Când te întâlneşti cu Octavian Bellu, cel mai mare antrenor de gimnastică din lume, pentru un interviu, eşti un privilegiat. Viaţa lui, care se confundă cu gimnastica, este fabuloasă. A intrat ca antrenor în sala de gimnastică de la Deva ca într-un templu, la 1 aprilie 1981, ce păcăleală istorică, cu gândul că o să stea câteva luni şi a "ieşit" după 24 (douăzeci şi patru) de ani. Avea 30 de ani când a început ca un antrenor anonim şi împlinise 54 de ani când devenise cel mai mare antrenor al lumii şi pleca de la echipa naţională. Citiţi această poveste incredibilă, povestea unei vieţi dedicate gimnasticii şi României, povestea lui Octavian Bellu, începând de astăzi în Jurnalul Naţional.
Tânărul timid, cu plete şi mustăţi, le-a speriat "din prima" pe olimpicele lui Bela Karoly, care crezuseră că "au scăpat de dracu şi aveau să dea de ta-su‘‘.
- Marius Tucă : Cum a început povestea?
- Povestea lui Octavian Bellu.
- Care era sportul?
- Se poate performa în lipsa unor calităţi fizice deosebite?
- Câţi ani avea Octavian Bellu când s-a apucat de gimnastică?
- E o ţară interesantă, acum îmi dau seama, să ai un prim-ministru manechin şi şeful Agenţiei Naţionale de Sport, un gimnast. E chiar o ţară interesantă!
- Am putea spune că dintr-un gimnast ratat, cu ghilimelele de rigoare, s-a născut un mare antrenor până la urmă.
- În ce an se întâmpla asta?
- Ştefan Furtună… acolo
- Am o întrebare legată şi de cantonament, dar mai încolo.
- În ce an era asta?
rigorile acestei activităţi, pe care am apreciat-o, pentru că nu sunt un tip milităros dar întotdeauna mi-a plăcut disciplina, am jucat volei la Medgidia, pentru că nu-mi găsisem vocaţia în gimnastică, am făcut volei, baschet, sărituri în apă, am jucat şi la Armata Ploieşti.
- Şi după armată?
- Ce era în mintea lui Octavian Bellu în anii aceia, când făcea naveta şi-ajunsese profesor într-un liceu din Valea Călugărească?
- Asta-i tare! Deci aţi jucat în filmele lui Sergiu Nicolaescu?
- Deci atunci s-a născut, practic, antrenorul Octavian Bellu …
- Eraţi la Valea Călugărească.
- Şi când aţi simţit că puteţi să faceţi asta?
- Foarte uşor …
- Şi pe Nadia cum o vedeaţi?
- O să mai vorbim despre Nadia pe parcursul interviului, pentru că este un subiect foarte important. Şi Bela Karoly era un fel de zeu pentru dumneavoastră…
- Momentul în care aţi înţeles că vreţi să faceţi asta şi, mai ales, că puteţi să faceţi asta!
- Îşi aduce aminte Octavian Bellu de primul concurs, ca antrenor?
- În ce an era asta?
- Potenţialul. Urmărea întotdeauna potenţialul…
- Câţi ani aveaţi atunci? În ’78?
- Păi vreau să ştiu când s-a născut antrenorul Bellu, câţi ani avea, în sensul ăsta …
- Deci, la 28 de ani, eraţi antrenor şi aveaţi nişte fete pe care le antrenaţi. Practic, se năştea antrenorul propriu-zis, la un concurs.
- Templul gimnasticii româneşti.
- Cei aleşi.
- Peste câţi ani aţi ajuns acolo?
- Ca antrenor?
- 1 aprilie. A fost o …
- O păcăleală istorică, am putea spune.
- Practic, mie povestea mi se pare absolut fabuloasă. Tânărul profesor de sport, Octavian Bellu, începe cu o echipă de fete.
- Undeva, la Valea Călugărească, de la Petrolul… ajunge în preajma marelui Bela Karoly, este fascinat şi-l priveşte ca pe un zeu… practic, în 2-3 ani devine antrenorul care ajunge în sala de la Deva şi are sentimentul că a intrat într-o catedrală a gimnasticii româneşti, este copleşit de toate astea şi, în acelaşi timp, visul lui se împlineşte în mai puţin de doi ani.
- Şi ajunge antrenorul lotului naţional. Câţi ani?
- 24 de ani. De la 30 de ani până la...
- Au conlucrat.
- Şi dumneavoastră aţi ales-o pe cea a poverii…
- Spuneţi-o!
- Primeai dispoziţie sau ordin …
- Unde eraţi?
- Şi ce v-a zis?
- Dar ce-aţi simţit când v-a spus asta?
- Cel mai lung cantonament "temporar" din istoria modernă a României sau a sportului. 24 de ani, da?
- De ce nu?
- Ca atunci când ajungi într-un loc în care îţi doreşti foarte mult să ajungi, un loc pe care aprope îl venerai, dar în egală măsură ţi-e foarte teamă de el …
- De locul acela…
- Eraţi un nonconformist.
- Apropo de nota Nadiei.
- Dar cum arăta Octavian Bellu? Avea plete?
- Perciuni?
- Favoriţi?
- Şocantă …
- Era 1 aprilie?
- 1981…
- Şi a început nebunia…
Da. Foarte scurt, într-un timp foarte scurt, am reuşit să pricep un anumit joc. Şi pe fete, acei copii care erau în joc…
- Marius Tucă: Aţi lucrat o perioadă şi cu Nadia.
Octavian Bellu:Foarte puţin.
- Avea, totuşi, un statut special.
Da, se pregătea de retragere.
- Avea un statut special în ceea ce priveşte antrenamentele?
Da, dar a avut o comportare foarte bună, reuşind să facă patru aparate la concurs.
- Nadia era o legendă. Putea să mai continue legenda asta sau era la final?
Părerea mea este că mai putea. A rezistat la acel concurs destul de bine, chiar dacă nu mai era în forma de la Montreal. Reuşea să impresioneze şi impunea numai prin prezenţă. Se impunea şi în faţa arbitrelor. Chiar şi atunci când, omeneşte, mai greşea, arbitrele aproape că treceau cu vederea greşeala respectivă, numai pentru că era Nadia Comăneci. Era o stea mondială.
- A început povestea la 1 aprilie şi, într-un timp foarte scurt, v-aţi descurcat.
Ne-am descurcat. Interesant, chiar am pornit cu o medalie de aur, la Madrid, cu Cristina Grigoraş, la Campionatele Europene. La Moscova a fost un eşec. Pur şi simplu, după acest eşec de la Campionatele Mondiale, s-au restructurat colectivele de antrenori.
- Dumneavoastră aţi rămas.
Nu, întâi am plecat. Am plecat pentru că s-a spus că am ieşit prost la Mondiale şi gata,la revedere! După care s-a refăcut un colectiv foarte numeros faţă de cel anterior. Atunci, în ’82, veniseră şi Adrian Goreac, şi Maria Cosma, şi Mihai Breştean, şi Silvia Breştean. În fine, am venit mai mulţi, astfel încât Federaţia să coaguleze un colectiv, chiar avându-l pe Mihai Breştean la băieţi. M-au solicitat din nou. Atunci s-a format acel colectiv.
- La Mondiale, ce se întâmplase?
N-am luat nici o medalie. La gimnastică, eşecul mare este că noi nu luaserăm nici o medalie. Am făcut atunci cu ceilalţi colegi o încercare să ne descoperim nişte afinităţi,în aşa fel încât un colectiv să preia această muncă, să se restrângă încet-încet şi să se ducă mai departe. Şi am rămas eu, cu Goreac şi cu Maria Cosma. Perspectiva pe care am avut-o imediat după acest, să-i spunem, moment dificil a fost de a participa cu succes la Campionatele Mondiale de la Moscova, din 1983. Atunci, în ’83, am reuşit să luăm chiar şi câte două medalii la un aparat.Atunci a “explodat” Ecaterina Szabo şi deja îşi anunţa candidatura la medaliile de aur, la Jocurile Olimpice de la Los Angeles, din ’84. A fost apoi succesul de la Los Angeles şi, datorită neparticipării sau boicotării Jocurilor Olimpice de către ţările socialiste, mai puţin China, care a fost prezentă… România a fost primită cu tot stadionul în picioare.
- Eraţi acolo?
Nu. Aici a fost o altă, să-i spunem, nu frustrare, că nu sunt ranchiunos… M-am pregătit, eram un colectiv, am fost pe lista respectivă, m-am îmbrăcat, mi-am luat valiza, mi-am luat toate cele, iar cu 24 de ore înainte mi s-a spus că cei de la Federaţie şi, în fine, CNEFS-ul apreciază, foarte mult munca mea… Mi s-a întâmplat de două ori acest lucru… şi la Olimpiada de la Seul, din ’88. La fel, am fostlăudat şi trimis acasă. Trimis la Deva, de fapt, pentru că întotdeauna un grup de fete pleca la Olimpiadă, dintre cele care aveau vârsta cerută de codul de atunci, altele rămâneau acasă. Or, eu fiind de încredere şi o persoană care se dedică şi munceşte cu responsabilitate, de fiecare dată se găsea câte un motiv ca să rămân acasă, bineînţeles că nu puteai cere explicaţii.
- Dar aici figuraţi ca antrenor al lotului, pentru că antrenaţi echipa.
Bineînţeles!
- Credeam că vă scot şi din hârtii, ca să zic aşa.
Dacă ar fi fost vremurile pe care le trăim astăzi, ar fi existat o luptă pentru oportunitatea de a fi în colectiv, pentru a fi premiat. Dar, la momentul respectiv, când inclusiv tripla campioană olimpică de la Los Angeles, Ecaterina Szabo, a luat două casetofoane şi un lănţişor, iar Silivaş, la Seul, a luat trei aparate video.
- Şi bani, deloc?
Nuu! Nu, nu. Chiar şi după performanţele cele mai mari în vremea respectivă, după Campionatele Mondiale de la Rotterdam, în 1987, am primit o aprobare de maşină, iar înainte, la Campionatele Mondiale de la Montreal, în ’85, am primit o aprobare de televizor.
- Asta, chiar n-o ştiam. Deci, marile gimnaste, în urma medaliilor, titlurilor mondiale din vremea respectivă, primeau câte un casetofon sau câte un video.
Da. Interesant este că inclusiv Nadia a primit la vremea respectivă, pentru campionatele de la Montreal, o maşină, nu ştiu de care, nu-mi mai aduc aminte ce marcă şi a fost făcută Erou al muncii socialiste. Atunci aveai unele facilităţi, mai ales dacă erai erou al muncii socialiste, dar bani, bani nu primeai.
- Cuplul Ceauşescu ştia? Elena şi Nicolae Ceauşescu ştiau cine sunt antrenorii de gimnastică ai fetelor? V-aţi întâlnit cu ei?
Bineînţeles.
- Pe vremea aceea, una dintre puţinele mândrii ale ţării era echipa naţională de gimnastică.
Da, Nadia a fost o personalitate sportivă. Ea s-a întâlnit cu ei de mult mai multe ori, împreună cu Bela şi cu Marta, dar după aceea, eu nu m-am întâlnit decât o singură dată, când mi s-a decernat Ordinul Muncii clasa I…
Dar ei ştiau, totuşi, cine sunt antrenorii?
Da, dar cum să zic, atunci nu erai mediatizat aşa cum se întâmplă astăzi. Probabil că, în şirul de strângători de mâini care erau pe-acolo, nu mai conta că ăsta e antrenorul sau că e chiar antrenorul principal…
- Dar n-aţi avut un dialog cu ei?
Nu, pur şi simplu primeai distincţia respectivă, o strângere de mână şi cu asta, basta. Protocolul era foarte bine pus la punct.
- În ce an a venit doamna Bitang la lot?
În 1993. A preluat absolut tot.
Ea, pur şi simplu, m-a descărcat de nişte atribuţii. A fost o perioadă interesantă, în care nu am avut nici cadru medical, nici coregraf, aşa că ea era, de la administratorul cantonamentului, până la coregraf, antrenor şi mai făcea şi pe asistenta medicală.
- Bucătăreasă, nu?
Ba şi bucătăreasă. Pentru că, la competiţii, în vremurile respective, mergeai cu mâncarea în traistă, iar ea se ocupa de sandvişuri şi de tot ceea ce consumau fetele în acea perioadă.
- Pentru că tot a venit vorba despre doamna Bitang. Spuneţi-mi ce-nseamnă acest nume şi acest om pentru viaţa şi cariera lui Octavian Bellu? Atenţie la ce spuneţi, pentru că o să urmeze la un moment dat şi un interviu cu Mariana Bitang… aşa că s-ar putea să fiţi taxat.
A fost un factor de echilibru…
- Asta nu sună deloc romantic, domnule Bellu: Mariana Bitang a fost un factor de echilibru… Este mai mult o înjurătură decât o declaraţie de dragoste, aţi început greşit.
Ea ştie acest lucru, pentru că de echilibrul acesta aveam nevoie. De multe ori, presupun că ar fi renunţat, din cauza unor probleme inerente, apărute într-o perioadă de pregătire.
- Deci, doamna Bitang, ţineţi minte, aţi fost un factor de echilibru!
Şi, mai mult decât atât, a fost o persoană care m-a cucerit prin seriozitate, pentru faptul că, de multe ori, era chiar mai exigentă decât mine. Aici e foarte interesant, pentru că ea o să spună că era de fapt mai puţin exigentă, dar în faţa fetelor eu îmi ascundeam, oarecum, pornirile exigente şi ea suferea consecinţele.
- Cred că e suficient ca să vă execute la interviu.
Nu, nu mă execută, pentru că ştie că de multe ori, eu nefiind nici poet, nici cantautor, îmi exprim sentimentele mai frust şi mai sincer, poate mai prozaic. Nici ea nu e predispusă sau nu apreciază foarte mult declaraţiile siropoase, cele care, la un moment dat, îţi provoacă diabet.
- Domnule Bellu, pe de-o parte, nu sunteţi nici poet, nici cantautor şi, până la urmă, nu vreţi să vi se lipească nici eticheta de dur. Ce fel de om sunteţi?
Eu am spus că sunt, pe de-o parte, printre ultimii romantici…
- Nu-i adevărat. Asta nu-i adevărat.
Niciodată n-am ştiut să fac afaceri…
- Asta n-are nimic de-a face cu romantismul. Romantismul nu trebuie să aibă neapărat o formă siropoasă. Eu l-am văzut pe Octavian Bellu făcând, cel puţin faţă de Mariana Bitang, de doamna Bitang, ca să nu ne taie interviul, gesturi de un romantism desăvârşit. De la a-i oferi un buchet de flori până la a-i spune o drăgălăşenie, în stilu-i caracteristic.
Ei, aici este destul de restrictivă din punctul ăsta de vedere, pentru că ea chiar nu apreciază genul ăsta de dialog…
- Constructiv
… de jos către balcon. Aşa este firea ei. E foarte directă, foarte concretă.
- Şi pragmatică…
Şi pragmatică. Nu apreciază dacă încerci să ajungi la un anumit obiectiv folosind nu ştiu câte drumuri colaterale. Ea, la un moment dat, când vede că începi să baţi câmpii şi să te răspândeşti în stânga şi-n dreapta, ţi-o spune ea direct, te aduce cu picioarele pe pământ.
- Câţi ani avea când a venit la lot?
Ei, acum nu discutăm vârsta…
- Suntem între noi, nu ne-aude nimeni. Nu am întrebat în ce an, ci câţi ani avea?
Păi, a venit în ’93.
- Deci, câţi ani avea? 30… 29? Puţină lume ştie că a fost colegă de generaţie şi a făcut gimnastică cu Nadia Comăneci.
Da, a fost colegă cu Nadia Comăneci. A făcut gimnastică.
- Asta va fi o întrebare grea pentru Octavian Bellu. Pentru antrenorul Octavian Bellu. Credeţi că, dacă aţi fi antrenat-o pe Mariana Bitang, ar fi fost campioană mondială? Sau ar fi obţinut vreo medalie, sau ar fi ajuns vreodată o mare gimnastă?
Eu cred că ar fi avut mari şanse dacă nu ar fi avut o hepatită care a împiedicat-o să continue.
- Excludem hepatita.
Dacă n-ar fi avut hepatită, avea tot ce-i trebuie ca să ajungă o sportivă deosebită, dar eu cred că ceva ar fi împiedicat-o. Şi ea ştia acest lucru. Această atitudine de frondă şi această reacţie la tot ce înseamnă constrângere. Eu nu o văd şi n-am văzut-o niciodată ca pe o persoană supusă.
- Gimnastele cu care a lucrat au fost supuse?
Nu au fost supuse, ci, pur şi simplu, au acceptat. Sportul de performanţă este voluntar. Pot să spun că fetele pe care le-a antrenat, şi chiar ţin să remarc că de aceea a şi venit la lot, ea a reuşit să obţină un titlu european şi mai multe medalii la campionatele europene, pregătindu-se la club. A fost printre puţinele cazuri. După aceea a venit la lot. Dar fetele o idolatrizau, iar relaţia lor era evident maternă, încât şi acum se întâlnesc, se sună... Şi cele de după generaţia Szabo.
- Spuneţi-mi, când o să vă oficializaţi relaţia?
Cred că relaţia noastră e destul de oficializată.
- Nu de altceva, dar sunteţi unul dintre cele mai frumoase cupluri din România şi ştiu că nu faceţi o paradă din asta. Dar interesant e, fie şi numai pentru întrebarea pe care am să v-o adresez acum: Câte gimnaste o să aveţi invitate la cununia civilă, că bănuiesc că vremea nunţilor a trecut sau că doamna Mariana nu mai vrea să fie mireasă?
Eu sper că va veni şi acest moment. Nu ştiu, sunt foarte multe. Dacă ar veni toate, de prin toată lumea, sunt foarte multe. Dar eu rămân la părerea că un astfel de eveniment trebuie să fie discret. Nu neapărat din dorinţa de discreţie, practic, doi oameni care se cunosc atât de bine, au lucrat împreună, au obţinut performanţe împreună nu mai simt nevoia unei oficializări, care, pur şi simplu, nu rezolvă sau nu schimbă ceva – şi cazurile sunt destul de numeroase, când apariţia unei hârtii a stârnit o psihoză...
- Dar eu simt în glasul dumneavoastră aceeaşi teamă pe care aţi avut-o în sala de la Deva.
Nu. Acum, clar spun că nu mai am nici un fel de teamă, dar ştiind-o pe Mariana cât este de exigentă şi de pretenţioasă...
- Păi asta e, ăsta-i omul. Nu mai poate să se schimbe.
Nu, nu din punctul ăsta de vedere. Nu-mi permit nici un fel de exces, de nici un gen, pentru că poate să mă taie foarte scurt şi cred că şi acest interviu, când va afla despre ce e vorba, nu ştiu ce reacţie va avea. Pur şi simplu nu-i place, şi nici mie nu-mi place să...
- Eu întrebam doar despre oficializarea unei relaţii absolut frumoase.
Au întrebat mulţi!
- Eu nu sunt “mulţi”. Eu sunt unul singur!
Nu ştiu, cred c-ar trebui să i se ceară şi ei părerea...
- După ce publicăm interviul. Apropo de cei 24 de ani. Care au fost bucuriile zilnice?Poate bucurii mici, dar importante, care v-au menţinut tonusul şi starea asta, pentru a fi cei mai buni?
Bucuriile zilnice veneau de la lucruri minore, cum ar fi rezolvarea unor probleme de organizare, până la satisfacţii profesionale. Fie că reuşeai să realizezi un element pe care îţi doreai să-l realizezi de foarte multă vreme cu gimnasta ta, fie că făceai un exerciţiu la un nivel de acurateţe pe care îl considerai necesar pentru a obţine medalia. Erau şi alte evenimente, ca ziua uneia dintre fete sau era ziua noastră sau evenimentele tradiţionale, cum sunt Crăciunul, Paştele...
- Care se transformau în adevărate petreceri de familie sau pentru că toate generaţiile care au trecut pe-acolo au devenit ca nişte familii...
Sigur că da. Aveam casete înregistrate...
- Eu am văzut aceste casete şi pot să spun că steaua de necontestat a acestor petreceri este Octavian Bellu.
Da. După ce primeam o baie de frişcă de fiecare dată – eram ţinta predilectă a fetelor – niciodată nu m-am dat la o parte când a fost vorba să le fac o bucurie, fie că le făceam epigrame, fie că le făceam o poezie, chiar şi una cu dedicaţie.
- Păi, spuneaţi că nu sunteţi nici poet, nici cantautor.
Asta, în legătură cu problemele de iubire. Aici discutăm de profesie. Am făcut şi pe Moş Crăciun, am făcut tot ce s-a putut, pentru ca ele să nu-şi închipuie sau să nu simtă că sunt departe de casă, că nu sunt în sânul familiei şi, de fiecare dată, spun eu că am reuşit. Pentru că, peste ani, iată, relaţia cu aceste fete este intactă, am reuşit să facem trecerea la un gen de relaţie antrenor-sportiv la un alt gen de relaţie, de prietenie, cu unele dintre sportive, care au devenit şi ele antrenoare, profesoare, chiar şi profesoare universitare, femei în toată firea, cum se spune, cu copii, cu familie şi chiar mă bucur că multe dintre ele au evoluat frumos, au o carieră, o poziţie socială care le face să nu regrete că au făcut gimnastică şi că s-au educat în acel mediu.
- Marius Tucă: Spuneţi-mi, de ce Nadia a fost cea mai mare?
Octavian Bellu: Nadia e recunoscută ca fiind cea mai mare gimnastă pentru că ea a revoluţionat gimnastica, am putea spune. Ea intrase în acea zonă cu anumite gimnaste care dominau nu numai o olimpiadă, ci două sau trei... Nadia a venit şi a uimit lumea pentru că toate celelalte gimnaste erau considerate, după regulile de atunci, că pot face performanţe abia la 24, 25 sau chiar 28 de ani. Pe când Nadia, la 14 ani, a venit şi a revoluţionat inclusiv modul de a gândi al antrenorilor, precum şi metodologia. Pentru că înainte se spunea aşa: gimnastica se începe la 10 ani, gimnasta are nevoie de încă zece ani de maturizare, iar de-abia atunci când devine femeie poate să fie expresivă şi aşa mai departe. Dar Nadia a început gimnastica mult mai devreme, pe la 5 sau 6 ani.
- Nadia avea şi multă stăpânire de sine.
Această stăpânire de sine se învaţă, sunt aşa-zisele modelări, care sunt o încercare destul de greu de realizat, de a copia condiţiile din sala de concurs şi a le transpune în sala de antrenament. Noi strângeam toată şcoala şi o puneam să facă zgomot, să tropăie, să strige... Iar dacă aveam concursuri în ţări cu diferenţă mare de fus orar, mutam antrenamente seara sau chiar la miezul nopţii. Mi-aduc aminte, la Atlanta erau vreo 55.000 de spectatori în sală, iar când a intrat echipa României, au început să tropăie. Vă daţi seama ce însemna să tropăie 55.000 de oameni? Era un vacarm! Nu puteai să comunici cu gimnasta de lângă tine la o jumătate de metru. Şi totuşi ele erau zâmbitoare, le-au făcut cu mâna, şi-au făcut treaba, şi-au luat medaliile şi au plecat.
- Bun! Nadia: revoluţie, carismă, talent...
Tinereţe... Cea mai bună exponentă a acelui cumul de talente pe care i le-a dat Dumnezeu. Chiar spunea cineva, un mare specialist, că Nadia, dacă s-ar fi apucat de orice sport, ar fi făcut performanţă. Aceşti oameni sunt foarte rari. Unii au abilităţi doar pentru o singură ramură din sport, dar ea avea acea capacitate de a fascina. Pur şi simplu, a fascinat publicul de la Montreal. Şi acum, după ani de zile, primeşte scrisori de la admiratori. Ea a schimbat complet direcţia gimnasticii şi a făcut legendă.
- Se va mai naşte o altă Nadia?
Nu, e imposibil. Făcusem o glumă, odată, şi spuneam că dacă ar fi clonată, clona ei, în conjunctura actuală – socială, economică şi aşa mai departe – nu s-ar mai apuca de sport, chiar dacă ar avea acelaşi talent şi capacităţile ei. Ce a făcut ea nu va mai face o alta.
- De ce Bellu şi Bitang sunt cei mai mari antrenori din lume?
Nu vreau să fiu greşit înţeles. Mie mi se pare că astfel de clasificari şi catalogări...
- Dar nu le-aţi făcut dumneavoastră, ci cei de la Word Records Academy! Întrebarea mea e clară: de ce v-au făcut aceia cei mai mari antrenori din lume? Aţi obţinut cele mai multe succese, cele mai multe medalii, da?
Da. Şi la noi s-au produs acele schimbări în modul nostru de a gândi şi de a aborda, s-a schimbat toată această evoluţie a noastră, pe de-o parte, datorită vocaţiei pe care am avut-o amândoi...
- Vă dau eu definiţia: caracter, răbdare, perseverenţă, suferinţă, devotament, tenacitate şi... mult noroc. Nu mă pricep la detalii tehnice, dar spuneţi-mi dumneavoastră dacă v-aţi schimbat modul de a antrena.
Eu cred că fiecare antrenor care a trecut pe la lotul ăsta de gimnastică al României a pus o cărămidă la edificiu. Fiecare a încercat să fie atât de bine pregătit, încât să pună o cărămidă cât mai bună.
- Tot nu mi-aţi răspuns la întrebarea asta, de ce Bellu şi Bitang sunt cei mai buni?!
Pentru că sunt cei mai buni... Dar şi aici aş vrea să fac un amendament, acela că nici Bellu, nici Bitang nu au lucrat de unii singuri. Au fost şi ei în diferite perioade în colective de oameni foarte bine pregătiţi, fiecare a contribuit cu cât a putut... Noi am reuşit nişte performanţe. Să obţii cinci titluri mondiale consecutiv este deja un record în gimnastică.
- Eu cred că şi în alte sporturi...
Nu, eu nu am văzut în alte sporturi. Eu nu stau să-i găsesc unui rezultat o altă aură decât cea pe care o are. Totuşi, noi am obţinut ultimul titlu din secolul trecut şi primul titlu olimpic din secolul XXI. Practic, noi am închis un secol şi am început un altul cu aur...
- Ce înseamnă România pentru Octavian Bellu? Nu cred că există vreun antrenor în lume care să fi ascultat de mai multe ori Imnul naţional la diferitele competiţii.
România, în primul rând, înseamnă acasă şi a însemnat, de fiecare dată, spaţiul în care m-am simţit cel mai bine. Şi dacă sunt încă aici şi voi rămâne – cu toate că tentaţiile să plec din ţară au fost mari – mi se pare că mi-am propus singur anumite provocări, inclusiv la nivel de venituri – e puţin prozaic – pe care poate să le obţină un antrenor. Pentru că de la performanţă la beneficii distanţa nu trebuie să fie mult prea mare.
- Cât câştigă un antrenor în străinătate?
Ştiu eu, poate să câştige şi 100.000, şi 150.000 de euro pe an. Depinde de tipul de salarizare.
- Aici, dacă ne-am face un calcul?
S-ar putea să ieşim într-un mare deficit financiar, pentru că, practic, până în 2000, premierile au fost potrivit reglementărilor de atunci, destul de nesemnificative, iar până în ’90 erau chiar inexistente, iar modul de a percepe veniturile unui antrenor sunt cu totul diferite. De exemplu, în Statele Unite, un antrenor la modă are propriile săli, este un om de afaceri cu 2.500 de copii, care plătesc 50 de dolari pe zi ca să lucreze, face numai din administrarea sălilor şi din taxa de participare la antrenament câteva milioane de dolari pe an.
- Deci, pentru Octavian Bellu, România înseamnă, în primul rând, acasă...
Înseamnă acasă şi înseamnă acolo unde e bine.
- "Deşteaptă-te, române!" mai este de actualitate?
Eu cred că va mai fi de actualitate atât timp cât noi vom mai simţi nevoia să ne mai deşteptăm. Pentru că eu cred că Imnul este melodia pe care ţi-o doreşti să o auzi, ca antrenor, cât mai des. Pentru noi, antrenorii, e o mare bucurie să auzim Imnul pentru că, de câte ori îl auzi, chiar cântat altor sportivi sau chiar la începutul unor meciuri oficiale de fotbal, îţi trezeşte nişte amintiri...
- Care e cea mai frumoasă amintire pe care i-o trezeşte lui Octavian Bellu Imnul naţional?
Cea mai frumoasă amintire mi-o trezeşte prima medalie. Imnul trebuie să ne trezească nişte sentimente prin el însuşi, perin mesaj şi, mai mult decât atât, mesajul să fie perceptibil. Pentru că e neplăcut să vezi că echipe din alte ţări, ca Noua Zeelandă, de pildă, sunt în stare să cânte Imnul lor de la cap la coadă, iar la noi, din ce am văzut şi eu la televizor, să se cânte doar prima strofă.
- De ce nu mai sunteţi antrenor, domnule Bellu?
Pentru că nu am vrut, în momentul respectiv, să fac nişte compromisuri, în primul rând faţă de mine însumi, şi pentru că am văzut, poate, că momentul acela este dorit de unii, iar de alţii aşteptat. Şi n-am vrut să-i dezamăgesc nici pe unii, nici pe alţii, şi-am plecat. Nu de teama unor performanţe ulterioare mai slabe, ci pentru că sinusoida asta, care înseamnă sport de performanţă, poate dovedi, în cazul meu, că performanţele au fost de vârf, la un moment dat, dar au fost şi căderi. Reveniri şi căderi... Un rezultat slab obţinut de mine şi un rezultat slab obţinut de altcineva era cu totul disproporţionat. Am zis că, dacă am ridicat ştacheta acolo unde este, s-o las aşa şi să reprezinte o ţintă, o provocare pentru cei care vor veni în urma mea.
- Ce-a fost a fost. Este posibil ca astăzi cei mai buni antrenori din lume să nu fie antrenorii echipei României. Pentru că acest lucru nu se poate decât în România. Ce-a fost în 2005. Dacă ne uităm la rezultatele olimpiadei din anul acesta, o medalie de aur, nu? Şi... una de bronz, dacă nu mă-nşel.
Da.
- Păi, e cea mai slabă participare a României de la toate olimpiadele. De ce să nu fiţi acum antrenorii echipei României?
În momentul de faţă, eu, cu toată sinceritatea, consider că ceea ce au reuşit să facă fetele la olimpiadă este maximum posibil la ora actuală. De ce s-a ajuns aici? Ce s-ar fi putut întâmpla în continuare? Au fost 24 de ani de cantonament. Totuşi, nu mi-am pierdut nici răbdarea, nici pofta de performanţă. Dar adevărul este că, la un moment dat, e cazul să-i laşi şi pe alţii... Poate îşi doresc şi ei să stea 24 de ani...
- Nu. N-ar trebui să stea nici un an, nici doi, nici trei ani, pentru că n-au dat rezultate. Cum e posibil ca cei mai mari antrenori din lume să nu mai antreneze echipa României? Dacă Federaţia ar veni şi v-ar spune: "Domnule Bellu, doamnă Bitang, a venit vremea să conduceţi din nou echipa naţională", ce le-aţi spune?
Le-aş spune că ceea ce s-a întâmplat în 2005 şi conjunctura nu s-au erodat în acest timp şi că rămâne aşa cum am vorbit, pentru că inclusiv mass-media au promovat cu aşa o tenacitate imagini cu totul nereale: "puşcăria de le Deva"... Şi care a fost scopul?
- Vă spune un gazetar: există această goană după senzaţional, goană după audienţă, dorinţă de a fi scandal tot timpul, cărora le-au căzut victime cei mai mari antrenori din lume. Pentru că tot a venit vorba despre puşcăria de la Deva, aveţi acum prilejul să demontaţi, odată pentru totdeauna, această sintagmă, care v-a rănit şi v-a făcut atât de mult rău.
Deva nu este un spaţiu de concentrare, este un spaţiu şcolar, în primul rând, unde rigorile de care noi eram acuzaţi în 2005 sunt aceleaşi: programul, o sală cu condiţii foarte bune de lucru, iar noi am făcut tot posibilul ca aceste fetiţe să aibă tot ce le trebuie... Au avut tot ceea ce şi-au dorit. Nu se poate face performanţă, nu se poate obţine o medalie, nu numai de aur, fără un program riguros, fără disciplină, seriozitate, sacrificii sau fără un regim alimentar specific gimnasticii.
- După părerea mea, puşcăria de la Deva este cea mai nedreaptă etichetă care i s-a pus vreodată gimnasticii româneşti şi cuplului de antrenori Octabian Bellu şi Mariana Bitang.
Ce e interesant, legat de mass-media, e că în această puşcărie au venit în vizită şi cei din Statele Unite, au venit să studieze acel fenomen, a venit o delegaţie de la Oxford, de la universitate, ca să facă un documentar foarte interesant legat de calităţile fizice ale Laviniei Miloşovici, au venit olandezi... Toţi au plecat impresionaţi de organizarea acestui spaţiu, care, la un moment dat, părea unicat în Europa, până în acest moment. Pentru că unele dintre aceste laboratoare care au funcţionat în Europa, inclusiv în Rusia, au mai dispărut în timp. Putem spune că Deva este laboratorul în care a fost refăcut bing-bang-ul gimnasticii mondiale, o dată cu "momentul Nadia Comăneci". Da! Şi noi, în continuare, suntem în accelerator şi ne învârtim...
- Susţin, în continuare, că viaţa lui Octavian Bellu şi a Marianei Bitang a fost gimnastica şi cred că va rămâne gimnastica, numai că pentru asta cei doi trebuie să redevină antrenorii echipei naţionale feminine, dacă nu vrem ca peste vreun an, doi sau zece să nu ne fie ruşine de noi înşine.
Ne condamnă... Ne condamnă la galere, în continuare...
- Cum a fost povestea cu China, cu antrenarea echipei Chinei?
Am spus că la un moment dat voi dezvălui şi această, să-i spunem, informaţie. În e-mail-ul trimis se preciza că putem sta o lună, două, un an sau cât vrem. Era vorba despre o mare provincie a Chinei, chiar în regiunea în care s-a născut Mao Tze Dung, unde era un mare centru de pregătire, care era anticamera echipei naţionale. Dar nu ar fi fost normal ca un mare antrenor străin să urce pe podium cu o sportivă de-acolo, mai ales că China are zeci de mii de antrenori. Dar problema nu ar fi fost asta. Era o problemă de consultanţă, de know-how. Toate documentele erau puse la punct, noi eram hotărâţi să plecăm, dar era clar un disconfort de comunicare. Nu puteai să le pretinzi sutelor de copii de-acolo să vorbească engleza.
- Când s-a simţit Octavian Bellu cel mai puternic bărbat din lume?
Ca antrenor, poate. Eu cred că sentimentul acesta nici nu trebuie să-l am. Mi-ar crea mie un disconfort. E ca şi cum cineva se crede Dumnezeu şi ar avea un salon rezervat la Spitalul 9.
- Dar cel mai mic?
Cel mai mic m-am simţit atunci când m-am dus la Deva şi m-am aflat în prezenţa campioanelor mondiale şi veneam după un gigant ca Bella Karoli.
- Cine se mândreşte cu dumneavoastră, domnule Bellu.
Se mândreşte fiică-mea şi, în general, cei care ţin la mine.
- De cine sunteţi mândru?
Sunt mândru de fiică-mea, sunt mândru că Mariana a reuşit să fie la fel de tenace ca mine şi să rezistăm împreună atâţia ani.
- Care sunt mirosurile gimnasticii, mirosurile care au rămas în mintea antrenorului Bella în marile competiţii?
Mirosul gimnasticii ţine foarte mult de mirosul medaliei, dacă pot spune aşa. Este un miros foarte plăcut, este pe de-o parte suav, iar pe de alta, metalic. Eu cred că medalia are mirosul victoriei, mirosul gloriei. Şi mai cred că, o dată ce miroşi o medalie, apare şi un miros de bani. Dar pentru noi banii nu au fost niciodată o prioritate.
- Are marele antrenor în minte vreun miros de la un titlu olimpic? Şi cum e?
Orice festivitate de premiere se face şi cu un buchet de flori. Cel mai spectaculos miros pe care l-am simţit a fost la Atlanta. Cred că era în instalaţia de aer condiţionat. Era un miros proaspăt, care îţi dădea o senzaţie de bine, de câmp înverzit, cu flori. Sau poate aşa mi s-a părut mie, de emoţie...
- Vă place cum arată România de astăzi?
Depinde cât de atent eşti.
- Cum aţi numi specia asta aparte, denumită "ziarişti"?
Un rău necesar.
- Sunt foarte curios să aflu ce anume citeşte Octavian Bellu.
În primul rând, citesc tot ce înseamnă presă. Am un apetit fantastic şi citesc fiecare articol cu mare atenţie. Mai citesc cărţi grele. De pildă, am încercat să pătrund tainele din "Opus Dei", iar acel aspect, în care dumnezeirea se găseşte şi în modul în care îţi faci treaba la serviciu, în modul în care îţi faci curăţenia în casă. Mai citesc "Biblia", citesc şi cărţi de spionaj, mă intereasă perioada interbelică, în care mi-ar fi plăcut să trăiesc. Cele mai devorate au fost însă cărţile lui Dumas. Mi-ar fi plăcut să trăiesc în vremea lui D’Artagnan, Portos sau Aramis, pentru că orice problemă o puteai rezolva cu sabia. Nu mai stăteai să fii victima bârfelor. Mi se pare mai bărbătesc aşa. Dar cartea de căpătâi este "Biblia". Sunt şi un creştin practicant. Poate părea bizar, dar dintre toţi autorii, mie mi-a plăcut Saint Exupery.
- Ce fel de muzică ascultă Octavian Bellu?
Eu rămân la muzica anilor ’60-’70, chiar dacă prefer şi melodii şi interpreţi din zilele noastre. Ascult Roşu şi Negru, Mondial, iar din muzica internaţională, Beatles, Deep Purple, Tom Jones... Îmi place muzica adevărată, care are melodicitate, care îţi creează o stare de spirit, o emoţie specifică, un mesaj. Poate că cel mai edificator mesaj era cel din anii ’60-’70, al Beatles-ilor: "Make Love Not War". O muzică fără temă şi ritm, care să placă auzului, e zgomot. Am admirat întotdeauna performanţele lui Pavarotti, Careras şi Domingo, ale lui Freddy, mai ales că am ascultat de atâtea ori celebra melodie "We are the Champions", cu diferite ocazii şi, mai ales, cu ocazia rezultatelor foarte bune pe care le obţineam. De fiecare dată se dovedea a fi cel mai fericit fond pentru asemenea succese.
- Aţi fost supravieţuitorul celor 24 de ani...
Supravieţuitor. Deci, trebuie să-ţi orientezi şi să-ţi organizezi ritmul de viaţă în funcţie de programul de antrenament. Pentru că acest antrenament, de dimineaţă, de la 10:00 la 12:00, iar celălalt, de după-amiază, de la 16:00 la 20:00, adică exact în momentele principale ale zilei, dimineaţa şi după-amiaza, îţi deranjează pur şi simplu orice alt program. Nu poţi să te duci nicăieri în oraş, pentru că ai antrenament după-amiază, iar între ele trebuie să ai grijă de problemele administrative necesare într-un cantonament. De la problemele de comunicare cu acele cadre medicale care asigură starea de sănătate a sportivelor, cu probleme de cantină, cu probleme de şcoală, pentru că, inclusiv în acest cantonament de la Deva, programul şcolar era adaptat. Veneau profesorii de la şcoală la această clasă-mozaic, în care erau copii de diferite vârste şi în diferite clase, şi trebuie să ştii, mai ales în postura de coordonator, cam de tot ce se întâmplă într-un spaţiu în care te mişti aşa.
- Cum au trecut acei 24 de ani? Mă obsedează întrebarea...
Foarte repede. Au trecut aproape fără să simt vreun moment că îmbătrânesc cu fiecare an. A trebuit să mă gândesc şi la activităţile mele personale, de vârsta a treia. Au trecut atât de repede, datorită faptului că aceste competiţii, în general, ca de altfel în tot sportul de performanţă, se derulează în intervale foarte scurte. Noi, antrenorii – am rămas cu reflexul ăsta "noi, antrenorii" – ne ducem zilele dintr-o olimpiadă în alta sau, hai să-i spunem, dintr-o ediţie a Jocurilor Olimpice, în altă ediţie a Jocurilor Olimpice, pentru că Olimpiada este perioada de patru ani dintre două ediţii ale JO. De fiecare dată când obţii o mare performanţă trăieşti o mare satisfacţie. Aşa a fost şi la Rotterdam, când am obţinut şi noi – primul nostru colectiv, ăsta nou – primul nostru titlu de campioni mondiali cu echipa, după echipa aia cel