Submarinul Titan: pasagerii ar fi știut cu un minut înainte de implozie că există o problemă

11 Iul 2023
Submarinul Titan: pasagerii ar fi știut cu un minut înainte de implozie că există o problemă

Un inginer și expert în submarine a spus, într-un interviu acordat ziarului spaniol NIUS pe 5 iulie, că pasagerii submarinului Titan au înțeles că scufundarea lor a mers prost cu „48 de secunde și 1mn11” înainte de implozie, scrie CNews.

José Luis Martin, inginer și expert în submarine, a susținut într-un interviu pentru ziarul digital spaniol NIUS  că pasagerii Titanului au înțeles că scufundarea lor a mers prost cu aproximativ un minut înainte de implozie.

Specialistul a reușit să calculeze timpul exact al căderii libere înainte de implozie pe baza greutății submersibilului, a forței, a masei, a accelerației, a vitezei de cădere a unui corp liber și a coeficientului de frecare exercitat de apă asupra unui corp în cădere. El a dat un interval de timp „între 48 și 71 de secunde în care au căzut incontrolabil până în momentul imploziei”.

„Acel moment trebuie să fi fost foarte greu pentru toată lumea, deoarece lucrurile scăpau de sub control și erau conștienți că sfârșitul lor era aproape. A fost cu siguranță cel mai rău, pentru că după aceea totul s-a întâmplat foarte repede. A fost o contracție instantanee. Implozia seamănă cu explozia unui balon. Moartea a fost imediată”, a analizat inginerul pentru ziarul spaniol.

O "problemă electrică" ar fi cauza căderii libere

Coborârea, care a început fără probleme la ora 8 dimineața pe 18 iunie, a suferit ulterior un incident tehnic care a costat viața celor 5 ocupanți ai utilajului. Potrivit expertului, submersibilul ar fi întâmpinat o „problemă electrică” lăsând mașina „fără propulsie” la „1700 de metri adâncime”. Titanul ar fi făcut atunci o cădere verticală, „de parcă ar fi fost o piatră și fără niciun control”, pe aproape 900 de metri.

„La ora 9:45 a avut loc o defecțiune electrică care a lipsit submersibilul de propulsie. Iar cu absența propulsiei, greutatea pasagerilor și a pilotului (aproximativ 400 de kilograme), care erau concentrate în partea din față lângă „fereastră”, a dezechilibrat stabilitatea longitudinală”, a asigurat José Luis Martín.

Acesta din urmă a concluzionat că Titanul a explodat în cele din urmă la o adâncime cuprinsă între 2.500 și 2.700 de metri. Graficul care ilustrează această teorie a expertului a făcut posibilă urmărirea cu precizie a desfășurării acestei zile tragice.

Epava Titanicului se află la 3.800 de metri pe fundul Oceanului Atlantic.

O pierdere de 70-80% din volumul submarinului Titan

În cădere liberă submersibilul a fost supus unei creșteri a presiunii apei în cabină. „Pe măsură ce a căzut în adâncurile oceanului, carena rezistentă a fost supusă unei creșteri bruște a presiunii (care nu a fost proporțională cu adâncimea la un moment dat) și s-a produs o comprimare puternică a containerului unde se aflau turiștii și pilotul”, a continuat José Luis Martin.

„În interiorul Titanului, a existat o contracție instantanee a carenei rezistente, ceea ce a dus la o pierdere de volum de aproximativ 70 până la 80%. În aceste condiții și la aceste adâncimi, contracția bruscă a carenei a determinat scăderea „împingerii”, astfel încât Titanul, în căderea sa continuă, a devenit din ce în ce mai greu”, a analizat expertul.

Investigand tragedia, Garda de Coastă a SUA și Consiliul pentru Siguranța Transporturilor din Canada au găsit rămășițe umane în submersibil. De asemenea, au putut recupera mesaje criptate schimbate între submersibil și Polar Price, precum și informații furnizate de familiile victimelor și personalul OceanGate.

Alte stiri din Externe

Ultima oră