Volkswagen a declarat că este dispusă să ia în considerare construirea de echipamente pentru armata germană ca parte a eforturilor Europei de re-înarmare, scrie The Telegraph
Oliver Blume, directorul executiv al celui mai mare producător de mașini din Europa, a declarat că compania nu a fost încă abordată de potențiali parteneri, dar este dispusă să „se uite la concepte”.
Comentariile sale vin ca o schimbare către reînarmarea Germaniei – determinate de temerile că Statele Unite ale lui Donald Trump își retrag sprijinul de pe continent – i-au determinat pe producători, inclusiv Rheinmetall și KNDS Group, să reutileze fabricile de piese auto pentru a produce arme.
Întrebat dacă VW, care operează fabrici sub capacitatea sa, este deschis să producă echipamente militare, Blume a spus: „În primul rând, cred că, având în vedere situația geopolitică actuală, ceea ce vedem acum în Germania și Europa este exact deciziile corecte, în sensul că trebuie să investim mai mult pentru a fi din nou în siguranță.
„Nu suntem în discuții specifice despre ceea ce poate face Volkswagen. Părerea mea este că, dacă ar exista opțiunea de vehicule militare în viitor, ar trebui să ne uităm la concepte.
„Am făcut asta în trecut. Grupul Volkswagen are competență în domeniul auto. Suntem gata să oferim consultanță și consiliere.
„Dar acolo unde ne aflăm, acesta este doar deschis și inițiativele vor fi prezentate de industria de apărare mai mult decât orice.”
Creșterea cererii cauzată de perspectiva re-înarmării europene a făcut ca acțiunile companiilor germane de apărare să crească pe măsură ce cresc producția.
În acest context, unele fabrici de mașini din Germania sunt reutilizate pentru a produce arme, în timp ce producătorii europeni se luptă cu o piață care nu a reușit să-și revină la nivelurile de dinainte de Covid.
Din 2019, numărul de mașini noi vândute în Uniunea Europeană a scăzut de la 15,1 milioane la 10,6 milioane, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile.
Exporturile anuale de mașini germane au scăzut, de asemenea, la jumătate, până la aproximativ 1,2 milioane, pe fondul concurenței acerbe din partea Chinei – care este acum cel mai mare exportator de mașini din lume.
Sander Tordoir, economistul-șef la Centrul pentru Reformă Europeană, a declarat că construirea de echipamente militare ar putea oferi „o nouă linie de afaceri” pentru producătorii de mașini cu probleme.
Angajamentele de a stimula cererea consumatorilor germani prin relaxarea regulilor bugetare de „frânare a datoriei” și declanșarea stimulentelor guvernamentale este puțin probabil să împingă fabricile la capacitatea maximă, a adăugat el.
„Ei le pot face pe amândouă. Germania și-a pierdut jumătate din exporturile nete de mașini, așa că există multă capacitate inactivă pentru a crește producția de vehicule electrice și militară”, a spus dl Tordoir.
Comentariile domnului Blume au venit în timp ce VW a raportat o scădere de 15% a profiturilor și a avertizat că este probabil ca creșterea să rămână stabilă în acest an, deoarece se pregătește să producă mai multe mașini electrice.
A raportat profituri de 19,1 miliarde de euro pentru 2024, în scădere față de 22,5 miliarde de euro în anul precedent.
Cu toate acestea, VW se pregătește și pentru impactul taxelor impuse de Trump asupra Canadei și Mexicului, unde VW produce unele mașini.
În același timp, compania se află într-o transformare radicală pentru a deveni mai competitivă față de mărcile chineze – un proces care implică eliminarea a 35.000 de locuri de muncă.
Fabricantul de arme Rheinmetall ia în considerare preluarea uneia dintre fabricile Volkswagen care vor fi în curând inactive deoarce producătorul de arme caută o capacitate de producție suplimentară în Germania în timp ce producătorii de automobile se confruntă cu reducerea, scrie Financial Times
Directorul executiv Armin Papperger a declarat miercuri că uzina VW din Osnabrück este „potrivită” pentru operațiunile Rheinmetall, dar a subliniat că orice decizie de a achiziționa fabrici de mașini inactive va depinde de obținerea mai multor comenzi de tancuri.
Uzina VW din Osnabrück este una dintre cele trei care vor deveni inactiv în următorii doi ani, după ce producătorul auto a decis în decembrie să reducă la jumătate capacitatea de producție din țară din cauza încetinirii vânzărilor de mașini europene.
Papperger a spus că este „mult mai complex” să construiești ceva decât să folosești „ceva care este deja acolo”. El a spus că Rheinmetall a fost într-o „conversație constantă” cu VW din cauza unei asociații de camioane militare cu MAN Truck & Bus al producătorului auto.
Cel mai mare contractant de arme din Germania a mai spus că va distribui mai mult de 350 de milioane de euro acționarilor după ce a raportat comenzi și profituri record, în timp ce țările europene caută să sporească cheltuielile pentru apărare.
Compania cu sediul în Düsseldorf a declarat că plănuiește să-și majoreze dividendul cu 42% la 8,10 euro pe acțiune, după ce profiturile operaționale au crescut cu 61%, până la 1,5 miliarde de euro anul trecut. Marjele operaționale din activitatea sa de apărare au fost de 19%.
Prețul acțiunilor a crescut cu peste 7% miercuri, analiştii de la Berenberg remarcând că dividendul propus a fost cu 6% mai mare decât se aștepta.
„A început o eră a reînarmării în Europa”, a spus Papperger. „La Rheinmetall, ne oferă, de asemenea, perspective de creștere pentru anii următori pe care nu le-am mai experimentat până acum.”
Producătorul de muniții de 155 mm standard NATO a fost unul dintre cei mai mari beneficiari ai invaziei Ucrainei de către Rusia, deoarece investitorii au lăsat deoparte preocupările etice cu privire la stocurile de arme. De când a început războiul în 2022, prețul acțiunilor companiei a crescut de peste zece ori.
Rheinmetall a declarat că aproximativ 30% din vânzările sale, care anul trecut au ajuns la 9,8 miliarde de euro, au fost către forțele armate ale Germaniei – o cifră care va crește probabil dacă cancelarul de așteptare Friedrich Merz va reuși cu planul său de a rupe regulile stricte ale țării privind datoria pentru a permite împrumuturi nelimitate pentru cheltuielile de apărare.
Compania a spus că se așteaptă ca vânzările să crească cu până la 30% în acest an, adăugând că acest lucru va „îmbunătăți” și profitul operațional.
Dar a observat că perspectivele sale nu au luat în considerare probabila „îmbunătățire a potențialului pieței. . . din cauza evoluțiilor geopolitice din ultimele săptămâni”.
Relațiile transatlantice au luat o întorsătură extraordinară, deoarece președintele SUA, Donald Trump, a șovăit în sprijinul său față de Ucraina și aliații săi europeni, determinând angajamente reînnoite pentru cheltuielile militare pe întreg continentul.
„Rheinmetall își va ajusta prognoza pe măsură ce nevoile respective ale clienților militari devin din ce în ce mai clare pe parcursul anului”, a spus compania, adăugând că stocul de comenzi a atins un record de 55 de miliarde de euro.
Papperger a spus că se așteaptă ca Rheinmetall să adauge aproximativ 8.000 de angajați în următorii doi ani, ceea ce ar duce la 40.000 de angajați la nivel global.