Mai exact, e bine de ştiut: consumatorii sunt îndreptăţiţi să returneze un produs cumpărat dintr-un magazin online în cel mult 14 zile, fără să fie nevoiţi să-şi motiveze decizia sau să aibă nevoie de ambalajul original al acestuia. În plus, există şi posibilitatea de a returna, în aceleaşi condiţii, chiar şi un produs căruia consumatorul i-a adus mici stricăciuni. Înainte să te aventurezi în frenezia Black Friday, îţi explicăm pe scurt ce ar trebui să ştii despre returnarea produselor cumpărate din magazinele online.
Atunci când cumperi un produs dintr-un magazin online, aşa cum probabil plănuieşti să faci de Black Friday, ai toate şansele să primeşti ceva ce nu corespunde gusturilor tale, să primeşti alt produs sau unul de altă culoare. Şi aşa mai departe.
CITIŢI ŞI: Cum să nu iei țeapă de Black Friday. 7 reguli ESENTIALE
Tocmai pentru că, spre deosebire de cumpărăturile pe care le faci pe loc, din spaţiile comerciale, nu ai posibilitatea să întorci pe toate părţile produsul şi să te asiguri de alegerea ta, legislaţia îţi oferă o soluţie: posibilitatea de a returna un produs pe care nu-l mai vrei (este vorba, mai exact, de dreptul de retragere din contractul de vânzare-cumpărare la distanţă), despre care găsim tot ce ne interesează în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, potrivit jurnalistilor de la avocatnet.ro. Toţi comercianţii online sunt obligaţi să se supună unui set minim de reguli privind dreptul de retragere, care sunt expres prevăzute de actul normativ amintit şi pe care le prezentăm pe scurt în cele ce urmează.
În cât timp îţi poţi primi înapoi banii
După ce ai informat comerciantul că vrei să te retragi din contract, legislaţia prevede că acesta are la dispoziţie 14 zile ca să-ţi returneze banii. Modalitatea în care vei primii banii înapoi va fi, dacă nu stabiliţi altfel, aceeaşi ca la achiziţie (de exemplu, dacă cumperi un produs cu cardul, vei primi banii înapoi în contul bancar).
În realitate însă, cei mai mulţi comercianţi vor aştepta mai întâi să primească bunul înapoi şi abia apoi vor face demersurile pentru a-ţi rambursa banii. Nu este vorba de un abuz, ci despre o ipoteză despre care tocmai actul normativ amintit face referire. Oricum ar fi, termenul de 14 zile trebuie respectat, tocmai de aceea, cu cât returnezi mai repede produsul, cu atât mai repede vei primi banii înapoi. Comerciantul va aştepta să primească produsul înapoi şi pentru a se asigura că nu-l returnezi cu defecte care să-i scadă valoarea iniţială.
Ce bunuri nu pot fi returnate
Legea spune că nu poți returna anumite tipuri de produse (cum sunt, de exemplu, fructele), iar comerciantul este obligat să îți spună asta din start. Concret, este vorba de:
cele care se deteriorează sau expiră repede;
cele sigilate din motive de igienă și protecție a sănătății, pe care tu le-ai desigilat;
cele executate după cerințele tale, altfel spus, produsele personalizate (căni, bijuterii cu inscripții, tricouri etc.);
ziarele sau alte periodice care nu au fost livrate în baza unui abonament;
furnizarea de conținut digital care nu este livrat pe un suport material.