Premierul Marii Britanii Keir Starmer și regele Charles al III-lea merg la summitul Commonwealth-ului pentru a discuta despre schimbările climatice și creștere economica. Nu toți prietenii lor vor fi acolo. Premierul indian Narendra Modi și președintele Africii de Sud Cyril Ramaphosa, doi dintre cei mai puternici șefi de guvern din Commonwealth intenționează să renunțe la summitul din acest an în favoarea BRICS - o reuniune găzduită de Rusia, scrie Politico
Ca simbol al declinului puterii britanice, cu greu ar putea fi mai grav.
Săptămâna aceasta, regele Charles al III-lea și prim-ministrul său, Keir Starmer, vor găzdui 55 de națiuni în Samoa pentru Reuniunea șefilor de guvern din Commonwealth (CHOGM), o adunare bienală a liderilor de stat asociați imperiul britanic.
Dar o privire asupra listei de invitați din acest an evidențiază faptul că puterea de convocare a monarhului britanic nu este ceea ce a fost.
Premierul indian Narendra Modi și președintele Africii de Sud Cyril Ramaphosa, doi dintre cei mai puternici șefi de guvern din Commonwealth, care ar fi prezenți în mod normal, intenționează să renunțe la summitul din acest an în favoarea BRICS - o reuniune separată a marilor națiuni în curs de dezvoltare găzduită de Rusia. președintele, Vladimir Putin, la Kazan, la care este prezent și președintele chinez Xi Jinping.
Sri Lanka, care solicită să se alăture BRICS săptămâna aceasta, nu-și trimite nici prim-ministrul, nici ministrul de externe în Samoa, a declarat un oficial de la Înaltul Comisie din Londra.
Nici măcar Canada, un aliat apropiat al Regatului Unit și membru al puternicei rețele de schimb de informații „Five Eyes”, nu își va trimite prim-ministrul sau ministrul de externe la CHOGM. Șeful delegației sale va fi înaltul comisar al Ottawa în Marea Britanie, a confirmat un oficial canadian.
Chiar și călătoria lui Starmer – prima sa în fostele colonii ale Marii Britanii din emisfera sudică – a fost întreruptă. Un oficial guvernamental britanic a confirmat că premierul a renunțat la planurile de a adăuga o oprire în Australia, deoarece consilierii se temeau că nu-l va ține prea mult timp în străinătate, înainte ca un pachet esențial de cheltuieli guvernamentale care va fi dezvăluit la Londra săptămâna viitoare.
Vorbind cu jurnaliştii de la bordul zborului său de 28 de ore către Samoa marţi seara, Starmer a apărut bine dispus. Dar el a adus în discuție timpul obositor de zbor al summit-ului în conversațiile cu colegii parlamentari, au declarat doi dintre ei pentru POLITICO. Călătoria de 9.400 de mile în fiecare sens este de departe cea mai lungă de la preluarea mandatului în iulie.
„Nu esti regele meu”
De asemenea, regele Charles, în vârstă de 75 de ani, care – deși încă se recupera de cancer – cel puțin a ajuns în Australia înainte de summitul din această săptămână.
Charles, oficial șeful Commonwealth-ului, rămâne regele a 14 națiuni în afară de Marea Britanie
Dar și aici direcția de deplasare pare mai puțin promițătoare pentru puterea moale a Marii Britanii. Barbados a devenit republică în 2021; Jamaica plănuiește să urmeze exemplul anul viitor.
Dezbaterea a izbucnit din nou luni, când un senator indigen l-a interpelat pe Charles în Australia , strigând în mod repetat „nu esti regele meu” și cerând: „Dă-ne ce ne-ai furat – oasele noastre, craniile noastre, bebelușii noștri, oamenii noștri”.
Deocamdată, ambițiile majorității teritoriilor de a deveni o republică sunt „des discutate, dar rareori aplicate”, a spus Harshan Kumarasingham, cercetător senior la Institutul de Studii Commonwealth.
Australia a renunțat la vot la începutul acestui an, în ciuda multor discuții din timpul vizitei regelui care au marcat călătoria „turul de adio” al lui Charles. Un sondaj recent al NewsCorp a constatat că doar 33% dintre australieni doreau să trăiască într-o republică.
Constituția scrisă a Australiei necesită o dublă majoritate la nivel național și de stat în cadrul unui referendum pentru a activa schimbarea. George Brandis, fost înalt comisar al Australiei în Marea Britanie și monarhist, susține că apetitul a fost înăbușit anul trecut, când un referendum nu a reușit să schimbe constituția în privința drepturilor populației indigene, în ciuda faptului că „da” a avut inițial un avantaj mare în sondaje.
„Când a murit regina [Elizabeth a II-a], cred că, în mod firesc, a fost pusă întrebarea „Este acum timpul ca Australia să devină o republică?” Discuția a dispărut practic în câteva luni”, a adăugat Brandis. „Vântul a ieșit cu adevărat din pânzele republicanismului australian.”
Reparațiile planează peste vârf
Commonwealth-ul în sine, format în urmă cu 75 de ani, nu dă semne de despărțire. Rămâne, teoretic, un club de rețea suprem pentru statele mici care să se întâlnească regulat cu Marea Britanie, Canada, Australia, Noua Zeelandă și India.
În mod surprinzător, Barbados a rămas în club în 2021, în ciuda faptului că și-a abandonat monarhul, iar două națiuni care s-au alăturat în 2022 - Gabon și Togo - nu au legături istorice cu Marea Britanie.
Și anul acesta membrii mai mici ai Commonwealth-ului cer mai mult decât bunăvoință de la gazde.
Mai multe națiuni din Caraibe au folosit perioada premergătoare summitului pentru a solicita reparații din partea Marii Britanii pentru moștenirea sclaviei, prim-ministrul Bahamas Philip Davis numind CHOGM forumul ideal pentru „a face progrese”. Națiunile au fost în discuții dacă să reflecte justiția reparatorie în comunicatul lor, care urmează să fie finalizat de lideri sâmbătă.
Toți cei trei lideri africani care se luptă pentru a deveni noul secretar general al Commonwealth-ului - o alegere pe care liderii o vor face sâmbătă - au declarat luna trecută că problema ar trebui să fie în general pe masă. Face parte dintr-o „îndelungată istorie a utilizării summit-urilor Commonwealth-ului ca un forum pentru a transmite nemulțumiri mai largi, care au adesea implicată Marea Britanie”, a spus Harshan Kumarasingham.
Nimeni nu crede cu adevărat că Marea Britanie va acorda despăgubiri în valoare alternativă de 200 de miliarde de lire sterline (conform unui important profesor universitar ) sau 18 trilioane de lire sterline (după un judecător al Națiunilor Unite). Într-adevăr, conversația se îndepărtează de la apelurile pentru reparații „pure” și spre ajutor pentru combaterea unor probleme mai largi, cum ar fi schimbările climatice, care afectează cel mai puternic statele în curs de dezvoltare, și micile insule. Problema este ferm pe ordinea de zi la CHOGM, alături de o declarație pentru un „ocean durabil și rezistent”.
Unul dintre cei trei candidați la funcția de secretar general, ministrul de externe al Ghanei, Shirley Botchwey, a declarat luna trecută: „Cu toții am trecut de la reparații financiare... la ceea ce putem obține în ceea ce privește dezvoltarea noastră, în ceea ce privește consolidarea rezistenței noastre. ”
Un purtător de cuvânt nr. 10 a insistat că Marea Britanie nu plătește despăgubiri și că problema pur și simplu „nu este pe ordinea de zi”. Ei au spus că nu vor exista scuze pentru rolul Marii Britanii în sclavie la CHOGM.
Lupta pentru relevanță
Rândurile cu privire la reparații dau cel puțin Commonwealth-ului un fel de relevanță în epoca modernă.
Rezultatele acestor adunări mărețe sunt altfel notoriu de greu de stabilit.
Tema care sună vag a evenimentului din acest an, „Un viitor comun rezistent: Transformăm bogăția noastră comună”, nu va face nimic pentru a-i descuraja pe criticii care descriu CHOGM ca pe un grup de vorbitori banal al membrilor din ce în ce mai dezinteresați.
Într-adevăr, următoarea iterație a Jocurilor Commonwealth, un fel de olimpiade post-coloniale, a fost deja respinsă drept un albatros de către statul australian Victoria, care a abandonat planurile de a găzdui campionatul sportiv în 2026. (Glasgow a preluat în cele din urmă ștafeta). .)
Dar unii din Marea Britanie mențin încă o viziune mai pozitivă pentru Commonwealth.
Gruparea conține aproape o treime din populația lumii și, în afară de Națiunile Unite, este probabil cea mai diversă dintre orice grup de state - după bogăție, mărime, geografie și componență religioasă.
Această diversitate poate ajuta Marea Britanie să „reînvie” legăturile cu economiile mai mici după Brexit, a argumentat Kumarasingham. El a adăugat: „Este fără îndoială un produs al imperiului, dar, în același timp, nu este o altă versiune a acestuia”.
Commonwealth-ul nu este un simplu „magazin vorbitor”, a spus Samir Puri, un coleg asociat la think tank-ul britanic al afacerilor externe Chatham House – dar punctele sale forte, cum ar fi programele educaționale, sunt „de nișă” și „nu și-a îndeplinit niciodată promisiunea de a fi un dur. bloc de putere.”
Argumentul potrivit căruia Commonwealth-ul ar putea deveni un punct central pentru viitorul comerț și investiții odată ce Marea Britanie a părăsit UE a fost formulat în mod repetat de Brexiteers în 2016 și a fost acum adoptat de noul guvern laburist de la Londra. Purtătorul de cuvânt oficial al lui Starmer a menționat că delegațiile din 55 de țări reprezintă „o piață combinată pentru afacerile britanice care valorează 19,5 trilioane de dolari până în 2027”.
Puterea Chinei
Dar este greu să eviți senzația de apus de soare pe rămășițele imperiului britanic.
La începutul acestei luni, Marea Britanie a anunțat un acord pentru a returna suveranitatea Insulelor Chagos, un arhipelag din Oceanul Indian cu o bază militară din Marea Britanie și SUA, membrului Commonwealth-ului Mauritius. În timp ce baza Diego Garcia va rămâne sub jurisdicția SUA/Marea Britanie timp de cel puțin 99 de ani, decizia a stârnit furia conservatorilor pentru legăturile comerciale ale Chinei cu Mauritius și mușchiul militar.
Nu este doar Mauritius. Anul trecut, Insulele Solomon, un alt membru al Commonwealth-ului, au semnat un acord de cooperare polițienească cu China. „În mod evident, Insulele Solomon s-au întors în China și au provocat o panică masivă pentru australieni și americani”, a spus Puri.
Oficialii britanici sunt conștienți de necesitatea ca statele mai mici, multe din Africa, să nu fie prea dependente de China. Ministrul Dezvoltării Marii Britanii, Anneliese Dodds, s-a angajat săptămâna trecută să „accelereze” reforma băncilor de dezvoltare pentru a ajuta statele vulnerabile „să scape de capcana datoriilor nesustenabile”. Puri a adăugat: „Această îngrijorare este într-adevăr în fruntea motivului pentru care Commonwealth-ul este o rețea valoroasă pentru Marea Britanie”
Marea Britanie ar trebui să profite de summit ca o șansă de a consolida relațiile cu aceste națiuni – oferindu-le alternative la investițiile chineze, a declarat fostul secretar comercial al Regatului Unit Penny Mordaunt, care a participat la CHOGM în 2018. Ea a declarat pentru POLITICO: „Există oportunități masive pentru toți: pt. comerț și prosperitate, pentru provocările climatice cu care ne confruntăm cu toții, pentru securitatea împotriva regimurilor autocratice, inclusiv a Chinei. Viziunea și cauza comună sunt necesare pentru a ne proteja interesul colectiv pe termen lung.”
Cu toate acestea, toți candidații la funcția de secretar general au spus ferm că nu este datoria Secretariatului Commonwealth să ajute la „conținerea” Chinei. Botchwey a spus într-o dezbatere recentă de la Chatham House: „Ar încălca suveranitatea și ar băga nasul acolo unde nu este nevoie”.
Starmer, care sosește la summitul Commonwealth-ului de săptămâna aceasta cu mai mulți dintre liderii sai deja atrași de Xi și Putin, va înțelege mesajul.
King Charles heckled by Australian senator shouting ‘you are not my king’ during speech .. #charles #Australians #uk pic.twitter.com/Rr775NvywP
— rockyoumentally (@rockyoumentally) October 22, 2024