Alegând să analizeze un tablou care îl reprezintă pe Mahomed, un profesor a atras mânia unor studenți susținuți de universitate, scrie Le Figaro.
Unde este limita libertății academice în universitățile americane? Această întrebare a agitat Statele Unite de când un profesor de istoria artei din Minnesota a fost concediat pentru că le-a arătat studenților ei o pictură medievală a lui Mahomed.
Începuturile controversei datează din octombrie. Cu ocazia unui curs online de istorie a artei, profesorul de la Universitatea Metodistă Hamline oferă studiul unui tablou din secolul al XIV-lea. Acesta din urmă îl ilustrează pe îngerul Gavriil care i-a ordonat profetului Mahomed să recite cuvintele lui Dumnezeu. Conștient că mulți studenți musulmani consideră interzisă reprezentarea profetului, profesorul ia măsuri de precauție. În scris și oral, ea precizează că este posibil ca studenții să nu participe la acest curs. Ceva ce nimeni nu face, spune New York Times .
„Respectul pentru studenții musulmani ar fi trebuit să aibă prioritate față de libertatea academică” spune Fayneese S. Miller, președinte al Universității Hamline
O precauție care nu a fost suficientă pentru a-l convinge pe unul dintre elevii săi, președintele asociației studenților musulmani. Considerând că imaginea este degradantă și lipsită de respect față de musulmani, acesta s-a plâns rapid administrației. Abordarea a fost susținută de alți studenți musulmani, spune cotidianul american.
O petiție pentru a-i face dreptate profesorului
O lună mai târziu, în noiembrie, universitatea, care are în jur de 1.800 de studenți, condamnă alegerea profesorului într-un email destinat studenților. Decanul numește decizia de a studia această imagine „incontestabil neconsiderată, lipsită de respect și islamofobă”. Președintele instituției, ea co-semnează un e-mail conform căruia „respectul pentru studenții musulmani ar fi trebuit să prevaleze asupra libertății academice” . Rezultat: Contractul profesorului nu a fost reînnoit și cursul ei din al doilea semestru a fost anulat.
Dar, dincolo de decizia specifică instituției, întreaga noțiune de libertate academică din Statele Unite este aprins dezbătută. Susținătorii libertății de exprimare au lansat o petiție pentru a apăra cauza profesorului, cerând consiliului de administrație al universității să investigheze cazul. Petiție care a strâns peste 2800 de semnături. Și pe rețelele de socializare se înmulțesc grupuri și publicații în sprijinul profesorului. Presa americană nu a omis să reamintească apropierea acestei controverse de atacul de la sediul lui Charlie Hebdo și uciderea lui Samuel Paty . Două atacuri mortale revendicate de Statul Islamic în urma difuzării de caricaturi ale lui Mahomed.
Președintele catedrei de religie de la Universitatea Hamline a încercat și el să transmită un mesaj de calm în ziarul studențesc al instituției. În scrisoarea sa deschisă, el explică în special că obiectivul acestei lucrări a fost să-l glorifice pe Mahomed și nu să-l denigreze sau să-l umilească. Neconvinși, studenții au ales să li se retragă acest text, crezând că „agrava răul cauzat” membrilor comunității lor.
Lipsa de cunoaștere a religiei
Mai mulți specialiști încearcă și ei să apere această pictură și predarea ei. „A face declarații generale că acest lucru este interzis, în special imaginea în cauză, este absolut greșit. Arată o lipsă de cunoaștere a religiei”, a declarat Ali Asani, profesor de religie și cultură islamică la Harvard, pentru Washington Post .
Aceste dezbateri pot căpăta o anumită dimensiune în micile universități private ale țării. Odată cu scăderea numărului de studenți și solicitanți, unitățile sunt supuse unei anumite presiuni financiare, ceea ce le împinge să devină mai atractive. The New York Times menționează într-adevăr că, „pentru a atrage candidați, multe dintre aceste universități și-au diversificat programele pentru a fi mai primitoare pentru studenții care au fost excluși în mod istoric din învățământul superior”. Un argument care ar putea explica reacția rapidă și intransigentă a universității.