Bacteriile din intestin pot avertiza cu aproape șase luni înainte riscul de infarct miocardic

13 Ian 2017 | scris de Magda Marincovici

O substanță produsă de bacteriile din intestin, măsurată printr-un test de sânge, ar putea prevedea cu aproape șase luni înainte posibile accidente cardiace, potrivit unui studiu americano-elvețian.

Oxidul de trimetilamină (TMAO), o substanță rezultată din transformarea unor alimente de bacteriile intestinului (microbiot) ar putea fi un indidcator pentru posibile accidente cardiace. Este tema unui amplu articol publicat în Science et Avenir.

Concentrația acestei substanțe în sânge, măsurată în cazul unor pacienții care au avut o alertă de risc cardiac, ar putea fi un mijloc de predicție a unor posibile evenimente grave, inclusiv decesul, ce ar putea surveni în următoarele luni.

Acesta este rezultatul la care au ajuns cercetătorii de la Universitatea din Cleveland (SUA), coordonați de Stanley Hazen, și de la unele spitale din Elveția, printre care Spitalul Universitar din Zurich. Studiul a fost publicat în European Heart Journal.

Un test suplimentar

Cercetătorii propun un nou test care se adaugă celor existente și folosite în cazul unei suspiciuni de sindrom coronarian acut (obstrucția arterelor coronariene) sau de infarct miocardic: examenul clinic, electrocardiograma, dozajul biologic (troponina). Aceste examene, folosite în cazuri de urgență, pot confirma sau nu diagnosticul și administrarea unui tratament atunci când pacientul prezintă simptome îngrijorătoare: dureri la nivelul pieptului, gâtului, umerilor, spatelui, respirație dificilă, vărsături, pierderea cunoștinței...

În acese cazuri, autorii acestui studiu propun, în plus, dozajul TMAO.

TMAO este produs de bacteriile intestinale, atunci când ingerăm alimente bogate în lecitină și fosfolipide cum este carnea roșie, ouăle sau lactatele. Studiile anterioare au arătat că TMAO este implicat în apariția aterosclerozei, depozite de plăci lipidice în artere. În 2013, echipa lui Stanley Hazen a demonstrat, într-un studiu publicat în New England Journal of Medecine (4.007 persoane monitorizate din punct de vedere cardiologic circa trei ani), că prezența TMAO în plasmă și urină este un element predictiv pentru accidentele cardiovasculare.

Aceeași echipă de cercetători din Cleveland și din spitale din Elveția au analizat două cohorte de pacienți (2.213), americani și elvețieni, veniți de urgență la medic cu dureri toracice. Aceștia au beneficiat, pe lângă testele clasice, de măsurarea TMAO din plasmă. Cercetătorii au ajuns la concluzia că, pacienții cu nivelul TMAO plasmatic ridicat erau în pericol de a fi victime ale unui accident cardiac major în următoarele 1-6 luni de la efectuarea testului. Nivelul TMAO era ridicat și la unii pacienți decedați în următorii șapte ani de la momentul efectuării testului. Studiul demonstrează, în premieră, că nivelul TMAO este asociat unui risc pe termen mediu de accidente cardiace majoare, inclusiv de deces pe termen lung, în cazul pacienților afectați de sindromul coronarian acut, explică Thomas Fuscher, de la Universitatea din Zurich, co-autor al studiului.

Autorii studiului susțin că dozajul TMAO al microbiotului ar putea deveni un instrument suplimentar pentru predicția accidentor cardiace.

Alte stiri din Sanatate