Saua este o piesa a bicicletei care nu trebuie deloc subestimata. Alegerea sa gresita sau folosirea uneia care nu este potrivita pentru tine te vor face nu doar sa nu stai confortabil pe bicicleta, dar vei ajunge chiar sa-ti doresti sa nu mai pedalezi. De sa depinde modul in care stai pe bicicleta.
In ciuda faptului ca unii biciclisti cred ca saua pentru curse nu poate fi confortabila, tehnologia a evoluat in ultimii ani, astfel ca acum exista pe piata numeroase oferte. Unii nu cauta doar confort, ci si performanta. Exista sei pentru fiecare. Sei cu decupari anatomice, sei largi, inguste, scurte sau lungi. Apoi, exista optiuni cu privire la materiale din care sunt construite. De asemenea, mai conteaza si culoarea. Producatorii de sei investesc acum in cercetare pentru a veni pe piata cu produse cat mai bune. Atunci cand va alegeti o sa, tineti cont de felul terenului pe care va plimbati, greutatea pe care o aveti si ce model de bicicleta folositi.
Forma si profilul
In mod traditional, saua a fost intotdeauna in forma relativ triunghiulara, dar in ultimii ani au aparut variatii pe aceasta tema. Astfel, au aparut sei in forma de T sau in forma de para, insa conceptul de baza ramane acelasi. Daca iti vei alege o sa mult prea ingusta, atunci nervii din zona sezutului vor fi afectati, iar vasele de sange vor fi deteriorate. De la asta si pana la disfunctie erectila este doar un pas. Seile destinate barbatilor difera de cele pentru reprezentantele sexului frumos. Cele pentru barbati sunt lungi si inguste, in vreme ce femeilor li se recomanda o sa scurta si mai larga. De asemenea, trebuie sa tineti cont si ceea ce faceti cu bicicleta. Daca o folositi doar pentru a merge cu ea prin oras, in drum spre serviciu sau la piata, nu trebuie sa folositi aceeasi sa ca un sportiv care participa la cursele pentru profesionisti. Rutierii din cursele de ciclism adopta o pozitie mai agresiva si folosesc sei precum Fizik Arione sau Selle Italia SLR, in vreme ce un biciclist de ocazie sta mai vertical, este mai relaxat si greutatea este pe partea din spate. Exista insa si sei care incearca sa acopere ambele “sectoare”.
Compozitia
Dupa ce ati ales forma, trebuie sa treceti la etapa urmatoare: confortul. Acesta este dat si de cantitatea de umplutura pe care o are saua. Biciclistii din generatia noua sunt atrasi de ideea unei insertii cu gel in sa, insa acest lucru nu este tocmai eficient. Din cauza faptului ca putini producatori reusesc o captuseala altfel decat minimala, gelul va ajunge sa fie comprimat si trimis pe marginea seii din cauza greutatii care exercita asupra sa si astfel veti avea parte de probleme care va pot afecta organele genitale. Ca sa nu mai apara astfel de necazuri, unii producatori permit un decupaj in sa. La femei, acesta se face in partea din fata, in vreme ce la barbati este intalnit mai spre centru. ISM Seat, unul dintre producator, a dus ideea decupajului la extrem si a impartit saua in doua in partea sa superioara.
Materialele
Dupa ce ati ales forma si compozitia, trebuie sa va interesati de materialele din care este construita partea grea dintr-o sa. Punctul de plecare sunt sinele. Cele pentru incepatori sunt din otel, insa cei cu pretentii apeleaza la sine din titan sau fibra de carbon. Acestea din urma ofera mai mult confort decat cele din otel. Utilizarea fibrei de carbon a devenit o traditie pentru cei de la Fizik, insa utilizarea sa, chiar daca duce la reducerea greutatii, nu este intotdeauna cea mai buna solutie. Italienii au fabricat o sa 100% din carbon, costa peste 300 de lire sterline, insa aceasta nu s-a bucurat de prea mare succes din cauza faptului ca este acoperita cu un material sintetic. Daca alunecati prea mult pe sa, Prolog vine pe piata cu sistemum CPC, un polimer 3D care ofera nu doar aderenta suplimentara, ci si absorbtie la socuri, precum si un confort sporit in zilele calduroase. Evident, pe piata exista si sei din peile, cele mai bune fiind cele de la Brooks. Acestea au avantajul ca se muleaza pe fizicul biciclistului, oferind astfel un confort personalizat. Pentru ecologisti, exista linia Brooks Cambium, in care pielea a fost inlocuita cu o combinatie de cauciuc vulcanizat si bumbac. (S.A.)