Fondul de coeziune de 392 de miliarde EUR ar putea fi transformat într-un model de bani contra reforme, scrie Politico.
Țările ar putea fi nevoite în curând să atingă obiective în schimbul cotei lor dintr-o mare parte din bugetul UE în cadrul unor planuri de anvergură elaborate de Comisia Europeană.
Până în prezent, cea mai mare parte a așa-numitei finanțări de coeziune, care a fost în valoare de 392 de miliarde de euro în perioada 2021-2027 și care vizează contribuția la stimularea creșterii în regiunile mai sărace ale Europei, a fost plătită conform criteriilor convenite, mai degrabă decât ca o recompensa pentru a îndeplini anumite ținte.
Însă într-un document semnat miercuri de cei 27 de comisari ai blocului și raportat mai devreme în cursul zilei de POLITICO, executivul UE a ridicat pentru prima dată posibilitatea ca finanțarea generală să fie atașată de condiții.
„Există un sprijin larg pentru finanțarea bazată pe performanță”, a scris Comisia. Mai trebuie să vină cu o propunere oficială. Odată ce o va face, guvernele își vor spune cuvântul.
Ucraina și Balcanii de Vest au schimbat dezbaterea
Finanțarea pentru coeziune reprezintă o mare parte din bugetul pe șapte ani al UE de 1,2 trilioane de euro și are ca scop reducerea decalajului dintre regiunile mai bogate și cele mai sărace. Toate cele mai sărace țări ale UE, de la Portugalia în vest până la Ungaria și Bulgaria în est, au beneficiat enorm de pe urma finanțării, care se concentrează în mare parte pe mediul și infrastructura de transport, cum ar fi noile autostrăzi.
Reforma este pe ordinea de zi, deoarece, în mintea lor, oficialii UE se pregătesc pentru posibila extindere a blocului în Ucraina și țările din Balcanii de Vest, unde o mare parte din acești bani ar fi folosiți pentru a-i ajuta să recupereze din punct de vedere economic decalajul cu membrii existenți.
În ultimii ani, UE s-a străduit să convingă unele țări, în special Ungaria și Polonia, să respecte standardele democratice și au reținut unele finanțări, dar în moduri foarte limitate. A face ca finanțarea coeziunii să depindă de reforme încă de la începutul aderării unei țări ar putea face mai ușoară menținerea guvernelor pe calea cea dreapta.
Totuși, nu va fi un lucru simplu de realizat.
„În principiu, [condiționalitatea] poate fi un remediu, dar în practică este foarte dificil”, a spus Zsolt Darvas de la think tank-ul Bruegel din Bruxelles, adăugând că sistemele trecute care legau plățile de numerar de anumite ținte au fost greoaie.
Țările zgârcite, în principal din nordul Europei, susțin de multă vreme că cheltuielile actuale pentru coeziune – care sunt în prezent extrem de înclinate către regiunile din sudul, centrul și estul Europei – sunt ineficiente, a spus el.
Birocrație și audituri stricte
Modelul ar extinde un format similar regulilor atașate fondului UE post-pandemie, care a fost convenit în 2020 pentru a atenua consecințele economice ale Covid-19.
În cadrul acestei scheme, Bruxelles-ul a legat transferurile de numerar de adoptarea reformelor interne.
Cu toate acestea, pot exista unele respingeri, deoarece a fost criticat puternic de unele guverne. Plata banilor din fondul de recuperare a fost împiedicată de birocrație din cauza auditurilor și controalelor stricte, a spus Darvas.
Programele actuale de coeziune includ o parte din cheltuieli legate de ținte, dar țările membre au fost reticente să exploateze aceste fonduri, a spus un oficial al UE.
În raportul său, Comisia a scris că un model de bani contra reforme ar putea „accelera implementarea financiară și crește orientarea către rezultate a politicii”.
Executivul UE a indicat că abordarea „bazată pe performanță” din fondul post-pandemie a încurajat statele UE să adopte reforme și să „recompenseze progresul pe parcurs”.
Însă UE nu dorește să reproducă exact modelul fondului de redresare. Documentul încurajează o mai mare implicare a comunităților locale și a părților interesate - ceva care lipsește în fondul post-pandemie, potrivit criticilor.
Textul subliniază, de asemenea, necesitatea unor sisteme puternice de audit și control. Organismul de supraveghere al auditului al UE a criticat fondul de recuperare pentru controalele sale presupuse slabe antifraudă.
Raportul va alimenta o discuție viitoare privind alcătuirea bugetului pe șapte ani al UE, care va intra în vigoare în 2028. Comisia va face o propunere oficială care va trebui să fie aprobată în unanimitate de capitalele naționale înainte de atunci.