50% dintre angajaţi își consideră şefii ca fiind sunt insuportabili. Pe baza recomandărilor unor antrenori de leadership şi experţi în management, revista germană Focus a întocmit o listă cu cele mai frecvente 10 greşeli comise de şefi în relaţia cu angajaţii lor.
Se consideră cel mai bun
De multe ori, şefii preiau sarcinile angajaţilor, considerând că ei ştiu totul mai bine. “Omule, asta e datoria mea, se gândeşte angajatul. El îşi pierde încrederea în sine după ce vede că munca îi este preluată. Frustrarea creşte şi nemulţumirea îşi pune amprenta asupra activităţii sale”, motivează expertul în leadership Ralf Gasche.
Nu te laudă niciodată
“De decenii bune, angajaţii îşi doresc cel mai mult laude, recunoaştere şi apreciere din partea şefilor. Cei din urmă uită de multe ori de acest aspect. Ei sunt conştienţi de asta, dar se întreabă mereu: şi pe mine cine mă laudă?”, susţine antrenorul de manager, Lothar Seifert. Şefii ar trebui să fie mai atenţi la activitatea personalului şi să aprecieze rezultatele bune. Nu strică din când în când un: felicitări, aţi făcut o treabă bună. Pentru mulţi angajaţi asta înseamnă mai mult decât o mărire de salariu.
Citiţi şi: Caracterul şefului are un impact direct asupra sănătăţii subordonaţilor
Suferă de o manie de afirmare
Şefii care sunt într-o goană permanentă după afirmare în faţa subalternilor lor nu cresc în ochii acestora. Aici se adaugă şi abuzul de putere pentru a-i face pe ceilalţi să arate mici pe lângă ei. Şefii se pot afirma, dar pierd motivaţia echipei lor. “De obicei este vorba despre şefi care se tem pentru posturile lor”, comentează Gasche.
Îți confiscă ideile
De multe ori, angajaţii se feresc să propună idei şefilor lor. “Angajaţilor le este teamă că şeful le va călca în picioare propunerea. De cele mai multe ori, şefii comentează propunerea astfel: Bine, dar ar trebui să adăugăm si asta, dar şi asta. De cele mai multe ori asta înseamnă o propunere modificată cu cel mult 5%. Acest “asta şi asta” reduce satisfacţia angajatului cu aproape 50%. El a plecat în biroul şefului cu o idee şi a ieşit pe uşă cu alta, consideră antrenorul de leadership Peter Holzer.
Te critică în fața celorlalți
A reproşa anumite lucruri subalternilor este un aspect obişnuit, corect şi uneori obligatoriu, însă nu la adresa unei singure persoane în faţa întregului grup. “Cei mai mulţi şefi au tendinţa de a critica o singură persoană, de cele mai multe ori chiar în faţa celorlalţi angajaţi. Este o greşeală majoră. Criticile nominale ar trebui să fie adresate doar între patru ochi”, adaugă Seiwert. Există şi polul opus, şefi care nu au capacitatea de a critica, iar atunci aceasta nu este percepută ca atare de către subalterni.
Nu îi pasă de felul în care este perceput
Şefii nu reflectează asupra acţiunilor lor. Cei mai mulţi nu sunt conştienţi sau interesaţi de modul în care sunt percepuţi de angajaţii lor. Întâlnim tot mai mulţi şefi care se rezumă la: eu sunt aşa cum sunt. Ceilalţi trebuie să se adapteze la persoana mea. Din punct de vedere al angajatului, se dezvoltă sentimente de frustrare, resemnare, chiar teamă în faţa şefului. Pozitiv ar fi ca şeful să fie deschis şi să aştepte un feedback din partea subalternilor săi.
Se teme de deciziile importante
Foarte mulţi şefi se feresc să transmită direct decizii importante. De exemplu, într-o discuţie cu angajatul în care acesta ar trebui criticat pentru rezultate proaste. Tot mai mulţi şefi nu îşi asumă transmiterea personală a deciziei de concediere propriului angajat. “Asta se întâmplă când un şef nu ştie ce face şi ce vrea să obţină”, spun experţii.
Te controlează permanent
Lipsa calităţilor de lider îi face pe cei mai mulţi şefi să nu conştientizeze când se impune controlul asupra angajaţilor. Dacă începi să controlezi prea des un angajat bun şi independent, s-ar putea să se transforme în hărţuire. Controlezi prea rar un angajat slab, o să aibă repercusiuni negative asupra calităţilor serviciului sau produsului final. Șefiii cred cu tărie că angajaţii muncesc doar când e cineva cu ochii pe ei. Mania controlului s-a mai diminuat în era digitală, iar noua generaţie de şefi se îndepărtează tot mai mult de această metodă clasică de a conduce”, consideră experţii.
Nu are nici o viziune
Oamenilor le este important să ştie că viaţa şi munca lor au un rost. “Foarte multe activităţi n-au nici un rost. Şefii valoroşi ştiu să umple acest gol. Ei comunică un orizont şi arată ţelul acestei călătorii. Angajaţii vor să ştie de ce activitatea lor este importantă şi care este rostul eforturilor lor. Şefii trebuie să aibă o viziune, dar tot mai puţini sunt în stare de asta”, este concluzia experţilor.
E neserios si impredictibil
Şefii care promit ceva şi nu se ţin de cuvânt. Cer, de exemplu, punctualitate de la angajaţi, dar ei întârzie tot timpul. “Pentru mulţi şefi acest lucru pare normal, însă pentru angajaţi este chiar frustrant. La un moment dat, angajaţii nu o să îl mai ia în serios pe şeful lor”. Foarte mulţi manageri se abat de la o linie clară. Ba sunt duri în limbaj şi în comportament, ba au o stare proastă, ba sunt foarte prietenoşi. “Angajaţii sunt obligaţi mereu să se adapteze. Doar aşa pot înţelege ce vrea şeful de la ei şi pot efectua o activitate de calitate”.