Restituirea taxei auto. Ce acte trebuie depuse, termenul limită, când îți primești banii

16 Iun 2016 | scris de Cristi Semeghin
Restituirea taxei auto. Ce acte trebuie depuse, termenul limită, când îți primești banii

Practic, legislația europeană nu interzice implementarea taxei de mediu, permisă de directivele europene, ci doar forma aleasă de autoritățile române, contradicția fiind generată de faptul că legea nu este aplicată unitar, existând diferite scutiri și excepții.

Ca efect al deciziei Curții Europene de Justiție, actualele taxe de mediu introduse de legiuitorul român, prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 9/2013, sunt în contradicție cu reglementările europene.

La nivel legislativ, Ordonanța Guvernului nr. 40/2015 a introdus prima procedură de restituire a taxelor de timbru penru autovehicule, fără să fie necesară o decizie a instanței în acest sens.

Modul de aplicare a acestei ordonanțe este furnizat de Ordinul ANAF nr. 1154/2016 care aduce precizări importante asupra formularelor necesare pentru depunerea solicitării și felul în care se face restituirea sumelor.


Potrivit OG nr. 40/2015, poate fi solicitată restituirea taxelor de primă înmatriculare sub diversele sale forme de aplicare, plătite de contribuabili până la finele lunii februarie 2013, după cum urmează:

■ taxa speciala pentru autoturisme și autovehicule - taxa prevazută la Art. 214, al. 1 -214 al. 3 din Codul Fiscal, în vigoare până la data de 1 iulie 2008;

■ taxa pe poluare pentru autovehicule - taxa prevazută de OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011;

■ taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule - taxa prevazută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile ulterioare.


Beneficiarii cererii sunt persoanele fizice sau juridice respectiv persoanele fizice ce desfășoară activități independente ce au achiziționat autoturismele și au achitat aceasta taxă.
În cazul autovehiculelor achiziționate prin contracte de leasing este îndeptățit la restituirea taxei utilizatorul - persoana ce a dobândit autovehicului în baza acestui tip de contract.


La cererea de restituire vor fi anexate următoarele documente:
a) actul de identitate al persoanei fizice/al reprezentantului persoanei juridice, împreună cu împuternicirea data acestuia, în copie;

b) documentul care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
În situația în care persoana fizică sau juridică ce solicita restituirea nu deține documentul care atestă plata, autoritățile vor face verificarea plății.

c) copia cărții de identitate a vehiculului și a certificatului de înmatriculare, cu prezentarea în original a acestora.
Pentru achizițiile de autovehicule având finanțare contractele de leasing se vor prezenta și aceste documente.


Cererea de restituire poate fi depusă într-un termen de cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui intrării în vigoare a OUG nr. 40/2015, deci, până la data de 31 decembrie 2020.


Termenul de soluționare este de 45 zile de la data depunerii cererii contribuabilului la organul fiscal competent. Cererea trebuie să fie depusa împreună cu documentele justificative.

În cazul în care autoritatea fiscală are nevoie de informații suplimentare, contribuabilul va fi notificat, urmând ca în termen de 60 de zile să prezinte documentele solicitate. Nedepunerea documentelor în acest termen conduce la respingerea cererii de restituire.


Termenul de restituire este de cinci ani iar plățile se vor face prin stabilirea de către organul fiscal a unui grafic de plată.


Plățile se fac anual, iar data plății fiecarei tranșe se stabileste astfel:
- pentru cererile de restituire depuse în primul semestru al fiecărui an, restituirea tranșei se va face în luna aprilie din următorii patru ani;

- pentru cererile de restituire depuse în al doilea semestru al fiecărui an, perioada de restituire a tranșei este luna noiembrie a fiecăruia dintre următorii 4 ani.

Prin tranșă anuală se înțelege 20% din sumele aprobate la restituire.

Dacă solicitantul restituirii înregistrează datorii la bugetul de stat, mai întâi se vor stinge aceste datorii, din sumele ce urmează să-i fie restituite.

Alte stiri din Business

Ultima oră