Când Camelia Skikos era adolescentă, a experimentat invidia pentru blugi pentru care a ajuns să fie cunoscută elevilor de pretutindeni. Dar provocarea ei de a deține perechea potrivită a fost complicată; în România comunistă, blugii pur și simplu nu erau disponibili decât dacă cunoști pe cineva care cunoștea pe cineva. Un prieten a reușit să cumpere o pereche de pe piața neagră, așa că Skikos - ca și majoritatea celorlalte fete din cartier - au împărțit o singură pereche. Ea nu și-ar fi putut imagina că doar 15 ani mai târziu, va proiecta Levi's personalizat pentru celebrități la sediul companiei din San Francisco, conform sfgate.com.
„În România părea un vis să ai o pereche”, își amintește ea. „Dar să proiectezi pentru ei? Era imposibil.”
Este un contrast puternic și o temă care se reflectă în munca ei pentru eticheta ei de modă omonimă, fie că este vorba între materiale (mătase și neopren), culori (portocaliu și albastru) sau croială (ascuțită și moale). De când a părăsit Levi's pentru a-și lansa eticheta independentă în 2009, Skikos a devenit cunoscută pentru formele arhitecturale și pentru stilul reținut cu accente din uniformele tinereții ei.
„Colecțiile mele exprimă întotdeauna puțin din tensiunea dintre ceva care este mai restrâns și mai controlat și ceva mai puțin inhibat și mai liber”, spune designerul. Linia ei este purtată la Eva New York și la San Francisco's Wonderland și 440 Brannan.
Skikos a crescut în Iași, mama ei fiind programatoare de software, tatăl electrician și având un frate mai mic. România era sub stăpânire comunistă din 1948. Nu existau blugi, companii private și creatori de modă. În ciuda limitărilor legate de ceea ce avea voie să facă, să zicem, să citească, să privească și să poarte, Skikos își amintește de o copilărie fericită - deși a fost adesea trimisă acasă de la școală pentru că și-a „personalizat” uniforma cu un albastru strălucitor.
Când regimul a fost răsturnat în 1989, spune ea, a fost ca o „explozie de creativitate”. „Odată ce Cortina de Fier a fost oprită”, spune ea, „totul a început de la zero – a fost foarte puternic”. Fiind mereu creativă și pasionată de desen, ea a studiat arhitectura, sculptura și designul grafic care sunt recunoscute în munca ei astăzi. A început să studieze designul vestimentar când i s-a oferit și a absolvit Universitatea de Artă din Iași cu o diplomă în design vestimentar în 1999. După absolvire, a proiectat denim italian pentru compania de producție românească Bocca, dar în curând s-a mutat la Londra și a învățat aspectele tehnice ale industriei modei. lucrând pentru câteva companii de modă. Și apoi, destul de întâmplător, a descoperit că câștigase o carte verde pe viață; necunoscut ei, o prietenă o înscrisese la o loterie a vizelor. Ea a decis să se mute la San Francisco în 2003.
„Am auzit că sediul Levi’s este aici și m-am simțit foarte norocos că sunt în același oraș”, spune ea. Le-a arătat schițele ei și a fost angajată ca designer șef în departamentul de personalizare. În curând, ea a făcut blugi personalizați pentru oameni care veneau din toată lumea pentru a avea Levi's originale. Membrii trupei Blondie îi primeau de fiecare dată când veneau în oraș pentru un concert. „Am devenit prieteni după un timp”, spune Skikos. „A fost destul de interesant să-i cunosc pe toți acești oameni”. „Mi-aș putea da seama că a fost instruită în modul corect”, spune Simon Ungless, directorul Școlii de Moda de la Universitatea de Artă din San Francisco, unde a predat din 2004. „Stilul ei era bazat pe design și nu a fost condus de o companie contemporană de piață de masă.”
Când lucrează pentru a-și dezvolta propriul look - o abatere destul de mare de denim de designer - Skikos spune că a fost intuitiv. „Vine pur și simplu din instinct”, spune ea despre îmbrăcămintea și rochiile sale structurale. „Se întâmplă fără să-ți dai seama”. „Ea are un mare simț al propriului stil personal”, spune Unngless. „O linie frumoasă și un sentiment de culoare și grafică.” De-a lungul timpului, a învățat să-și perfecționeze potrivirea pentru a crea piese care să-și mențină semnătura conceptuală, dar care sunt mai practice, ceea ce poate însemna diferența între aplomb critic și purtabilitatea care aduce profit.
În 2011 a câștigat premiul „San Francisco Fashion Award” pentru cel mai bun designer vestimentar pentru femei. În prezent, își dezvoltă propriul brand ca spațiu creativ de explorare a noilor granițe estetice și continuă să colaboreze cu diferite companii de modă și tehnologie. Din 2014, Camelia Skikos este consultant la Google pentru probleme de design vestimentar inteligent.
Expoziția de artă şi modă a Cameliei Skikos, intitulată „IMAGO”, pune în evidență un vocabular stilistic foarte personal, alimentat de fascinația față de modul în care vestimentația are un impact asupra vieții noastre de zi cu zi și ilustrat prin 20 de creații vestimentare selectate dintre cele mai recente colecții ale creatoarei româno-americane: „Language of Goddess” (2020), inspirată din cultura antică Cucuteni, „Permission to Bloom” (2021/2022), inspirată de picturile poetice şi simbolice ale celebrei artiste Georgia O’Keeffe, şi „Imago” (2023), care face referire la universul biologic al insectelor.
În premieră, creațiile vestimentare prezentate în cadrul expoziției vor fi însoțite de schițele și ilustrațiile realizate de Camelia Skikos, care dezvăluie un proces de elaborare complex, ca o descindere în intimitatea laboratorului de creație al unui artist foarte sofisticat.