Părintele geneticii, Gregor Mendel, a fost dezgropat pentru a i se studia ADN-ul

10 Ian 2023 | scris de Cristi Semeghin

Gregor Mendel, „părintele geneticii”, a împlinit 200 de ani de naștere în 2022. Ca un tribut potrivit carierei lui strălucitoare, cercetătorii au decis cu îndrăzneală să-i dezgroape corpul și să-i studieze ADN-ul. Înțelegerea geneticii a progresat vertiginos de când Mendel și-a efectuat experimentele de reper în secolul al XIX-lea. Mendel a fost un călugăr augustinian născut în Imperiul Austriac care a reușit să elaboreze unele dintre regulile eredității printr-o serie minuțioasă de experimente pe plante de mazăre între 1856 și 1863, conform iflscience.com.

Fermierii știau de mii de ani cum puteau fi crescute animalele pentru a transmite trăsături dezirabile, dar munca lui Mendel a fost prima care a stabilit legile moștenirii biologice, ceva care acum este cunoscut sub numele de moștenire mendeliană. Cu toate acestea, la câteva decenii de la moartea sa, mecanismul molecular din spatele moștenirii – ADN – va ajunge să fie înțeles.

La împlinirea a 200 de ani, anul trecut, cercetătorii de la Universitatea Masaryk din Cehia, Abația Augustiniană și alte organizații au considerat că ar fi potrivit să-și exploreze corpul folosind chiar ideile pe care le-a pus în mișcare.

„Mendel a fost o personalitate renascentist multidisciplinară absolut excepțională, cu idei înaintea timpului său. De aceea, ne-am dat acordul pentru exhumare și cercetare științifică, pentru ca moștenirea lui să rămână vie și cunoscută publicului. Cehia, omenirea, dar mai ales Mendel însuși, merită clar. Mai ales că nu a primit recunoaștere științifică în timpul vieții”, a declarat Paul Graham, Asistent General al Consiliului General al Curiei, în decembrie 2021.

Până în februarie 2022, cadavrul a fost găsit și recuperat dintr-un mormânt augustinian din cimitirul central din Brno din Cehia. Pe lângă faptul că scheletul avea o înălțime de 1,68 metri (5 picioare 6 inci), cercetătorii au raportat că cele mai important detaliu a fost dimensiunea craniul ce deținea un „creier extraordinar de mare”.

„Am fost plăcut surprinși pentru că eram puțin îngrijorați că nu îl vom găsi pe Mendel. Dar i-am descoperit întreg scheletul într-un sicriu; avea chiar haine și pantofi pe el”, a spus Eva Drozdová de la Laboratorul de Antropologie Biologică și Moleculară de la Universitatea Masaryk.

După ce a lăsat rămășițele să se usuce într-o cameră specializată, echipa a început apoi să obțină ADN din dinții și oasele sale. Comparând probele cu ADN-ul recoltat din obiectele personale ale defunctului călugăr depozitate la Muzeul Mendel, ei au putut confirma că acest corp era într-adevăr Mendel.

Un articol recent de la NPR raportează că și mai multe constatări din studiul genetic au fost dezvăluite. O scufundare profundă în genomul lui Mendel a arătat că acesta avea variante genetice legate de diabet, probleme cardiace și boli de rinichi. De asemenea, poseda o genă care a fost asociată cu epilepsie și probleme neurologice. Poate, speculează cercetătorii, acest lucru ar putea explica unele dintre simptomele psihologice și neurologice de care a suferit în timpul vieții. În ceea ce privește problema etică a exhumării corpului lui Mendel fără consimțământul său explicit, cercetătorii spun că nu au nicio îndoială că el nu ar avea nimic împotriva folosirii corpului său pentru cercetări științifice.

Alte stiri din Sanatate