"Dă-i unei femei pantofii potriviți și va cuceri lumea", spunea Marilyn Monroe. Parafrazând-o pe faimoasa blondă, Nicoleta Chirica, creatoarea Iutta, ar putea spune "Dă-i unei femei geanta și pantofii potriviți și va deveni purtătoare de dor, apoi va cuceri lumea".
Pentru că Nicoleta își numește clientele purtătoare de dor , gențile, pantofii, și toate accesoriile având brodate pe piele naturală motive tradiționale și, astfel, fiecare piesă devine un dor – un dor de un loc, de oameni, de emoții.
“Pentru purtătoarele de dor, gențile, pantofii și toate accesoriile noastre nu sunt doar simple produse, ele sunt doruri: dorul de Transilvania, dorul de Moldova, dorul de Bucovina, care fac parte din colecția Dor de Românesc, o colecție de referință pentru noi, lansată în 2013, la începuturi. E o colecție de doruri din fiecare zonă geografică, cu motive brodate, preluate de pe ii, din fiecare parte a țării și aduse împreună în această colecție. Am avut o campanie numită tot Dor de Românesc, în care ambasadoare cu rădăcini în părțile acelea de țară își povesteau dorul printr-un video. Am creat o platformă prin care oamenii puteau să-și scrie dorurile, de orice fel ar fi fost ele, de casă, de mâncare, de oameni, de locuri, de emoții. Iutta este o povestea de suflet pentru purtătoarele de dor, pentru cei care interacțioanează cu noi, pentru că e făcută cu drag și cu multă pasiune”.
Pasiunea a fost cea care a îndemnat-o pe Nicoleta Chirică, o moldoveancă din Piatra Neamț, să își dea demisia din multinațională, după șapte ani și să se apuce să creeze genți și pantofi. Avea o mașină, pe care a vândut-o. Nu recomandă neapărat și altora să facă ce a făcut ea, începutul fiind foarte greu. Aproximativ doi ani i-au trebuit până să înceapă să facă profit. Acum, însă, Iutta e prezentă în viața multor femei și urmează să vândă și în străinătate mai mult. Deocamdată, însă, 90 la sută din vânzări se întâmplă în România.
“Eu nu am un background care să fie în acord cu ce fac acum. Eu am făcut cibernetică, am lucrat în telecomunicații șapte ani și de acolo am plecat. Însă, am crescut acasă cu arta și cu frumosul, tatăl meu e sculptor, am o parte estetică pe care nu mi-am explorat-o până pe la vreo 28 de ani. Deodată m-am trezit făcând genți în sufragerie. Eram cu o prietenă, prin 2011, și ne-am dus la tatăl ei, care are o legătorie de artă, am luat niște bucăți de piele, am venit acasă și am început să facem tipare de genți. Am mers la cineva care le-a cusut și așa a pornit descoperirea creativității din mine. Apoi, mi-a mai luat doi ani să mă calibrez, timp în care m-am dus la Școala de design a lui Adrian Oianu, am făcut un MBA să văd cu ce se mănâncă businessul”.
În 2013 a lansat prima colecție creată împreună cu tatăl ei, o colecție de genți de lemn sculptat, unicate. A găsit niște schițe foarte vechi de-ale lui și de acolo a pornit pe drumul dorului. De atunci a crescut foarte mult. Are un atelier propriu de genți, pantofii îi face într-un alt atelier, dar umătorul pas este să își lanseze și propriul atelier de pantofi.
“Cu fiecare colecție pe care o creez și pe care o lansez, Iutta este un moment al evoluției mele, pentru că de fiecare dată s-a întâmplat ca o colecție să fie o parte din momentul respectiv în care m-am aflat.”
De exemplu, colecția Cucuteni vine de la civilizația neolitică. Și-a dat seama că, de fapt, ea s-a născut în zona respectivă, fiind din Piatra Neamț, unde este și Muzeul Cucuteni. “Fiecare geantă are o geometrie aparte, toate sunt inspirate din semnele pictate pe ceramica de Cucuteni. Colecția aceasta este una de suflet, mă duce cu gândul acasă. Am lansat-o într-un moment în care mi-era foarte dor de casă”.
Cea mai mare satisfacție a unui creator este să își vadă purtate creațiile. Și Nicoleta le vede des, iar când nu le vede ea, are prieteni care îi trimit poze de pe stradă, de la metrou cu purtătoarele de dor.
“Aseară am fost la un eveniment, iar la garderobă mi-am pus rucsacul pe o masă. S-a întors cineva și mi-a zis: “Ah, m-am speriat, am crezut că mi-a luat cineva rucsacul de acasă. Sunt surprinsă să îl văd aici, îmi place foarte mult” E un sentiment de imensă bucurie și împlinire când văd că femeile poartă cu drag creațiile mele, că munca mea aduce valoare”.
Iutta - poveste în poveste
E foarte important să îți dai seama ce e în spatele produsului, să știi tot ce reprezintă. Iutta are o poveste, fiecare colecție are o poveste, fiecare geantă are un nume și o poveste, simbolul de pe geantă are povestea lui ancestrală, transmisă de strămoșii noștri până la noi. Și femeile care le poartă știu toate aceste povești. Purtătoarea de dor e o femeie matură, creativă, e o femeie care se respectă și apreciază un lucru care poate dăinui în timp. O geantă poate ajuge și până la 900 de lei. Iutta nu lucrează în serii, fiecare produs e lucrat individual și necesită mai multă atenție. Se lucrează pe baza comenzilor, aproximativ 300 de genți și accesorii pe lună, plus pantofi.
Nicoleta nu-și mai cumpără de mult genți făcute de alții, poartă doar genți create de ea. Dacă își dorește una anume, îi dă viață în colecția următoare. De curând, și-a întrebat prietenele pe Facebook ce geantă își doresc, ce culoare, ce mărime, ce formă.
Din fiecare colecție are câte o preferată, Din Dor de Românesc, Moldova este preferata ei și e pe locul întâi și printre purtătoarele de dor. La Iutta Moldova e Fruncea. Acea geantă are simboluri de putere și de forță - coarnele berbecului. Sunt desenate și simboluri de abundență și de protecție. “E Moldova de unde vin și e dorul de acasă”.
Geanta pe care o are când ne întâlnim este una micuță, neagră, cu broderie albă, din cea mai nouă colecție – Polaris - are ca simbol central Steaua Polară, care, în trecut, era folosită de păstori pentru a-și găsi pășuni mai bune pentru turme. Se zice, de asemenea, că Steaua Polară este centrul Lumii, e un semn de ghidare, noi toți avem această stea în interior, iar prin colecția aceasta, Iutta a vrut să amintească de existența ei.
Cea mai recentă preferată a ei, cea din colecția Polaris, e cu ea zi de zi, n-o mai lasă din noiembrie încoace. Poate în aprilie, va fi înlocuită cu următoarea, o geantă regală. În anul Centenarului, Iutta va lansa o colecție specială, despre care Nicoleta a dezvăluit doar că va fi una cu simboluri regale.
Anul acesta se vor focusa pe deschiderea internațională, să creeze puncte de contact cu oameni din afară, cărora să le prezinte produsele. Au câteva locuri unde sunt plasate produsele Iutta – în Singapore există un concept store, altul în UK.
Nicoleta e singură în acest business, ea creează de la cap la coadă o colecție, ajutată de graficieni. O inspiră orice, tot ce i se întâmplă zi de zi, “De exemplu, colecția Măiastra are genți cu nume de păsări, fiecare geantă e o pasăre. Se zice despre cheile genelor că reprezintă o cale de a descoperi gene din tine și fiecare om are un profil hologenetic. Aceste păsări pe care le-am creat sunt cheile din profilul meu. Fiecare cheie are trei niveluri: umbra, darul și esența, pe care fiecare om le trăiește într-o viață. Corespondentul umbrei sunt insectele, animalele sunt darurile, iar esența e reprezentată de păsări.”
Pentru crearea unei colecții, Nicoleta își adună tot felul de informații, inspirații care îi vin de-a lungul timpului și la un moment dat face un puzzle din care extrage esența și ceea ce rezonează cu ea atunci, asta iese în lume.
Șapte colecții și numărătoarea continuă
Iutta a ajuns la șapte colecții și numărătoarea merge mai departe - prima colecție – Spirit Eflorescent - cea cu tatăl ei, apoi Dor de Românesc – cu simboluri din fiecare zonă geografică a țării, Măiastra – cu păsările, Neo – cu civilizația Cucuteni, Nu mă uita – care are ca simbol central floarea de Nu mă uita, o combinație frumoasă a Dorului lui Eminescu această floare, o altă colecție cu nume de flori, cu simboluri florale regăsite în moduri diferite pe genți și pe pantofi, cea mai recentă fiind Polaris – cu Steaua Polară.
Toate produsele sunt lucrate manual, cu broderii în piele naturală. Pantofii sunt lansați împreună cu gențile, au aceleași motive, povestea simbolurilor e regăsită și pe pantofi. Iutta face genți de diferite dimensiuni, plicuri, accesorii – portofele, portcarduri, portchei, brățări, portmonee, portfarduri, brâuri, hamuri și încălțămintea cu toată gama de la sandale la cizme. Au niște sandale din colecția Măiastra, cu broderie pe toc reprezentând simbolul păsării măiastre, care au fost foarte iubite de mirese.
Joaca de-a culorile
Nicoleta se joacă foarte mult cu toate culorile, dar are și momente în care preferă o geantă neagră simplă. Nu mă uita, de exemplu, e o colecție extrem de colorată, care poate fi purtată și vara și iarna. La piele nu folosește foarte multe culori, dar se joacă mai mult cu broderia colorată. Face multe teste atunci când creează, cam din cinci încercări iese ceva care îi place.
Iutta îți transmite, de la prima vedere, un mesaj subtil, îți place și nu știi în primă fază de ce, apoi descoperi că acele simboluri sunt cele ale zodiei tale, sau sunt din zona de unde ai tu rădăcinile.
Valorile celor șapte ani de acasă
Când a plecat din Piatra Neamț către București, la facultate, Nicoleta și-a pus în bagaj pasiune, perseverență, integritate. “Mi se pare că dacă nu vine din pasiune, un lucru nu transmite emoție și n-are suflet. Fără perseverență nu aș fi ajuns aici, sunt genul de om care nu se lasă ușor când întâlnește obstacole. Integritatea este extrem de importantă, să fii adevărat ție însuți, în primul rând.”
Toate acestea puse la treabă împreună au adus-o pe Nicoleta unde este azi, recunoscută Artizanul anului în 2016, iar un an mai târziu Business Woman la Revista New Money. Are diverse nominalizări și participări la evenimente ale ICR-ului. De exemplu, la Bruxelles, Iutta a expus alături de 12 designeri din toată lumea și a făcut cunoscută povestea României desenată simbolic pe o geantă.