Este una dintre cele mai simple încălţări de pe planetă: o bucată de cauciuc, cât conturul piciorului, şi o curelușă mică între degete, care ține talpa de bucata de cauciuc.
Marca braziliană Havaianas a dus însă şlapii pe noi culmi. Compania producătoare a fost vândută la începutul acestei săptămâni pentru 1 miliard de dolari (850 milioane de dolari). Vânzând în jur de 200 de milioane de perechi anual, compania a produs un adevărat fenomen intern și internațional, relatează BBC.
În întreaga țară există magazine întregi dedicate şlapilor. Rânduri și rânduri, în toate culorile și stilurile. Papucii de cauciuc colorați au devenit sinonimi cu Brazilia. Mulți au drapelul brazilian stilizat, prins pe una dintre cureluşe.
"Havaianas întruchipează modul distractiv, vibrant și spontan al vieții braziliane", se afirmă pe contul Twitter al companiei. Iar această identitate puternică a ajutat compania să şi-o păstreze împotriva versiunilor ieftine ale unui design foarte ușor de replicat.
În străinătate, şlapii se vând de multe ori la prețuri foarte umflate. O pereche cu cristale Swarovski se vinde în prezent pentru aproape 100 de dolari pe Saks Fifth Avenue din New York. Şlapii sunt vânduţi în întreaga lume, de la Marea Britanie la Australia.
Succesul este un semn sigur că statutul de încălţăminte, pur funcţional, au fost şlapii însuşi, încă de la inceputurile sale din1960, aceştia fiind destinaţi clasei muncitoare.
În acel moment, au fost fabricaţi doar în culorile alb-albastru, purtaţi de muncitori din toată țara și vânduți de comis-voiajori. Compania susține că prima variantă a fost produsă accidental în 1969, când un lot a ieșit de culoarea verde și au dat lovitura.
Și acesta este, conform experților locali, secretul succesului lor: au luat un design simplu și au început să experimenteze.
Încălțăminte pentru bogați și săraci
Acest lucru a început, într-adevăr, în anii 1990. "Compania a creat diferite prototipuri, a acceptat parteneriate de branding. Cu câteva modificări, un produs care costa 10 reali [3 dolari] putea fi vândut de zece ori mai scump", spune Daniel Gallas, corespondentul economic al BBC în America de Sud. .
"Brazilienii de rând puteau să cumpere în continuare modele vechi, în timp ce brazilienii bogați îşi puteau permite noile modele, fantezii. A fost un moment de cotitură pentru companie - care a dat o lovitură internaţională, iar veniturile i s-au înmulțit".
Eduardo Alves, scriitor despre stilul de viață de lux, din Rio De Janiero, îl numește una dintre "cele mai remarcabile upgrade-uri din istoria modei". Şi asta pentru că au ajuns în vogă dintr-odată.
"Când eram copil, era invers", mi-a spus odată un prieten, care a crescut la sfârșitul anilor '80 în Brazilia. "Am înţepenit când mama mea ne-a luat şlapi la toţi să-i purtăm la școală. S-au simțit atât de necool", povesteşte Alves.
Pe atunci, şlapii erau atât de obișnuiţi încât au fost puşi pe o listă de produse de bază de guvernul brazilian, alături de diverse produse alimentare de uz casnic, în încercarea de a controla inflația.
Partea întunecată a papucilor uşori
Dar, spune Eduardo Alves, există și o parte mai întunecată a acestei poveşti de succes. Alpargatas - compania care produce papucii - a fost deținută de grupul J & F, care administrează averea miliardarilor Batista și care au fost recent în centrul celui mai mare scandal de corupție din țară.
În mai, presa a relatat că Joesley Batista, președintele grupului de afaceri cu carne, a înregistrat în secret discuții cu președintele Michel Temer. Cei doi ar fi discutat despre mită.
Grupul J & F a fost sancţionat atunci cu o amendă record, de peste 3 miliarde de dolari, iar prin vânzarea companiei va fi plătită o parte din aceste datorii.
Le pasă brazilienilor? Mulți au boicotat alte produse din grupul J & F, dar nu toţi au făcut conexiunea cu Havaianas. Și acum celebrii şlapi se plimbă sub umbrela noilor proprietari: trei grupuri bancare din Brazilia.