Diafană, cu o caldă senzualitate ce nu conține nimic vulgar în ea, fină, „fragedă” (ca floarea de cireș eminesciană), cu privirea pierdută dincolo de vămile văzduhului (atunci când pozează) și cu un surâs abia schițat, ce ascunde în el toate misterele eternului feminin de la facerea lumii încoace, Gianina Cărbunariu, dacă n-ar fi optat pentru regie-teatru, ci pentru actorie, ar fi fost cu siguranță aleasă pentru rolul Otiliei din „Enigma Otiliei”, Ela din „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” ori Mona din „Steaua fără nume” a lui Mihail Sebastian.
Însă mai bine ca oricine, Gianina a știut ce i se potrivește și unde se simte cu adevărat în elementul ei. Iar spectacolele regizate de ea, entuziasmul publicului și criticii de specialitate, cât și premiile obținute stau vie mărturie că munca sa dă roade bine evidențiate.
Cu piese montate pe scenele celor mai importante teatre din ţară şi străinătate, bătăioasă ca o Ioana d’Arc a culturii, tânăra regizoare Gianina Cărbunariu (împreună cu membrii grupului dramAcum, al cărui membru fondator este) îşi doreşte o schimbare fundamentală a teatrului românesc tradiţional, prezentând spectacole după scrieri contemporane, multe dintre ele având drept temă acţiunea colectivă, integrarea în comunitate şi izolaţionismul.
S-a născut la 9 august 1977, și-a studiat Literele la Universitatea București și Regia la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din București. Este membru fondator al grupului dramAcum și-a avut burse și rezidențe de dramaturgie la Wiesbaden, Londra, Valence.
Cele mai multe dintre piesele scrise sau puse în scenă de Gianina Cărbunariu au ca punct de plecare realitatea imediată, un anumit fenomen social înțeles și tratat prin mijloace teatrale, după o amplă documentare în prealabil.
„Eu nu scriu de obicei texte de teatru, nu mă consider un autor dramatic. Spectacolele se nasc din întâlnirea mea cu un subiect, cu o temă. Textul vine pe parcurs și probabil varianta finală este gata abia la premieră. Documentarea este un moment foarte important pentru că atunci apar și conceptul de spectacol, conceptul de scenografie, mișcare, etc.
Uneori, înainte de a scrie scenariul, fac improvizații cu actorii pe baza materialului ales. Pe scurt: spre deosebire de procesul clasic, în care spectacolul se naște din interpretarea unui text, în cazul acesta spectacolul se naște din întâlnirea cu o realitate”, mărturisea cu ceva vreme în urmă regizoarea.
Din mulțimea de premii și distincții obținute până acum, cele mai recente sunt: Premiul Senatului UNITER pentru spectacolul „Tipografie Majuscul” (2014), Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol al anului 2014 cu „De vânzare/For Sale” (devenind astfel prima femeie din istoria premiilor UNITER care a obţinut trofeul pentru “Cel mai bun spectacol”) și Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler oferit de Președintele României.
De aceea, nu întâmplător ci ca recunoaştere a talentului şi meritelor sale, a fost instalată în funcţia de director al Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, unde se implică total, cu binecunoscuta-i energie.
Astăzi, talentata regizoare împlinește 47 de ani. Să-i urăm nenumărate bucurii, tot binele din lume, sănătate, succese uriașe și premii importante obținute la festivalurile de teatru viitoare și multă, multă fericire. La mulți ani, Gianina Cărbunariu!