“Pentru că a dus automedicaţia la cote inimaginabile. Medicamentul nu este o marfă, ci este un produs specific pe care îl administrezi dacă ai nevoie şi pentru asta mergi la medic pentru a ţi-l prescrie sau te consulţi cu farmacistul. Pentru că medicamentul este asociat cu reacţii adverse, interacţionează cu alte medicamente”, precizează Clara Popescu, farmacistă, vicepreşedinta Colegiului Farmaciştilor din România.
Noua lege interzice cu desvărşire publicitatea directă sau mascată la medicamentele cu prescripție, iar cea a furnizorilor de medicamente este restricționată semnificativ.
Potrivit Colegiului Farmaciştilor din România, „în ultimii ani, populația a fost supusă unei presiuni permanente în direcția automedicației și promovării agresive a aspectelor comerciale legate de medicament. Avem aici în vedere, în special, importanța prețului în detrimentul informării corecte cu privire la aspecte esențiale legate de medicament și efectele sale”.
ANM: informaţie corectă, conform prospectului medicamentului
Toate formele de materiale publicitare la OTC-uri (medicamente eliberate fără prescripţie medicală) - materiale educaţionale, spot-uri, reclame tv, radio, online, panouri expuse în farmacii, cabinete medicale -, care se adresează publicului larg, sunt evaluate de Agenţia Naţională a Medicamentului (ANM).
Purtătorul de cuvânt al ANM, farmacista Anca Crupariu, spune că reglementările în acest domeniu au fost foarte bine respectate. Publicitatea pentru medicamente este la o graniţă foarte fragilă între reclama propriu-zisă, centrată pe ideea de promovare a unui medicament, şi informaţia corectă, transmisă pacientului. Această informaţie trebuie să fie identică cu informaţia aprobată prin autoritatea de punere pe piaţă. ANM nu a dat drumul pe piaţă la materiale publicitare referitoare la medicamente care se eliberează fără prescripţie medicală, fără a fi extrem de riguros evaluate în aşa fel încât toate informaţiile să fie conforme cu prospectul medicamentului, să nu fie în nici un fel exagerare, să nu se folosească expresii de tipul „cel mai bun, cel mai eficace...” .
În opinia ANM, prin noua lege, se aşteaptă la o clarificare a noţiunii de produs medicamentos pentru că, din punctul de vedere al medicamentului, lucrurile sunt foarte bine reglementate. De asemenea, ANM consideră exagerată publicitatea la suplimente.
Haos este pe piaţa publicităţii la suplimente
Dan Zaharescu, directorul executiv al Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM), spune că „este clar că se supra reglementează un domeniu care era oricum reglementat, respectiv publicitatea la OTC-uri. Pentru că la medicamente cu reţetă oricum era interzisă publicitatea potrivit Legii nr. 95. Dar rămâne complet nereglementat domeniul suplimentelor alimentare. Dacă avem de-a face cu un haos pe piaţă publicităţii acesta este cel creat de suplimentele alimentare. Avem două domenii supra reglementate: medicamentele eliberate cu prescripţie medicală şi medicamentele fără prescripţie. În schimb, în domeniul suplimentelor este un haos”.
Preşedintele ARPIM, Dan Zaharescu, mai face referire la restrângerea libertăţii de exprimare a companiilor farmaceutice. „Într-o oarecare măsură este lezată şi libertatea de business, deoarece avem produse cu care concurăm direct. Or, pe această zonă, în toate ţările UE, este permisă concurenţa. Dar sunt lucruri care se pare că sunt greu de înţeles de unii. Oricum la nivelul celor care au votat acestă lege este o confuzie generalizată, nu fac diferenţa între supliment alimentar, medicament cu prescripţie medicală şi medicament fără prescripţie medicală. România este singura ţară care reglementează în asemenea manieră publicitatea la OTC.uri, pentru că celelalte ţări care mai au oarece restricţii la OTC-uri le restricţionează doar pe cele din sistemul de compensare sau rambursare. Au fost nenumărate discuţii în Camera deputaţilor şi în Senat, în comisiile de specialitate. De altfel, comisiile de specialitate, unde erau oameni în măsură ca să înţeleagă despre ce este vorba şi ce urmează să voteze, au dat avize negative şi, totuşi, în plen s-a aviz pozitiv. Plenul nu a ţinut seama de avizele comisiile de specialitate ceea ce mi se pare aberant”.
Propunerea legislativă interzice publicitata explicită pentru produsele medicamentoase la radio şi televiziune, a publicităţii pentru farmacii care induce ideea că farmacia respectivă reprezintă model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum şi publicitatea la farmacii care reprezintă publicitate mascată la medicamente.