Totul a pornit de la un comunicat de presă. Compania low cost Wizz Air anunța numirea primei femei comandant de bază (Base Captain) din rețeaua sa. Cum nouă, zburătorilor de rând sau ocazionali, de fiecare dată când vedem o femeie în uniformă, care nu este steweardesă, ni se pare ceva ciudat, am gândit, jurnalistic și masculin (sau masculin și jurnalistic, whatever): uite aici un subiect. Așa că am avut o groază de întrebări. Până la urmă ce însemnă Bas Captain, ce face, cât zboară și așa mai departe. Ca să aflăm despre intervievata noastă, Andreea Lițescu, faptul că are sub comandă 100 de piloți, că a făcut arte marțiale și alpinism, că a zburat trei ani elicoptere și câte și mai câte...
De fapt ce presupune funcția de Comandant de Bază? Care sunt responsabilitățile pe care le aveți în plus?
Functia de Comandant de Baza presupune mentinerea unui nivel ridicat de standard atat profesional, cat si moral printre pilotii bazei pe care o reprezinta. Momentan pe baza din Bucuresti sunt aproximativ 100 de piloti de diferite nationalitati, iar eu sunt responsabila pentru acestia atat timp cat sunt la zbor sau in afara.
Acest lucru presupune mai multă muncă administrativă și mai puține zboruri?
Chiar daca sunt comandant de baza, zbor la fel de mult ca si inainte, adica aproximativ 90-100 de ore pe luna. Pe langa asta, 3 zile lunar sunt la birou pentru ca de la baza din Bucuresti opereaza 7 avioane in prezent, ceea ce presupune multa munca de birou. De asemenea, ma ocup de prima parte a programului de testare a colegilor care vor sa devina comandanti.
Cum reacționează subalternii dvs...bărbați?
Ma inteleg foarte bine cu toti colegii mei, mai ales ca in trecut am fost aproape mereu inconjurata de baieti atunci cand practicam arte martiale sau alpinism. Am capacitatea de a ma adapta destul de usor printre barbati, iar in cadrul companiei Wizz Air am fost mereu respectata de catre toata lumea.
În fața avionului suntem toți egali
Cum vede o femeie cariera de pilot?
Totul incepe ca o pasiune sau doar un vis, iar in timp dupa multi ani de munca si zbor, devine o realitate. Nu cred ca exista diferente intre o femeie si un barbat, mai ales, ca in fata avionului suntem toti egali.
Apropo. Care este proporția dintre femei și bărbați la manșă? La dvs, la Wizz Air, în România și în lume?
Cand am inceput sa pilotez acum 13 ani erau destul de putine femei pilot. În timp, tot mai multe femei au luat decizia sa incerce altceva, iar astazi in Wizz Air doar pe baza din Bucuresti suntem 5 femei care pilotam. Numarul femeilor care devin pilot creste in fiecare zi, iar in Romania deja suntem deja tot mai multe. Probabil in viitor numarul femeilor o sa fie tot mai mare.
Unii văd meseria de pilot ca un atribut exclusiv masculin. În „clubul” dvs restrâns mai există astfel de idei preconcepute? Este în continuare ceva exotic o femeie la manșă?
In timp, oamenii au inteles ca nu este un domeniu exclusiv barbatilor si ne-am castigat locul nostru in lumea aviatiei. Consider ca este ceva absolut normal pentru o femeie sa piloteze un avion de 70 de tone, atata timp cat a demonstrat asta prin diferite testari si simulatoare ca detine calitatile necesare pentru a face acest lucru. Colegii barbati stiu cel mai bine cat de stricte sunt toate aceste testari si au inteles ca ne meritam locul.
Vă mai amintiți când ați tras prima dată de manșă, cu un avion plin, nu cu cel de antrenament?
Undeva acum aproximativ 7 ani pe o cursa Bucuresti-Arad-Barcelona-Arad-Bucuresti si a fost cel mai frumos sentiment ca dupa atatia ani de pregatire sa fiu in sfarsit la mansa unui avion de pasageri. Imi amintesc ca nu-mi pot lua ochii de la acel avion care mi se parea atat de mare si abia asteptam sa am ocazia sa-l pilotez. A fost o zi extraordinara si imi va ramane mereu in minte ca un nou inceput in viata mea.
Cum arată agenda dvs din ziua în care aveți o cursă?
Totul incepe cu prezentarea pentru cursa care are loc cu o ora si 10 minute inainte de decolare. Ne intalnim practic tot echipajul si stabilim detaliile cursei respective. Dupa aceea mergem la avion sa-l alimentam cu combustibilul necesar pentru acea cursa, iar apoi incepem imbarcarea pasagerilor. Dupa ce avem toti pasagerii la bord, urmeaza decolarea catre noua destinatie, croaziera si pregatirea pentru aterizare. Urmeaza partea in care vom debarca pasagerii, alimenta din nou avionul - daca este cazul - si imbarcarea noilor pasageri pentru intoarcere. In functie de zi, pot avea o cursa sau doua, dar de fiecare data dupa ce termin zborul urmeaza o perioada de relaxare.
„Piloții români sunt bine pregătiți” este (aproape) un clișeu pe care îl regăsim deseori în rândul pasagerilor. Așa este? Sunt mai bine pregătiți decât americanii? Sau decât nemții?
Consider ca fiecare pilot, indiferent de nationalitate, atat timp cat este supus unor testari si simulatoare pe care le trece, indeplineste conditiile necesare si acumuleaza numarul necesar de ore, poate deveni un pilot de exceptie.
Biografia dvs spune că ați absolvit cursurile Facultății de Inginerie Aerospațială. Ați vrut să faceți inginerie de avion, dar apoi v-ați orientat către o carieră de pilot?
In timpul liceului, fiind olimpica la chimie, mi-am dorit foarte mult sa urmez ceva in domeniu, insa dupa ce mi-am propus sa devin pilot, am considerat o idee foarte buna sa urmez cursurile Facultatii de Inginerie Aerospatiala.
Pentru ce alte companii ați mai lucrat?
Am lucrat si pentru alta companie low cost, dar la Wizz Air ma simt cel mai bine, simt ca aici este locul meu.
Lăsând deoparte compania actuală, la ce alta companie, străină v-ați dori să lucrați? Există un Holy Grail al companiilor aeriene? Qatar? Singapore? Emirates?
As alege oricand aceeasi companie Wizz Air. Sa ai sansa sa zbori un Airbus 320 de ultima generatie in propria ta tara, intr-o companie cu standarde foarte ridicate si multiple posibilitati de promovare pe partea profesionala, dar in acelasi timp sa poti bucura de familie si prieteni, cred ca este apogeul tuturor dorintelor unui pilot. Consider ca aici, la Wizz Air, este locul perfect pentru mine.
Olimpică la chimie, pilot de elicopter timp de trei ani
De ce Airbus și nu Boeing?
Am zburat cu ambele tipuri de avioane atat Boeing 737, cat si Airbus 320. Ca pana la 30 de ani sa am aproximativ 5900 de ore de zbor pe avioane de tip jet, este o sansa extraordianara. Airbus este acum avionul meu de suflet si nu simt nevoia unei schimbari.
Zborul este ceva ce se găsește în ADN? Ați mai avut în familie aviatori?
Nimeni din familia mea nu are legatura cu aviatia, desi tatal meu si-a dorit candva ca fiul sau fiica lui sa devina pilot de elicopter, fara sa stie ca intr-o zi acest lucru chiar o sa devina realitate….uneori viata este cu adevarat surprinzatoare pentru ca 3 ani eu am fost pilot de elicoptere!
Când erați copil..ați visat să faceți asta?
Cand eram mica visam sa escaladez cat mai multi munti si sa calatoresc peste tot in lume. Asta pana intr-o zi cand un avion de acrobatie m-a facut sa ma indragostesc iremediabil de aviatie. De atunci nu exista nicio zi in care sa nu respir aviatie.
Pentru cei care vor să ajungă...unde sunteți dvs..ce recomandări aveți de făcut?
Sa lupte pentru visul lor indiferent de obstacole pentru ca totul este posibil!