Uniunea Europeană a lansat o nouă strategie pentru securitatea regiunii Mării Negre, pe fondul amenințărilor tot mai mari din partea Rusiei. România și Bulgaria, singurele state membre UE cu ieșire la Marea Neagră, vor beneficia de investiții substanțiale în modernizarea infrastructurii – porturi, căi ferate și aeroporturi – pentru a permite transportul rapid al echipamentelor militare grele. „Aceasta va asigura că trupele pot fi acolo unde este nevoie, când este nevoie,” a declarat șefa diplomației europene, Kaja Kallas. Noua strategie vizează și crearea unui hub european de securitate maritimă, alături de parteneriate extinse cu state precum Ucraina, Moldova și Georgia. scrie Politico
Bruxelles-ul a anunțat miercuri o nouă strategie pentru Marea Neagră, menită să îmbunătățească infrastructura regională pentru a facilita transportul echipamentelor militare grele, în contextul în care amenințarea rusă planează asupra Europei de Est.
„Securitatea în Marea Neagră este vitală și pentru securitatea Europei,” a declarat șefa diplomației europene, Kaja Kallas, într-o conferință de presă. Ea a adăugat că această securitate este subminată în prezent de războiul total dus de Kremlin în Ucraina și de atacurile hibride asupra infrastructurii maritime.
Strategia UE vine ca răspuns la „provocările geopolitice” dintr-o lume în care „dependențele sunt transformate în arme”, a explicat comisara pentru extindere, Marta Kos. Marea Neagră reprezintă o punte către Caucazul de Sud și Asia Centrală, fiind o arteră vitală pentru comerțul cu energie și alimente, a subliniat ea.
Regiunea Mării Negre a fost destabilizată de invazia Rusiei în Ucraina, utilizarea pe scară largă a minelor și acțiunile militare perturbând grav fluxurile comerciale. Țările din Europa de Est se tem, la rândul lor, de o posibilă extindere a agresiunii Moscovei dincolo de granițele Ucrainei și doresc să-și consolideze capacitățile de apărare.
România și Bulgaria, singurele state membre UE cu ieșire la Marea Neagră, vor beneficia de investiții semnificative în modernizarea infrastructurii regionale – porturi, căi ferate și aeroporturi – pentru a permite transportul echipamentelor militare grele. „Aceasta va asigura că trupele pot fi acolo unde este nevoie, când este nevoie,” a afirmat Kallas.
Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a estimat anterior că modernizarea infrastructurii de transport pentru uz militar în întreaga Europă ar costa în jur de 75 de miliarde de euro.
UE intenționează, de asemenea, să înființeze un Hub de Securitate Maritimă la Marea Neagră, care va funcționa ca un sistem european de avertizare timpurie în regiune. Potrivit lui Kallas, acest hub va contribui la creșterea nivelului de conștientizare situațională și la protejarea infrastructurii critice. Detaliile privind locația, modelul operațional și costurile urmează să fie stabilite.
Un alt element de securitate anunțat de Kallas este intensificarea monitorizării deținerilor străine asupra porturilor și altor facilități strategice.
În ceea ce privește comerțul, UE își propune să dezvolte noi coridoare energetice, conexiuni de transport și infrastructură digitală împreună cu partenerii regionali, a declarat Marta Kos. Blocul comunitar va investi, de asemenea, în pregătirea comunităților costiere și în economia marină pentru a face față daunelor ecologice provocate de război și riscurilor generate de schimbările climatice.
„În întreaga lume, țările caută parteneriate cu actori de încredere și predictibili – iar UE este un astfel de partener,” a spus Kos. „Aceste parteneriate ne vor face colectiv mai siguri și vor crea oportunități economice pentru toți.”
Comisia Europeană a subliniat că dorește să aprofundeze relațiile cu parteneri-cheie precum Ucraina, Moldova, Georgia, Turcia, Armenia și Azerbaidjan prin această nouă strategie pentru Marea Neagră.