentru libertatea de exprimare a parlamentului ucrainean, care a pus la îndoială public eficacitatea știrilor în această lună.
Yurchyshyn și experții mass-media au spus că se temeau că programul i-a orbit pe oameni de faptul că războiul va dura și va necesita mai multe sacrificii. În prezent, Ucraina se luptă să recruteze soldați și sunt din ce în ce mai critici că oamenii care trăiesc departe de linia frontului încep să uite de conflict.
„Avem nevoie de informații solide și echilibrate pe care societatea noastră să le poată analiza și din care oamenii să poată lua decizii”, a spus Yurchyshyn.
Imagine
O altă îngrijorare este că Telemaratonul s-a transformat într-o operațiune de relații publice pentru Zelensky, care rămâne cea mai de încredere personalitate politică a Ucrainei, dar care și-a văzut scăderea gradului de aprobare în ultimele luni.
Cifrele compilate de Kulias arată că membrii Servitorului Poporului, partidul lui Zelensky, au reprezentat mai mult de 68% dintre invitații politici ai programului în 2023, această proporție crescând constant pe tot parcursul anului. Servitorul Poporului controlează jumătate din locurile din Parlament.
„Este ca un punct de vedere unanim”, a spus Andrii Khantil, un avocat în vârstă de 41 de ani, despre Telemaraton într-o seară recentă în apropiere de Golden Gate, o poartă reconstruită care a marcat intrarea în Kiev în epoca medievală. „Nu este chiar ceea ce avem nevoie. Nu este de ajutor.”
Bogutsky, șeful StarLight Media, a spus că canalele sale lucrează pentru a îmbunătăți diversitatea oaspeților. „Telemaratonul în sine nu poate modela” punctele de vedere ale oamenilor, a spus el, adăugând că platformele sociale precum Telegram – la care majoritatea ucrainenilor apelează pentru actualizări despre război de la soldați și analiștii militari – sunt mult mai influente.
Pe măsură ce războiul se prelungește, doamna Romaniuk, de la Institutul de Informații de Masă, a spus că Telemaratonul trebuie să se schimbe pentru a nu imita ceea ce a fost conceput inițial pentru a contracara: propaganda rusă.
„Nu vrei să fii ca Rusia”, a spus doamna Romaniuk. „Ar trebui să ne gândim la apărarea democrației în timp de război.”