În landul german Brandenburg, pe o fostă bază militară rusească, împânzită de buncăre și panouri solare, unde ghidul ne avertizează că e posibil să fi fost depozitate și arme nucleare, Scania, Siemens și Ministerul Mediului din Germania și-au dat mâna încă din 2013 pentru a testa inovația numită eHighway sau autostrada electrică.
În iunie, TIR-urile electrice au devenit o prezență obișnuită pe autostrada electrică E16 de lângă Stockholm, Suedia, o țară care și-a asumat ca până în 2030 să elimine complet combustibilii fosili din transport.
CITEȘTE ȘI:
Reducerea emisiilor de gaze de seră
“Sistemul eHighway este de două ori mai eficient decât motoarele convenționale. Reducem consumul de energie la jumătate și reducem semnificativ poluarea aerului. În condițiile în care volumul de transport și emisiile de CO2 se vor dubla până în 2050, trebuie să acționăm de acum cu o sursă alternativă și eficientă pentru combustibilii fosili. Propunem un sistem hibrid pe bază de electricitate, acolo unde este posibil, și hidrogen, când vehiculul se află în depășire sau părăsește autostrada electrică. Viteza medie de deplasare va fi de 90 de km/h”, susțin reprezentanții companiilor. În același timp, Siemens testează modelul, în colaborare cu Volvo, și în SUA, urmând ca TIR-urile electrice să apară în 2017 pe autostrăzile de lângă Los Angeles și Long Beach.
Sursa foto: Istvan Deak
“Noi vrem să fim cu un pas înaintea concurenței, de aceea pariem că viitorul va însemna eHighway. Astăzi avem biodiesel, biogas și ethanol, dar mâine mizăm deja pe un combustibil bio hibrid, pe electrocombustibli și pe bateria electrică. Pentru a facilitata eficiența energetică avem nevoie de vehicule mai lungi, aerodinamice și mai grele”, adaugă reprezentanții Scania.
Sistem complex
Deplasarea se produce fără nici un fel de zgomot și noxe, dar modificarea autostrăzii aduce cu sine și întrebari concrete legate de securitate. De exemplu, ce se întâmplă cu banda de urgență și unde va ateriza un elicopter în caz de accident. “Vă asigur că există soluții. Nici în zonele de tunel nu aterizează elicoptere, așa că nu trebuie să ne facem griji”, ne asigură experții.
Dar ce se întâmplă dacă se rupe un fir sau cade un stâlp? “Practic, cablul este segmentat și susținut în așa fel încât să nu ajungă până la șosea. Fiecare stâlp reprezintă un sistem separat. Dacă se defectează ceva, TIR-ul părăsește sistemul electric, trece pe baterie și revine la următorul stâlp fără nicio problemă înapoi în sistem”.