România a declarat luni că este îngrijorată de semnele că Ucraina vecină dragează un canal care străbate o regiune de coastă comună, sensibilă din punct de vedere ecologic și a întrebat dacă poate verifica situl, scrie Reuters
Ucraina a transportat cereale pe canalul Bâstroe, deoarece dezvoltă rute alternative pentru exporturile sale, în timp ce accesul la porturile sale de la Marea Neagră este limitat de invazia Rusiei. Săptămâna trecută, Kievul a spus că pescajul navelor care treceau prin calea navigabilă a crescut brusc.
România a spus că este îngrijorată că orice lucrări de acolo ar putea amenința fauna sălbatică din Delta Dunării, un sit al Patrimoniului Mondial UNESCO, și ar putea încălca tratatele internaționale de protecție a mediului.
„Ambasadorul Ucrainei se va afla astăzi la Ministerul de Externe (român) unde i se va cere să permită autorităților române să verifice personal lucrările”, a declarat luni premierul român Nicolae Ciucă.
Ministerul de Externe al României a declarat că nu a fost de acord cu nicio adâncire a canalului și a cerut Ucrainei să clarifice situația și să lase experți să facă măsurători și să colecteze probe.
Autoritățile ucrainene nu au răspuns imediat unei solicitări de comentarii.
Vineri, Ministerul Infrastructurii al Ucrainei a declarat pe Twitter că pescajul navelor care trec prin canal s-a adâncit la 6,5 metri de la 3,9 metri.
„Este o mare oportunitate pentru capacitatea fluvială a Dunării și cifra de afaceri la export a porturilor”, a adăugat ministerul. „Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar al Dunării împreună cu partenerii noștri europeni.”
Accesul fluviului la Marea Neagră a devenit cheia pentru Ucraina, unul dintre cei mai importanți exportatori de cereale și semințe oleaginoase din lume, în urma blocării portului de către Rusia în timpul a ceea ce Moscova numește „operația sa militară specială”.
Având acces limitat la aceste porturi de la Marea Neagră, Ucraina a trebuit să exporte cereale prin țările învecinate cu calea ferată, rutieră sau barjă fluvială. Exportatorii au transportat anul trecut 8,6 milioane de tone de cereale ucrainene prin portul românesc Constanţa la Marea Neagră, a declarat autoritatea portuară.
First time in independence ???????? draft of ⛴ passing through the Bystroe Canal increased from 3,9 to 6,5 m. It’s great opportunity to Danube river capacity and & ports export turnover. We keep on developing Danube port cluster with our European partners. pic.twitter.com/1wZyMjIvQL
— Ministry of Infrastructure of Ukraine (@minfrastucture) February 17, 2023