Banul contează sau Safety first ?

20 Sep 2024 | scris de Cezar Osiceanu
Banul contează sau Safety first ?

A apărut Raportul preliminar al catastrofei aviatice petrecute în Brazilia în 9 august 2024 în urma căruia toți pasagerii și echipajul au decedat iar avionul a fost complet distrus în urma impactului cu solul 
Avionul ATR 72-500 de producție europeană al companiei braziliene implicate a intrat în timpul manevrelor de apropiere în vederea aterizării într-o zonă de givraj puternic. 
Radarul de bord a transmis informațiile cu privire la situația meteo și piloții o cunoșteau permanent 
La FL 170, aproximativ 5000 de metri înălțime, la ieșirea din virajul procedural, ca urmare a depunerii masive și rapide de gheață pe fuselaj și motoare viteza indicată a avionului a scăzut rapid. 
Deși semnalizările de alertă “INCREASE SPEED”  (Mărește viteza) au apărut imediat ce senzorii de viteză și ai unghiului de atac AOA, exact după ieșirea din viraj a avionului, din motive încă necunoscute echipajul nu a luat nici o măsură de corecție prevăzută de instrucțiunile de zbor (scoaterea flapsului pentru mărirea portantei, trecerea în regimul de 100% OVERRIDE a motoarelor - care asigura tracțiunea maximă și participa la degivrarea palelor elicelor, etc) 
Urmare a givrajului extrem de puternic, a scăderii rapide a vitezei și portantei, a înclinării în viraj și a lipsei măsurilor corective imediate avionul s-a angajat în vrie plata (flat spin) de unde nu a mai putut fi scos și s-a prăbușit 
Trebuie să știm ca cea mai periculoasă manevră de acrobație aeriană se numește vria și mai ales vria plată! Această manevră este cauza principală a prăbușirilor avioanelor sportive și primul lucru pe care un pilot îl învață este scoaterea din vrie 
Vria plata este mai periculoasă decât vria “normală” datorită suprasarcinilor foarte mari, a unghiurilor la care are loc manevra, a înălțimii care se pierde cat și a complexității manevrelor de scoatere din evoluție 
La ieșirea la simpla, primul zbor solo al unui cadet viitor pilot, acesta trebuie să fie în stare să iasă din vria normală iar la ieșirea la simplă la acrobație pilotul trebuie să fie apt să iasă din vria plata 
Ca să înțelegem și mai bine trebuie să știm ca avionul MIG 21 dacă intra în vrie nu mai putea fi scos și pilotul trebuia să se catapulteze 
În cazul avioanelor de transport în simulator s-a încercat dar nu s-a reușit oficial scoaterea din vria normală, cea plată nefiind posibilă din motive tehnice 
Acest caz de intrare în vrie plata a unui avion ATR este o premieră nedorita evident! 
În așteptarea Raportului final atât constructorul cat și operatorii caută soluții  de evitare a apariției unei astfel de situații 
Prin extinderea la maximum a fuselajelor si a capacității de transport față de modelul de bază fără însă să fie întărite de folosirea unor motoare mai puternice s-a redus posibilitatea de manevră și plafonul maxim al avioanelor în detrimentul evident al securității și siguranței zborului!
Deci ce alegem Money first sau Safety first ?

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră