Așteptările românilor pentru 2015 în ceea ce privește nivelul de trai sunt mai mari în acest an față de anul anterior. 35,2% dintre persoanele care au participat la un sondaj realizat de Millward Brown consideră că nivelul de trai este unul "mai bun" față de 2014, comparativ cu 26,1% dintre respondenți în 2014. Totodată, 3,9% dintre subiecți sunt extrem de optimişti şi cred că 2015 va fi un an "mult mai bun" decât precedentul. Pe de altă parte, 14,5% dintre respondenți consideră că nivelul de trai în acest an va fi mai rău (față de 23,8% în 2014), iar 6,9% că va fi mult mai rău, față de 11,6% în 2014.
Banii nu mai sunt risipiţi
Potrivit studiului, deși cea mai frecventă îngrijorare a românilor în acest an continuă să fie creșterea prețurilor (79,3% dintre respondenți), apar tot mai pregnant temeri legate de izbucnirea unui război în regiune (67%), de apariția unor epidemii (59,4%) și de terorism (54,8%). "Deși venitul mediu net lunar pe membru de familie este mai ridicat la începutul lui 2015 (232 euro) față de 2014 (201 euro), se remarcă prudența în ceea ce privește intenția de achiziție de bunuri în rate și intenția de efectuare de excursii plătite în țară sau în străinatate (...) Cu toate că un procent mai mare de respondenți au afirmat ca nivelul de trai din 2014 a suferit mai degrabă o deteriorare decât o îmbunătățire (33,2%), procentul celor cu o viziune negativă se reduce față de anul anterior la 33,2%, de la 44%", arată sursa citată.
Potrivit cercetării, românii nu mai sunt la fel de activi ca și în urmă cu câțiva ani în încercarea de a-și rotunji veniturile și par mai relaxați în privința cheltuielilor. "Ponderea venitului disponibil este aceeași cu cea din 2013, deși venitul mediu net pe membru de familie a crescut. În schimb, în spiritul prudenței, cei mai mulți mențin evidența veniturilor și a cheltuielilor. În ceea ce privește tipurile de mărci cumpărate, un număr mai mare de români preconizează că își vor menține obiceiurile în 2015", mai arată studiul.
Astfel, 7 români din 10 anticipează că își vor păstra obiceiurile de cumpărare în 2015, în ceea ce privește tipul mărcilor achiziționate. Mai mult de două treimi (67%) au declarat că nu își vor schimba deloc obiceiurile de cumpărare, 14,6% dintre respondenți susțin că vor cumpăra mărcile cu care s-au obișnuit, dar în cantități mai mici, iar 17,4% au menționat că se vor orienta către mărci mai ieftine. (V.B.)