Vârsta înaintată și pandemia au detalii insignifiante pentru a o descuraja pe Yayoi Kusama din Japonia. La 93 de ani, cea mai bine vândută artistă în viață din lume pictează în continuare zilnic la spitalul de psihiatrie în care s-a internat voluntar și în care locuiește din anii 1970, anunță CNN.
Unele dintre cele mai recente creații ale sale apar alături de desenele timpurii într-o nouă expoziție la muzeul M+ din Hong Kong. Reunind peste 200 de lucrări, „Yayoi Kusama: 1945 to now” se întinde pe șapte decenii, fiind cea mai mare retrospectivă a artei sale din Asia, în afara țării sale natale.
Cel mai bine cunoscută pentru sculpturile ei de dovleac și picturile cu buline, care pot câștiga milioane de dolari la licitație, succesul Kusama a crescut vertiginos în ultimul deceniu. Cele mai fotogenice părți ale operei ei – inclusiv instalațiile ei captivante „Infinity Mirror Room”, biletele pentru care se epuizează la muzeele din întreaga lume – au atins un punct atractiv în era rețelelor sociale.
Inutil să spunem că noua ei expoziție din Hong Kong este plină de momente prietenoase pentru Instagram. Dar directorul adjunct al muzeului, Doryun Chong, care a fost co-curatoriat al spectacolului, spune că speră că vizitatorii profită de ocazie pentru a se scufunda mai adânc.
„Kusama este mult mai mult decât sculpturi de dovleac și modele cu buline”, a explicat el. „Este o gânditoare la filozofie profundă – o figură inovatoare care a dezvăluit într-adevăr atât de multe despre ea însăși, despre vulnerabilitatea ei (și) luptele ei ca sursă de inspirație pentru arta ei.”
Aranjat cronologic și tematic, spectacolul explorează concepte pe care Kusama le-a revizuit pe mai multe medii de-a lungul carierei sale. Noțiunea de infinit, de exemplu, apare sub forma unor motive repetitive inspirate de halucinațiile vii trăite în copilărie, când ea ar vedea totul în jurul ei consumat de tipare aparent nesfârșite.
Vizitatorilor li se oferă o idee despre modul în care au evoluat aceste forme, începând dintr-o cameră plină cu picturile ei „Infinity Net” – inclusiv o lucrare revoluționară pe care a creat-o după ce a văzut Oceanul Pacific pentru prima dată de la fereastra unui avion când s-a mutat în SUA din Japonia în 1957.
Aceste plase apar din nou în „Self-Obliteration”, o instalație creată între 1966 și 1974, o perioadă după ce Kusama s-a stabilit în lumea artei dominată de bărbați din New York, în ciuda discriminării cu care s-a confruntat ca femeie și, de asemenea, una japoneză.
Mai târziu, motivul reapare la un efect îndrăzneț, vibrant, umplând corpurile unor forme asemănătoare amibei în lucrări selectate din „Sufletul meu etern”, o serie de sute de picturi acrilice pe care ea a început în 2009 și a finalizat anul trecut. „Astăzi suntem foarte obișnuiți să (oamenii) să vorbească despre provocările lor de sănătate mintală, dar acum 60 până la 70 de ani a început să facă asta”, a spus Chong. „Se desfășoară cu adevărat de-a lungul vieții și carierei ei, dar nu rămâne niciodată într-un loc întunecat. Ea demonstrează întotdeauna că, vorbind despre moarte și chiar despre gândurile și despre bolile ei suicidare, își reafirmă și regenerează dorința de a trăi.”
În altă parte, expoziția prezintă piese mai puțin cunoscute din repertoriul artistei, aruncând o lumină asupra a ceea ce a creat ea la jumătatea carierei, când s-a întors în Japonia deprimată și deziluzionată. Printre acestea se numără o sculptură din țesătură umplută alb-negru din 1976 numită „Moartea unui nerv”.
„Este o piesă neobișnuită pentru Kusama, deoarece majoritatea oamenilor o asociază cu dovlecii, sau cu camerele oglinzilor, sau cu mai multe forme Pop, dar aceasta este o sculptură foarte moale la care a lucrat mereu, încă de la început”, a explicat Mika Yoshitake, un curator independent care a lucrat la spectacolul M+ cu Chong, precum și la expozițiile anterioare Kusama la Muzeul Hirshhorn din Washington, D.C. și la Grădina Botanică din New York.
„Cred că este incredibil să-și poată susține puterea prin artă”, a adăugat Yoshitake, care a văzut-o ultima dată pe Kusama în 2018, înainte de pandemie. „Este hotărâtă să-și spună povestea”.
Mic, prin comparație, este un grup de 11 picturi pe care artistul le-a început în 2021 și le-a finalizat în această vară, numite „Every Day I Pray for Love”.
„Ea a spus întotdeauna „dragoste pentru totdeauna”, a spus Yoshitake. Ea vrea ca oamenii să fie în pace, să aibă această căldură și să aibă grijă unii de alții. Există atât de multe ceartă și război, terorism, o mulțime de lucruri pe care le vede în lume, mai ales prin această pandemie”.
Într-un scurt interviu prin e-mail cu CNN, Kusama și-a explicat dedicarea pentru arta ei.
— Pictez în fiecare zi, a spus ea. „Voi continua să creez o lume uimită de viață, îmbrățișând toate mesajele de iubire, pace și univers.”
Încă din adolescență, Kusama a citit poezii și literatură chineză „cu profund respect”, a spus ea. Ca atare, a adăugat ea, este „fericită” că are lucrarea ei expusă în Hong Kong.