Tinerii de peste 18 ani consuma mai mult alcool. Iar peste 40% se declara fumatori. Ei simt recesiunea, și fac mai rar cumpărături.
Acestea sunt o parte dintre concluziile care reies din raportul de cercetare Youth Index Romania - Tendinte in activitati, preferinte si consum - 2014/2015 vs. 2013/2014, realizat de platforma Youth Monitor si sustinut de SMARK Research.
Interpretand datele din raport, Prof. Univ. Dr. Vintila Mihailescu (Seful Catedrei de Sociologie a Facultatii de Stiinte Politice din Cadrul SNSPA, colaborator Youth Monitor) precizeaza că: ”Principala surpriza o constituie scaderea minora, dar sistematica, a procentelor de implicare in toate activitatile monitorizate de cercetare (cu o singura exceptie), fie ca este vorba despre practicarea sportului, cumparaturi online sau controlul medical, mersul la cinema, in discoteci sau concerte live. De remarcat este si faptul ca aceste scaderi sunt comparativ mai consistente la adolescenti (14-17 ani)."
Datele si analizele Youth Index Romania sunt generate in urma unui studiu de piata cantitativ si recurent, cu focus pe segmentul tinerilor, adresat cu precadere sectoarelor si brandurilor din Romania relevante pentru acest public.
Activități
Datele legate de activitatile inventariate de Youth Index Romania portretizeaza un tanar roman in recesiune in perioada 2014/2015 fata de 2013/2104. Astfel, mai putini tineri cheltuiesc offline, pe terase, in baruri sau discoteci, la concerte live, dar scaderea se remarca si in online (doar 27% dintre tineri au facut cumparaturi online fata de 31% in anul precedent).Calatoresc mai putin in tara, dar cu o frecventa majoritar lunara, practica mai putini sport, dar ramane o oarecare stabilitate in incidenta controalelor medicale. Participarea la actiuni de voluntariat ramane la 19% dintre tineri, o performanta mai slaba decat pariurile sportive, dar usor mai buna decat cea a jocurilor de noroc. Fast foodurile marcheaza un trend usor crescator, cu o incidenta de 67% in 2014/2015, ramanand o solutie ieftina si gustoasa pentru tineri.
Cumpărături
Circa 21% dintre tineri fac cumparatori online de la magazinele din Romania, in scadere de la 26% in 2013-2104. Doar 5% dintre tineri cumpara online de la magazine din afara tarii, un nivel asemanator cu anul precedent.Cei mai multi tineri cumpara online articole vestimentare. Desi in descrestere cu 10%, aceasta categorie pastreaza o distanta considerabila fata de categoria Electronice, care ajunge la o incidenta de 5% din totalul tinerilor (de la 7% in 2013-2014). Acelasi trend descrescator inregistreaza si produsele IT sau telefoanele mobile.Incaltamintea urca usor (astfel ca 6% dintre tineri declara ca fac cumparatori online din categoria incaltaminte), la fel si obiectele de uz casnic.
Produse consumate
Aproximativ 3 din 4 tineri consuma regulat bauturi racoritoare carbogazoase, mai multi decat cei care consuma sucuri de fructe sau bauturi energizante. Cu toate acestea, cafeaua este singura cu o evolutie ascendenta in aceasta grupa, atingand o incidenta de 58%.Berea ramane bautura alcoolica cu cea mai mare incidenta de consum, pe un usor trend crescator (aproximativ 50% dintre tinerii de peste 18 ani).
Bauturile alcoolice marcheaza cresteri pe toate categoriile urmarite in studiu: bere, vin, vodka, whiskey sau lichioruri. 42% dintre tinerii peste 18 ani fumeaza
.Bunuri durabile
Se remarca o crestere consistenta a detinerii telefoanelor de tip smartphone si a tabletelor. O crestere mai modesta se remarca si pentru laptopuri. De cealalta parte, camerele foto digitale, playerele mp3/mp4 sau consolele au inregistrat scaderi in detinere, la fel si bicicletele sau autoturismele.Se inregistreaza intentii de cumparare mai mici pentru toate categoriile mentionate, fata de 2013-2014. Procentele cele mai mari in intentia de cumparare raman pentru smartphone-uri, laptopuri si tablete.
Servicii
Internetul pe mobil atinge 84% ca incidenta de utilizare, in crestere de la 74%. A crescut usor si bancarizarea si detinerea serviciilor de online banking. Desi la un nivel mic, se remarca o crestere semnificativa a serviciilor de creditare. Se inregistreaza intentii de cumparare mai mici pentru toate categoriile de servicii mentionate mai sus.