Deficiența de vitamina D are consecințe dintre cele mai nebănuite, indiferent de vârstă. Un nou studiu arată că nivelul scăzut de vitamina D la mijlocul copilăriei ar putea genera comportamente agresive, anxietate și depresie în timpul adolescenței.
Sttudiul a fost realizat de Universitatea din Michigan, asupra copiilor de vârstă școlară din Bogota, Colombia, relatează sciencedaily.com.
Copiii cu niveluri deficitare de vitamina D în sânge au fost aproape de două ori mai predispuși să dezvolte probleme comportamentale, agresive, în comparație cu copiii ce au avut niveluri mai ridicate ale vitaminei.
De asemenea, nivelurile scăzute ale proteinei ce transportă vitamina D în sânge au fost legate de mai multe comportamente agresive și simptome de anxietate sau depresie.
Asocierile au fost independente de caracteristicile copiilor, părinților și gospodăriilor.
“Copiii ce au o deficiență a vitaminei D în timpul școlii generale par să aibă scoruri mai ridicate la testele ce măsoară probleme comportamentale când ajung la adolescență”, a spus Eduardo Villamor, profesor de epidemiologie la Uiniversity of Michigan, School of Public Health și autorul studiului, citat de sciencedaily.com.
Conform lui Villamor, deficiența vitaminei D a fost asociată și cu alte probleme de sănătate mintală la maturitate, inclusiv depresia și schizofrenia, iar unele studii s-au concentrat pe efectul vitaminei D în timpul sarcinii și copilăriei.
Oricum, până acum, puține studii s-au extins până la adolescență, stadiul în care ar putea să apară primele probleme comportamentale și să genereze afecțiuni serioase.
În 2006, echipa lui Villamor a recrutat 3.202 copii cu vârsta între 5 și 12 ani, printr-o selecție aleatorie de la școlile primare publice.
Cercetătorii au obținut informații legate de obiceiurile zilnice ale copiilor, nivelul de educație al mamei, greutatea și înălțimea, cât și alimentația dintr-o gospodărie și statutul socioeconomic. De asemenea, cercetătorii au luat mostre de sânge.
După aproximativ șase ani, când copiii aveau vârste cuprinse între 11 și 18 ani, cercetătorii au efectuat interviuri într-un grup aleatoriu ce a cuprins o treime din participanți și au evaluat comportamentul copiilor prin chestionare adresate acestora și părinților lor. Analizele asupra vitaminei D au inclus 273 din participanți.
În concluziile cercetării, autorii mai afirmă că rezultatele indică nevoia unor studii suplimentare care să analizeze rezultatele neurocomportamentale ale altor populații, unde deficiența vitaminei D ar putea fi o problemă de sănătate publică.