Întrebarea pe care ne e teamă să ne-o punem: cât rezistă Internetul, în condiţiile presiunii actuale?

18 Mar 2020 | scris de Marina Constantinoiu
Întrebarea pe care ne e teamă să ne-o punem: cât rezistă Internetul, în condiţiile presiunii actuale?

Sub spectrul câtorva săptămâni, dacă nu chiar al câtorva luni de muncă de acasă, întrebarea care se pune este în ce măsură rețelele mobile și fixe de internet, dar și infrastructura de comunicații, vor rezista.

Jurnaliștii de la Politico.eu au realizat o investigație cu privire la modul în care epidemia de coronavirus și izolarea în casă a unui mare număr de oameni, afectează funcționarea internetului.

Serviciile digitale, inclusiv aplicațiile școlare utilizate pentru cursuri destinate elevilor închiși în case, teleconferințele pentru muncă, jocurile și filmele online solicită mai intens decât în mod normal, rețelele.

Telemunca

În timp ce din ce în ce mai multe guverne cer oamenilor să lucreze de la domiciliu pentru a limita propagarea virusului, încep să apară semne de întrebare în legătură cu modul în care Internetul - reţelele mobile ale oamenilor până la reţelele de fibre optice de mare debit - va putea face faţă unui număr din ce în ce mai mare de persoane care se conectează de la domiciliu.

Până în prezent, răspunsul este în general OK, în ciuda unei creşteri cu peste 50% a traficului de Internet mondial, potrivit cifrelor oferite de Akamai, o companie care urmăreşte activitatea Internetului.

”Va trebui să urmărim evoluția modelelor de trafic pentru a asigura o experiență rezonabilă pentru toată lumea”, a declarat Matthew Howett, fondatorul Assembly, o firmă de consultanță în domeniul reglementării telecomunicațiilor din Londra, citat de Politico.eu. „Unele persoane întâmpină probleme cu serviciile online. Dar aceasta este o problemă cu aceste servicii și nu cu rețeaua”, dă el asigurări.

În Franța, Orange a oferit o lună gratuită pentru serviciile de televiziune cu plată (în special pentru cele destinate copiilor) și pachete de date suplimentare pentru clienții de telefonie mobilă.

Poticneli

Pe de altă parte, în Spania, unde compania are milioane de utilizatori, a făcut echipă cu Telefonica și cu alți operatori locali pentru a-i convinge pe oameni să nu utilizeze traficul de date pentru activități care nu sunt absolut necesare. Mai mult, le-a cerut să utilizeze, acolo unde este posibil, telefoanele tradiționale, nu pe cele mobile.

Alții, precum Proximus din Belgia, au oferit date gratuite clienților lor de telefonie mobilă, în timp ce Vodafone, ale cărui operațiuni se întind în toată Europa, le-a permis utilizatorilor să acceseze gratuit informațiile medicale pe dispozitivele lor, mai scriu jurnaliștii de la Politico.

Comcast, furnizorul american de bandă largă, și-a deschis rețelele Wi-Fi și pentru cei care nu sunt abonați,  în timp ce AT&T a spus că nu va lua bani de la clienții care nu pot plăti facturile lor din cauza pandemiei.

De asemenea, Comisia Federală a Comunicațiilor din SUA a convins mai mult de 100 de furnizori locali de bandă largă și de telefonie mobilă să se angajeze că vor menține americanii conectați la internet, până cel puțin la sfârșitul lunii mai.

Utilizare raţională

„O utilizare rațională și responsabilă a rețelelor ne va permite tuturor, furnizorilor de servicii, companiilor și persoanelor fizice, să ne asigurăm că vom avea o comunicare de calitate în mod durabil”, au transmis aceste companii, într-un comunicat comun.

Reprezentanții unor companii care coordonează traficul global de internet au spus că așteaptă ca cererea să crească doar pe măsură ce munca la domiciliu devine normă și nu excepție.

La Amsterdam Internet Exchange – AIE din Amsterdam, traficul a crescut cu până la 12%, dar reprezenanții bursei au dat asigurări că vor fi capabili să gestioneze situația chiar dacă traficul s-ar dubla din cauza impactului generat de coronavirus.

La Frankfurt, angajații DE-CIX au raportat un flux de date record de 9 terabiți pe secundă, care a fost pus pe seama răspândirii noului coronavirus, dar și unei situații de răcire a vremii. Cea mai mare parte a acestei creșteri a fost legată de transmisia video: atât pentru a viziona videoclipuri pe servicii precum Netflix, cât și pentru a efectua apeluri video pe servicii de mesagerie precum Skype sau WhatsApp.

Un reprezentant al companiei a dat asigurări că și în condițiile în care toți angajații companiilor din Europa ar lucra de acasă și în același timp ar fi transmis Campionatul European de Fotbal, DE-CIX poate furniza suficientă bandă pentru conexiuni fără probleme.

Încetinirea vitezelor

Probleme ceva mai mari sunt însă în Belgia, Spania și Italia, unde specialiștii citați de Politico văd o încetinire a vitezelor și o creștere a preferințelor utilizatorilor pentru filme și transmisii live.

Europa, Statele Unite şi majoritatea statelor dezvoltate dispun de o infrastructură de Internet concepută pentru a rezista la pusee de activitate, potrivit analiştilor din sector, mai puţin O2, furnizorul britanic, care suferă de perturbări majore care, potrivit companiei, nu au legătură cu criza provocată de noul coronavirus.

Infrastructura, la test

În săptămânile şi lunile care vor urma, în care oamenii vor lucra de la domiciliu, infrastructura telecomunicaţiilor şi reţelele mobile vor fi testate. Serviciile digitale, inclusiv aplicaţiile de învăţare la domiciliu care vor fi utilizate pentru a ţine copiii la curent în timpul izolării impuse în diversele ţări, vor fi puse la grea încercare.

Potrivit unui studiu realizat anul trecut, care a luat în calcul 35 de oraşe recunoscute pentru calitatea internetului şi popularitatea gaming-ului (conferinţe, competiţii, companii producătoare etc.), Bucureşti a ocupat primul loc nu doar datorită calităţii conexiunii la internet, cu o latenţă medie de 8 ms şi viteze medii de download / upload de 172 / 126 Mbps, ci şi a interesului local pentru gaming.

Bucureşti este şi singurul oraş non-asiatic din top 5, unde se mai regăsesc două oraşe din China, Singapore şi Seongnam-si din Coreea de Sud, aminteşte G4media.ro.

Al doilea oraş non-asiatic din acest top este Budapesta, care ocupă locul 7. Malmo, Suedia, ocupă locul 8, Moscova se regăseşte pe locul 11, iar primul oraş din Statele Unite, Seattle, vine abia pe locul 15. Așadar, puține probleme deocamdată pentru români, din acest punct de vedere.

Ce spune ANCOM

Traficul în reţelele de comunicaţii ar putea creşte cu până la 50% în această perioadă faţă de situaţiile normale, în contextul implementării tot mai intense a muncii la distanţă şi al mutării cursurilor şcolare şi universitare în mediul online, susţin reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Reprezentanţii autorităţii precizează că au transmis, în urmă cu o săptămână, celor mai importanţi operatori de telefonie şi internet o înştiinţare pentru a se pregăti să ia măsurile necesare şi posibile pentru a evita şi a soluţiona posibilele situaţii de congestie sau întrerupere a traficului de voce şi/sau de date.

"Analiza ANCOM a datelor transmise de operatori arată că ne putem aştepta la creşteri de trafic estimate de unii furnizori la peste 50% faţă de situaţiile normale, reprezentând deci o provocare şi pentru furnizarea de comunicaţii electronice", se menţionează în comunicat.

Astfel, pentru a asigura continuitatea furnizării serviciilor în cazul creşterii traficului de date, furnizorii au monitorizat încărcarea şi nivelul de trafic din reţelele proprii, precum şi alţi parametri de calitate ai reţelei.

Potrivit ANCOM, furnizorii au efectuat un management al riscului şi au identificat o serie de ameninţări şi riscuri posibile, care se referă cel puţin la securitatea serviciilor şi a reţelelor, a aprovizionării cu echipamente comerciale necesare serviciilor de comunicaţii electronice şi au iniţiat acţiuni de evitare sau diminuare a acestor riscuri.

"Creşterea traficului vine în contextul implementării tot mai intense a muncii la distanţă, a mutării cursurilor şcolare şi universitare în mediul online şi a unei estimări a creşterii semnificative a componentei de entertainment online. În aceste condiţii, este de aşteptat ca serviciile de comunicaţii electronice cele mai utilizate în aceste cazuri - respectiv serviciile de voce mobilă şi serviciile de acces la internet fix şi mobil - să cunoască o creştere semnificativă a traficului, iar traficul care în mod obişnuit se derula în interiorul unei reţele private (instituţie, agent economic) să se deruleze peste reţeaua publică", se mai precizează în comunicat.

Astfel, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia de a lua toate măsurile de securitate adecvate pentru a administra riscurile la adresa securităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, astfel încât să asigure un nivel de securitate corespunzător riscului identificat şi să prevină sau să minimizeze impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor şi reţelelor interconectate, conform unei reglementări ANCOM.

"Până în acest moment, ANCOM nu a primit reclamaţii cu privire la deteriorarea calităţii serviciului de internet. Utilizatorii au la îndemână aplicaţia Netograf prin intermediul căreia pot măsura oricând parametrii tehnici şi de calitate ai serviciului de acces la internet. Această platformă este un instrument oficial creat de ANCOM şi utilizarea sa va oferi Autorităţii informaţii în timp real despre cum funcţionează serviciile de internet. Mai mult, utilizarea este gratuită, măsurătorile efectuate neconsumând din resursele incluse in abonamente", se menţionează în comunicat.

Potrivit ANCOM, România beneficiază de reţele foarte bune în condiţiile în care 71% (3,7 milioane) din conexiunile de internet fix permit deja viteze foarte mari, de peste 100Mbps, conform ultimului raport de date statistice realizat de ANCOM. De asemenea, la jumătatea anului trecut, 84% din numărul total al conexiunilor la internet mobil în România erau conexiuni de mare viteză (3G - 29% şi 4G - 55%).

Netflix și alte platforme

Comisarul european pentru piaţa internă Thierry Breton a făcut apel miercuri la operatori şi la utilizatori la "o acţiune comună" pentru a reduce presiunea asupra internetului cu scopul de a facilita munca de la distanţă şi educaţia online, relatează AFP.

Obligaţiile de izolare şi de telemuncă au sporit cererea pentru capacitatea de internet, a subliniat el într-un comunicat publicat după o discuţie cu Reed Hastings, directorul general al Netflix.

"Platforme de streaming, operatori de telecomunicaţii şi utilizatori - avem cu toţii o responsabilitate comună de a lua măsuri pentru a asigura buna funcţionare a internetului în timpul luptei împotriva răspândirii virusului", a afirmat el.

Thierry Breton le cere platformelor de streaming "să coopereze cu furnizorii de telecomunicaţii pentru a adopta debitul difuzării de video în streaming propunând temporar mai degrabă rezoluţia standard decât rezoluţia înaltă, ţinând cont de orele de lucru cele mai critice".

Alte stiri din It

Ultima oră